2013. július 11. 14:35   |   Autoblog
címkék:  

Jön az Audi Matrix LED fényszóró

Az év végén, az új A8 modellben mutatkozik be az Audi új Matrix LED fényszórója, amely új fejezetet nyit az autóipari világítástechnológia történelmében.

Az Audi Matrix LED technológia lényege, hogy a LED-es távolsági fényszóró számos önálló kis diódából áll, amelyek hozzájuk kapcsolt lencsékkel, illetve fényvisszaverőkkel működnek együtt. A gyorsan reagáló vezérlőegység irányításának megfelelően ezek a kis diódák az adott helyzetnek megfelelően külön-külön bekapcsolódnak, kikapcsolódnak vagy tompított fényerővel világítanak. Ezáltal mindig nagypontosságú megvilágítást nyújtanak, és billentő mechanizmus nélkül is a lehető legnagyobb bevilágított területet biztosítják.

Az új Audi A8 fényszóróiban egyenként 25 távolsági fénykibocsátó dióda található, amelyek ötös csoportokra osztva egy-egy fényvisszaverőn keresztül világítanak. A világításkapcsoló „automatic” állásában felkapcsolt távolsági fényszórók mellett a rendszer lakott területen kívül 30 km/óra, míg lakott területen belül 60 km/óra sebességtől lép működésbe. Az Audi Matrix LED fényszórók különleges, kristályosan csillogó fényt bocsátanak ki. Nappal is nagyon vonzó és egyedi látványt nyújtanak, amit a nappali menetvilágítás új megjelenése egészít ki.

Amint az A8-ba épített kamera szembejövő járművet észlel, az Audi Matrix LED fényszórók letompítják a távolsági fénysugár megfelelő részeit. A rendszer annyira pontos, hogy a fénysugárnak csak azt a részét árnyékolja ki, amely közvetlenül a szembejövő, illetve az elhaladó járműre irányul, az összes többi köztes és környező területre pedig továbbra is teljes fényerőt ad.

Ha már nincs több szembejövő jármű, a távolsági fényszórók ismét teljes fényerővel működnek azokban a szekciókban is, amelyeket korábban kikapcsolt a rendszer. A jármű vezetője mindig erős, egyenletes és a versenytársak mechanikus tompítórendszeréhez képest sokkal hatékonyabb megvilágítást élvezhet.

A mátrix LED-es technológia óriási lehetőségeket kínál az önálló LED-ek számát, azok elhelyezését és a fényszórók méretét, illetve formatervezését illetően. Ennek az Audi A8-ban az egyik biztonsági funkciója a jelzőfény biztosítása, amely az opcionális éjjellátó-asszisztenssel együttműködve megjelöli a felismert gyalogosokat. Ha a rendszer az autó előtti kritikus zónában egy személyt észlel, az önálló LED-ek gyors egymásutánban háromszor rávillantanak, egyértelműen kiemelve a gyalogost a környezetéből, miközben figyelmezteti mind a gyalogost, mind a vezetőt.

Az Audi Matrix LED fényszórók fénykibocsátó diódái a kanyarvilágítás funkcióját is ellátják; a fénysugár fókuszát a kanyar irányába helyezik át. Az MMI navigáció plusz navigációs berendezéstől származó útvonaladatok alapján a fényszórók már röviddel azelőtt megteszik ezt, hogy a kormánykereket el kell fordítani. A rendszer további funkciója az új Audi A8-ban a dinamikus jelzésképű irányjelzés: az irányjelző LED-jei külön blokkokban 150 ezredmásodperces időközönként villannak fel a kanyarodás irányába haladva.

Az Audi innovációinak előnyei között nemcsak a jobb megvilágítás, hanem a fokozott biztonság, a nagyobb hatékonyság és a vonzó megjelenés is említhető. Ezeket pedig az ügyfelek széles köre élvezheti – például a LED-es fényszórók már a kompakt A3 típustól kezdődően elérhetőek a típuspalettán.

Az Audi Le Mans-i versenyautóit – az Audi R18 e-tron éppen most aratott győzelmet a 24 órás Le Mans-i versenyen – szintén LED-es fényszórókkal látják el már évek óta, amelyek az egyenesekben körülbelül egy kilométer hosszan megvilágítják a pályát.

A jövőben az autók világítása még nagyobb pontossággal reagál majd a környezeti viszonyokra, és különféle módokon kommunikál is a környezettel. Teljesen elektronikus vezérléssel működik majd, és még vonzóbb lesz az új dinamikus funkcióknak köszönhetően.