2013. június 06. 14:15   |   Autoblog
címkék:  

Enyhe növekedésben az autópiac

Az év eleji, tavalyhoz képest jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott áprilisban és májusban is, vagyis éves összehasonlításban világosan látszik, hogy az év második felére növekedni fog a magyar autópiac. A magán vásárlók aránya viszont még mindig alacsony, számottevő változás e tekintetben nem várható.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete várakozása szerint az első félév végére a forgalomba helyezési darabszám eléri, vagy kismértékben meghaladja a tavalyi volument. Ez némi bizakodásra ad okot az év hátralévő részére. De véleményük szerint a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához legalább havi 7000 új személyautó forgalomba helyezése lenne szükséges és e mellett a szervizek kapacitásának jobb kihasználtsága. Ettől sajnos még nagyon messze vagyunk.

A kishaszonjárművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszonjárművek forgalmának megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés az áprilisi kisebb növekedés után májusban is folytatódott. A kishaszonjárművek területén a havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől igen messze vagyunk.

A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően az MGE előrejelzése itt is nagyon óvatos a növekedés tekintetében.

2013. május hónapban összesen 5010 darab új személygépkocsi, valamint 792 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszonjármű került forgalomba. Az év első öt hónapjában összesen 22 190 új személyautó és 3803 új kishaszon-gépjármű került a magyar utakra, 2,8, illetve 12,7 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

A JATO Dynamics kimutatása szerint májusban a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, 669-es darabszámmal, a 2013-as évben május hónappal bezárólag is a Ford került ki győztesen 2930 db-os  össz forgalomba helyezéssel, mellyel a hazai piac 11%-át sikerült lefednie a márkának.

Modell szinten a legtöbb Skoda Octaviából kelt el májusban (265 darab), az éves modell ranglistát is az Octavia vezeti 1161 db-os eladással.

 

A magyar gépjárműpiac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az újautó forgalomba helyezések többsége, 73%-a céges, míg a magán eladások a piac 27%-át teszik csak ki.

 

Összehasonlítás végett a válság előtti 2008-es év májusi eredménye a 2013-as év azonos időszakának 250%-a volt, tehát 14 942 db személyautó és haszongépjármű talált gazdára.

A 2013-as év hátralevő 7 hónapja azonban nem kecsegtet nagy reményekkel, ugyanis a potenciális magánvásárlók azon része, akik a 2008-ig tartó hiteldömping során adósodtak el, még sokáig nem várhatók vissza a szalonokba, valamint a jelenleg is aránytalanul túlsúlyban lévő céges-, és flottavásárlások területén sem várható kiemelkedő volumen-növekedés. Rövidtávon sem kecsegtetőek a kilátások, ugyanis az elkövetkező 3 nyári hónapban sem a magán-, sem a flottavásárlóktól nem várható kiemelkedő aktivitás az új-autó vásárlás terén.