2014. március 01. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Kenyere a munka – új Ford Transit menetpróba

Kipróbáltuk a Ford igáslovát, a Transitot, amely a Transit Custom és a Transit Connect után a Ford harmadik új haszonjárműve. A Transit a kategória legalacsonyabb üzemben tartási költségeit és legjobb teherszállító képességeit kínálja a vállalkozások számára. 2014 elején jelenik meg az európai utakon.

A Ford példátlan gyorsasággal, 24 hónapon belül teljes európai haszonjármű-családját megújítja. Az új modell is ennek jegyében született, és olyan járművekkel együtt szerepel majd a kínálatban, mint a 2013-as és 2014-es Év Haszonjárművei, a Transit Custom és a Transit Connect, valamint a szintén a jövőre érkező Transit Courier. A vállalat legmodernebb globális padlólemezére épülő vadonatúj Transit a sikeres Transit Custom mellett jelenik majd meg az európai kínálatban. A Ford idén ünnepelte, hogy az ikonikus modell 1965-os bemutatása óta nemrégiben már a hétmilliomodik Transit is legördült a gyártósorról.

Az új modellgeneráció tervezése során a tartósság volt az egyik legfontosabb szempont. Az autó rendkívül erős karosszériaszerkezete nagy szilárdságú acélt és ultra nagy szilárdságú bóracélt is tartalmaz, s a karosszériára 12 év átrozsdásodás elleni garancia vonatkozik. A Ford hihetetlenül kemény globális haszonjármű-tesztelési módszereivel próbára tett Transit 11 millió kilométernek megfelelő távot futott le Európa és Észak-Amerika útjain (ez annyi, mintha 275 alkalommal kerülte volna meg a Földet), s az autót 500 ezer kilométeren át tesztelték olyan vállalkozók, akik jelenleg is Transittal végzik a munkájukat. Az autó egy sor extrém vizsgálaton is átesett, az egyik teszt során például 60 km/órás sebességgel hajtottak fel egy 150 mm magas járdaszegélyre.

A vadonatúj Transit raktere 11 százalékkal nagyobb lett, mint a kifutó modellé, és a járműben számos innovatív raktéri megoldás teszi egyszerűbbé és biztonságosabbá az áruszállítást. A dobozos áruszállító rakterében gond nélkül elférnek a szabványos hosszúságú tárgyak, például a különféle csövek vagy táblák; az oldalfalak függőlegesebbek, az ajtónyílások pedig még praktikusabbak lettek. Az oldalsó tolóajtó a kategória legszélesebb rakodónyílását tárja fel (1300 mm), így az autó még villástargoncával is rakodható. A kifutó Transit rakterének befogadó képességéhez képest mindegyik modellváltozat mintegy 10 százalékkal tágasabb teret kínál: az L2 dobozos áruszállító maximális raktér-mérete például (teljes acél rekeszfallal) 10,3-ról 11,2 m³-re nőtt, így immár négy Euro raklap szállítására is alkalmas, a padlón pedig 3,0 méter hosszú tárgyak is elférnek. A legnagyobb Jumbo változat rekeszfala mögött 15,1 köbméternyi rakománynak jut hely.

A dobozos áruszállítók háromféle hosszúsággal és kétféle tetőmagassággal, valamint többféle megengedett össztömeggel (egészen 4,7 tonnáig) rendelhetők meg. A járművek számos új, intelligens megoldást is kínálnak, mint például a beépített, jól tapadó fellépő a hátsó lökhárítón, a könnyen tisztítható raktérpadló, a DIN/ISO szabványú rakományrögzítő pontok az oldalfalakon, a LED-es raktérvilágítás, a pakolásnál a többi autóst figyelmeztető jelzés, vagy a 3,5 tonnás vontató kapacitás a 360 HD modellek esetében.

A Transit további modellváltozatai között megtalálható még a Double Cab-in-Van (DCiV), a Kombi és a Kombi Van, valamint a Chassis Cab és a Double Chassis Cab kivitel is. A Chassis Cab SuperJumbo változat 5 méteres platóval vagy dobozos kivitelekben is megrendelhető, a Transit személyszállító változatai közt pedig a 18 utas szállítására alkalmas M2 Bus is szerepel. A Ford szakaszosan vezeti be a teljes Transit-kínálatot: a második fázisban érkeznek a DCiV, Kombi, Kombi Van, Chassis Cab L5 és Double Chassis Cab változatok, amelyek 2014 utolsó negyedévétől rendelhetők meg.

A kabin jelentősen tágasabb, mint a kifutó modellben: nagyobb lett a válltér, a fejtér, és javult a kilátás is, emellett pedig a vezetői üléspozíció is komfortosabb lett, mivel a kormányoszlop magasságában és mélységében egyaránt beállítható. A legfontosabb újítás, hogy az új modellben a vezetőülést jobban hátra lehet tolni, s a kormány pozíciója is jobb, így a hosszú lábúak is kényelmesebben helyezkedhetnek el. Csupán egy dolgot nem sikerült még mindig megoldani, a bal láb megfelelő elhelyezését: az vagy a kuplungpedál alatt van, ami menet közben nem túl szerencsés, vagy baloldalon, a szélen, felhúzott állapotban a lábtartón nyugszik, kényelmetlen pozícióban.

A teljesen megújult belső térben stílusos, új műszerfal látható, amely számos intelligens kialakítású tárolórekeszt rejt; ugyancsak a praktikus tárolást szolgálja a kabin teljes szélességében végigfutó felső polc és a kettős utasülés alatt található, nagyméretű rejtett rekesz is. A 230 voltos elektromos csatlakozóról adapter nélkül is tölthetők a laptopok és egyéb eszközök. A Transit műszerfala immár teljesen személyautós, látványban és felszereltségben is. Rendelhető hozzá elektromos ülésállítás deréktámasszal, adaptív sebességtartó automatika akadályfelismerő rendszerrel, sávelhagyásra figyelmeztető és vezetőfigyelő rendszer, tolatókamera, kanyarvilágítás és abroncsnyomás-figyelő rendszer. Sőt, az év vége felé elérhető lesz a SYNC hangvezérlésű fedélzeti csatlakozási rendszer AppLink technológiával, aminek segítségével a vezető hangutasításokkal is kezelheti kedvenc okostelefon-alkalmazásait, valamint a kategóriában egyedülálló vészhelyzeti segélyhívó funkcióval.

Biztonság területén is jelesre vizsgázik az új Transit. Az autóban a legmodernebb elektronikus stabilitásprogram működik innovatív funkciókkal, például Curve Control technológiával (biztonságos tempóra lassítja a járművet, ha túl nagy sebességgel hajt be egy kanyarba, például egy autópálya-kijáratra). A modern technológiák sorában szerepel még az adaptív terhelésszabályozás, a borulásvédelem, az utánfutó stabilizáló rendszer és a hegymeneti elindulássegítő is.

A Transit érezhetően kifinomultabb lett, a menetzajok erőssége csökkent, és a rugózási kényelem is javult. Méretei ellenére kiválóan manőverezhető, még a leghosszabb változat is. A tesztjárműveket 450-600 kilogramm teherrel megrakodva vihettük el próbaútra, ahol minderről meggyőződhettünk. A Transit a 2,2 literes Duratorq dízelmotor háromféle teljesítményű változatával készül (100, 125 és 155 LE), a tesztjárművek mindegyikében a legerősebb változat dolgozott. Az én fülemnek kellemes, traktoros hangszínű dízel jól boldogul a terhelt karosszériával és határozott gyorsításra képes, az előirányzott 6,4 literes fogyasztást (Transit 350 ECOnetic közepes tengelytávolság/közepes tetőmagasság) azonban képtelen hozni. Városi forgalomban, alaposan megrakodva ennek az értéknek inkább a kétszerese a reális; a tesztautók egyik sem fogyasztott 12 liternél kevesebbet az 50 perces tesztút alatt. A 125 és 155 lóerős motorok egyébként Euro 6-os kivitelben is megvásárolhatók.

A Transit a Ford szerint a kategória legkedvezőbb üzemben tartási költségével bír. Az első-, hátsó- és összkerékhajtású változatokban egyaránt gyártott autó szerviz-intervalluma hosszabb lett (2 év/50 000 km), s a kötelező karbantartás időigénye 150 000 kilométeres futásteljesítményre vetítve 4,2 órára csökkent. A robosztus lökhárítók és oldalsó díszlécek alakváltozás nélkül viselik el a kisebb koccanásokat és több részből állnak, hogy adott esetben ne az egész elemet kelljen kicserélni. A 23 javítási tételt vizsgáló Ford-elemzés szerint az új modell a nem tervezett karbantartások terén is kategóriaelső: a hátsó féktárcsa javítása például 2,6 helyett csupán 1,3 munkaórát vesz igénybe.

A One Ford termékstratégia értelmében az új generációs Transit arra készült, hogy hat kontinensen – köztük Európában, Észak-Amerikában és a világ más jelentős piacain – maradéktalanul teljesítse a vásárlók elvárásait. Már megrendelhető az európai márkakereskedésekben, és az első járművek kiszállítása 2014 tavaszán kezdődik.

Árak: