2013. augusztus 22. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

BMW X5 hibridhajtással

A 2013-as Frankfurti Autószalonon mutatkozik be a BMW X5 eDrive, amely az összkerékhajtást hálózatról tölthető hibrid technikával kombinálja. A szabadidő-autó erős villanymotorjának segítségével akár 30 kilométert is megtehet emisszió-mentesen.

A tanulmány BMW eDrive hajtásrendszere egy BMW TwinPower Turbo technikával működő, négyhengeres belsőégésű motorból és egy, szintén a BMW csoport saját fejlesztéseként készült villanymotorból épül fel. A 95 lóerős villanymotort lítium-ion akkumulátor látja el energiával, amely a háztartási elektromos hálózatról is feltölthető, s akár 30 kilométeres távon is lehetővé teszi a károsanyag-mentes helyi közlekedést. Az akkumulátort a csomagtér padlója alatt helyezték el, így annak eredeti térfogata szinte korlátozás nélkül rendelkezésre áll.

Első ízben jelenik meg a BMW eDrive technika és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás kombinációja. A BMW Concept X5 eDrive kiváló menettulajdonságokkal szolgál, ami az első és a hátsó kerekek közötti elektronikus szabályzású és teljes mértékben variálható nyomatékelosztásnak köszönhető. A villanymotor, a belsőégésű motor vagy mindkettő közös teljesítménye az éppen választott üzemmódtól függetlenül mindenkor gyorsan és precízen oda irányítható, ahol a leghatékonyabban alakulhat vonóerővé. Mindehhez 100 kilométerenként mindössze 3,8 literes átlagfogyasztás, és kilométerenként 90 gramm alatti széndioxid-kibocsátás párosul.

A 95 lovas villanymotor már indulástól magas forgatónyomaték-szintjével közvetlen vonóerőt biztosít. A BMW csoport által kifejlesztett elektromos szinkronmotor egészen a magas terhelési tartományokig folyamatos teljesítmény-leadással szolgál. Önmagában 120 km/óra csúcssebességet biztosít a jármű számára, gyorsításkor és a dinamikus manőverek során pedig hatékonyan támogatja a belsőégésű motort. A Concept X5 eDrive álló helyzetből 7 másodperc alatt gyorsul fel százra.

A BMW aktuális sorozatgyártású modelljeihez hasonlóan a BMW Concept X5 eDrive is kínálja az úgynevezett „élménykapcsolóval” aktiválható ECO PRO üzemmódot, amely különösen takarékos autózást tesz lehetővé. Az energiamenedzsment-rendszer a pillanatnyi menethelyzet függvényében a belsőégésű motor és az elektromos hajtás leghatékonyabb együttműködésére összpontosít. A navigációs rendszerrel együttműködve egyfajta előrelátó vezetést segítő asszisztensfunkció is rendelkezésre áll, amely az útvonal tulajdonságait, a sebességkorlátozásokat és a választott üzemmódot is tekintetben veszi.

A vezető mindezeken túl a tisztán elektromos hajtás mellett is dönthet. Teljesen feltöltött akkumulátorral akár 30 kilométert tehet meg így. Ugyancsak választható üzemmód a „Safe Battery”, amellyel megőrizhető az akkumulátor töltöttségi szintje, például ha a vezető egy hosszabb utazás egy-egy városi szakaszát tisztán elektromos hajtással kívánja megtenni. A BMW Concept X5 eDrive plug-in hibridmodellként készült, tehát akkumulátora háztartási elektromos hálózatról, nagyobb áramerősségekre is alkalmas falitöltőről (Wallbox) és a nyilvános állomásokon egyaránt feltölthető.

A BMW ConnectedDrive Remote App alkalmazásával a töltési folyamat is vezérelhető mobiltelefonról. Mindemellett az áramellátásra kapcsolt jármű is igény szerint programozható, már az induláskor kellemes belső klíma érdekében akár a távolból aktiválva a fűtést és légkondicionáló berendezést.