2013. szeptember 05. 21:15   |   Autoblog
címkék:  

Toyota Yaris hibrid 420 lóerővel

A Toyotánál igyekeztek valami nagyot villantani a Frankfurti Autószalonra, de hogy ennyire elgurul a gyógyszer, arra nem számítottunk. Fogtak egy 3-ajtós Yaris kisautót, és beleépítettek egy 420 lóerő összteljesítményű hibrid hajtásláncot.

A Yaris Hybrid R koncepcióautóba a Toyota új, a FIA szabálykönyvének megfelelő új „globális versenymotorját” építették, amelyet majd számos különböző versenysorozatban fognak használni. Egy soros négyhengeres, a Toyota Motorsport GmbH (TMG) által fejlesztett 1,6 literes direkt befecskendezéses turbómotorról van szó, amely tekintélyes 300 lóerőt termel, így önmagában is fölényes menetteljesítményekkel ruházná fel a könnyűsúlyú kisautót. Csakhogy Toyotáról lévén szó, a mérnökök nem átallottak még néhány villanymotort is beszerelni, amelyek amellett, hogy még több lóerőt hoznak a konyhára, összkerékhajtással is felruházzák a Yarist.

Az első kerekeket a 300 lovas belső égésű erőforrás hajtja meg, míg hátul kerekenként van egy 60 lóerős villanymotor – olyan, amelyik a Yaris Hybrid modellben is megtalálható. A három hajtómű együttesen 420 lóerőt produkál, igazi rakétát faragva az egyébként gyámoltalan kis hibridből. A két villanymotor fékezésnél generátorként működik, és a kinetikus energiát elektromossá alakítja át. A visszatermelt energia azonban nem egy hagyományos akkumulátorban tárolódik el, hanem a hibrid meghajtású TS030 Le Mans-i versenyautóban is alkalmazott úgynevezett szuper tárolóegységben, amely a normál telepeknél jóval nagyobb energiasűrűségű és gyorsabb energiafelvételre/leadásra képes.

A hátsó kerekekhez szerelt villanymotorok kanyarban nagymértékben befolyásolhatják a Yaris Hybrid R viselkedését. Úgy működnek, mint a klasszikus sport differenciálművek, változtatják a kerekekre jutó nyomaték arányát. Közepesen gyorsan vett kanyarokban a rendszer több nyomatékot küldhet az ívkülső kerékre, hogy nagyobb sebességet tegyen lehetővé, gyors kanyarokban fékezheti az ívbelső kereket, lassú kanyarokban pedig egyenként fékezheti vagy növelheti a kerekek tempóját, hogy optimalizálja a kanyarívet vagy megakadályozza a túlkormányzást.

A Yaris Hybrid R a Toyota magas szintű szakértelmét mutatja be a hibrid hajtásláncok terén, de annyira extrém, hogy valószínűleg sohasem látjuk viszont az utakon. De azért egy 300 lovas benzinmotorral szerelt változatból készülhetne mini sorozat.