2014. január 07. 12:45   |   Autoblog
címkék:  

Audi lézer fényszórókkal

Az Audi továbbfejlesztette hibrid meghajtású Sport quattro koncepcióautóját, amely immár vörös fényezést és újfajta lézer fényszórókat vonultat fel. Az autó a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES) mutatkozott be.

Az Audi Sport quattro laserlight concept az 1983-as klasszikus Sport quattro modellt idézve kínál kitekintést a jövőre, mégpedig a márka legkorszerűbb fejlesztéseivel. A Sport quattro concept továbbfejlesztéseként született, plazmavörösre fényezett új kupé eleganciával ötvözi a történelmi Sport quattro hatalmas erejét. Karosszériája szorosan a nagyméretű, 21 colos kerekeire simul, túlnyúlásai rövidek, arányai pedig kimondottan sportosak. 2784 mm-es tengelytáv mellett a hossza 4602 mm, miközben 1964 mm-es szélességéhez mindössze 1386 mm-es magasság párosul.

Jellegzetes quattro stílusban megjelenő kettős körfényszóróival az Audi immár a világítástechnika jövőjét mutatja be, mégpedig a Mátrix-LED és a lézerfény korszerű kombinációjával. A fényszórókban két-két lapos, trapéz alakú elem látható, a külsők a Mátrix-LED technikával és speciális árnyékolóval a tompított, míg a belsők lézer segítségével a távolsági fényt állítják elő. A nagyteljesítményű lézerdiódák mérete lényegesen elmarad a fénykibocsátó diódáké (LED) mögött, átmérőjük ugyanis mindössze néhány mikrométer. Közel 500 méteres hatótávjával a lézeres távfény mintegy kétszer olyan távolra és háromszor akkora fényerővel világít, mint a LED-technikájú távfény. A lézerdiódás fényszórókat egyébként először az Audi új Le Mans-i versenyautójában, az R18 e-tron quattróban használják majd.

Bent az integrált fejtámlákkal kiformált kagylóülések, illetve a két hátsó ülés összesen négy személy számára kínálnak helyet. A cockpit a vezetőre összpontosít. A multifunkciós sportkormány már a jövő sorozatgyártású modelljeinek megoldásait sorakoztatja fel. Két gomb a hibrid hajtásrendszer vezérlésére szolgál, emellett egy motorindító és -leállító gomb, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer kapcsolója, valamint az Audi virtual cockpit rendszerének View gombja is felfedezhető rajta.

A nagyméretű Audi TFT-képernyő minden fontos információt nagyfelbontású, háromdimenziós hatású képen jelenít meg, a grafikus ábrázolásért pedig az Audi partnere, az Nvidia legkorszerűbb Tegra 30 processzora felelős. A vezető többféle üzemmód közül választhat, az MMI móduszban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a navigációs térkép vagy a médialisták, míg a klasszikus nézetben a sebességmérő áll a középpontban. Csaknem minden funkció szabályozható a középső alagút konzoljának MMI-termináljáról.

Az Audi Sport quattro laserlight tanulmányt ugyanaz a 700 lóerő összteljesítményű hibrid erőforrás hajtja, mint az eredeti koncepcióautót. A plug-in, tehát hálózatról tölthető hibrid meghajtó rendszer 700 lóerőt és 800 Nm nyomatékot generál. Az erő egy módosított nyolcfokozatú tiptronic automata váltón keresztül jut el a kerekekhez. A hátsó tengelyen sport differenciálmű segíti elő a még stabilabb és gyorsabb kanyarvételt.

A hengerlekapcsolás rendszerrel (COD) és start-stop elektronikával is ellátott belsőégésű motor egy 4 literes biturbó TFSI egység, amely egymagában 560 lóerőt és 700 Nm nyomatékot állít elő. A motor és a váltómű közé azonban egy villanymotort is beépítettek, amely 150 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal támogatja a belsőégésű erőforrást. Egy lítium-ion akkumulátor táplálja, amely 14,1 kWh-s kapacitásával akár 50 kilométeres emisszió-mentes hatótávot biztosít. Az Audi Sport quattro laserlight concept elméleti átlagfogyasztása 2,5 l/100 km, ami 59 g/km-es széndioxid-kibocsátásnak felel meg.

A motorok együttműködését intelligens menedzsment szabályozza, amely során a vezető háromféle üzemmód közül választhat. Az EV móduszban kizárólag az elektromos motor aktív. A hibrid üzemmód különböző környezeti és útvonal-információk felhasználásával a TFSI és az elektromotor optimális fogyasztású együttműködését helyezi a középpontba. További lehetőségekkel az Audi drive select rendszer szolgál, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás különböző fokozatait rendelve az egyes menetprofilokhoz.

A sport üzemmód a lehető legnagyobb teljesítményre koncentrál. Ha a V8-as és a villanymotor közösen gyorsít, az Audi Sport quattro laserlight concept álló helyzetből mindössze 3,7 másodpercet igényel százas tempóig, s csupán 305 km/óránál húzódik a határ. A rengeteg alumínium és karbon alkatrész ellenére a Sport quattro laserlight concept több mint 1,8 tonnát nyom, ezért ha az autó eljut a sorozatgyártásig, a hírek szerint kikerül majd belőle a hibridhajtás.