2014. október 17. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Tizenöt évesek a BMW X modellek

Az egész egy „X”-szel kezdődött. A betűvel, amely már az 1980-as évek közepén a BMW összkerékhajtással szerelt modelljét jelölte. 1999-ben azután debütált a BMW X5, a világ első Sports Activity Vehicle modellje, amely új célcsoportokat vonzott a BMW-hez és lerakta a BMW X modellek páratlan sikertörténetének alapkövét. A BMW-nél ma csaknem minden harmadik rendelés egy X modellre fut be.

A márka járműpalettáján jelenleg öt BMW X modell található, amelyeket a BMW M GmbH két csúcsmodellje, a BMW X5 M és a BMW X6 M egészít ki. A BMW X5 immáron harmadik generációjával folytatja a sikertörténetet, miközben a Sports Activity Coupe kategória megteremtője, a BMW X6 és a BMW X3 már a második generációjánál tart. Miközben a BMW X1 a kompakt szegmensben garantálja a sokoldalú vezetési élményt, addig a BMW X4 a prémium középkategóriában versenyez. Ezen modellek mindegyike az első prémium jármű volt saját kategóriájában, a paletta pedig az elkövetkező években tovább bővül. A bajor gyártó eddig több mint 3,3 millió BMW X modellt értékesített világszerte. A BMW-nél regisztrált járműrendelések közül csaknem minden harmadik BMW X modellre érkezik.

X5

A BMW X5 a márkára jellemző egyedülálló vezetési élménnyel hatásos belépőként érkezett meg a piacra. A modellt mindenekelőtt a magas üléspozíció, illetve az úton és terepen is bizonyított kiváló kezelhetőség jellemezte. Ezt egészítette ki a tágas, luxus felszereltségű utastér. A BMW X5 a hagyományos off-road modellekkel ellentétben önhordó karosszériát és független felfüggesztést kapott. A négykerék-meghajtás 38:62 arányban osztotta el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Köszönhetően a DSC-nek (dinamikus menetstabilizáló), az ADB-X-nek (automata differenciál fék), valamint a HDC-nek (lejtmenet-szabályzó), a BMW X5 képes volt az off-road terep támasztotta kihívásokkal is megbirkózni.

A BMW által kifejlesztett összkerékhajtás nem csupán optimalizálja a tapadást burkolatlan utakon és kedvezőtlen időjárási körülmények között, de tovább növeli a hajtási dinamizmust, minden kanyarvételkor. Minden egyes BMW modell, amelyet xDrive intelligens összkerékhajtással szerelnek, a négykerék-meghajtás ellenére is fenntartja a hátsókerék-hajtásban rejlő jellegzetes vezethetőséget. Normál vezetési körülmények esetén így az intelligens rendszer oda továbbítja a nyomaték nagy részét, ahol arra a dinamikus vezetéshez optimális esetben szükség van: a hátsó tengelyre.

Már a legelső BMW X5 modellre is hatalmas kereslet mutatkozott, mindenekelőtt az Amerikai Egyesült Államokban, de Európában és a többi piacon is. 2005 közepén már a félmilliomodik BMW X5 gurult le a gyártószalagról. Az első Sports Activity Vehicle modellből összesen mintegy 620 000 darab készült a BMW dél-karolinai, spartanburgi gyárában, amely mára a BMW X modellek központi üzemévé vált.

X3

A Sports Activity Vehicle koncepció újabb járműkategóriákba való átültetésével 2004-ben a BMW újfent úttörővé vált. A BMW X5-höz képest kompaktabb méreteivel, valamint még agilisabb vezethetőségével a BMW X3 kivételnek bizonyult kategóriájában. Mi több, a BMW X3 megkapta az állandó négykerék-meghajtás újabb verzióját, az intelligens BMW xDrive összkerékhajtást is.

A BMW X3 két egymást követő évben is elnyerte „Az év négykerék-meghajtású járműve”, illetve „Az év off-road járműve” díjakat az Auto Bild Allrad és az Off Road magazinok olvasói szavazásain.

Az X5 második generációja

2006-ban megkezdődött a BMW X5 második generációjának gyártása. Megnövelt utasterével és még nagyobb kényelmével, luxus belső környezetével, még jobb hajtásrendszerével, valamint innovatív felfüggesztésével és vezetést támogató rendszereivel ismét mércét állított fel. Egyúttal a bajor gyártó első modellje volt, amelyet opcionálisan hét üléssel is fel lehetett szerelni.

A modell 2007-ben és 2008-ban is elnyerte az Amerikai Egyesült Államokban működő és a járművek átfogó biztonságát vizsgáló intézet, az IIHS „Top Safety Pick” díját a törésteszten nyújtott kiemelkedő viselkedésével. Emellett az egyik legelismertebb németországi autós szakmagazin, az Auto Bild 2007-ben és 2008-ban is „Az év értékbajnokának” választotta a BMW X5 második generációját. A modellből világszerte csaknem 730 000 példány kelt el.

X6

Miután a BMW két járműkategóriában is sikeresen alkalmazta a Sports Activity Vehicle koncepciót, új kategóriában nyitott: 2008 tavaszán bemutatta a világ első Sports Activity Coupe modelljét. A BMW X6 különlegesen intenzív módon hangsúlyozza a BMW X modellekre jellemző menetdinamikát.

Az első Sports Activity Coupe úttörő szerepet vállalt a BMW ActiveHybrid technológiában is. A 2009-ben bemutatott BMW ActiveHybrid X6 erejét egy nyolchengeres benzinmotor és két elektromotor állította elő, amelyet a BMW xDrive intelligens összkerékhajtási rendszere igény szerint mind a négy kerék felé továbbított. 485 lóerős rendszerteljesítményével a BMW ActiveHybrid X6 piaci debütálásakor a világ legerősebb szériagyártásban készült hibridhajtású járműve volt.

2009-ben két figyelemreméltó modellel bővült a BMW M GmbH által készített nagyteljesítményű sportautók sora. A BMW X5 M és BMW X6 M modellek által nyújtott vezetési élmény alapját a két nehézsúlyú atléta számára tervezett 555 lóerős V8-as benzinmotor és a dinamikus teljesítmény-szabályzással társított, M-specifikus xDrive intelligens összkerékhajtás adta.

X1

2009 óta a BMW X modellekre jellemző vezetési élmény már a kompakt szegmensben is átélhető. A BMW X1 sokoldalúsága, sportossága és nagyfokú agilitása lehetővé tette, hogy a BMW újfent sikereket érjen el egy újabb szegmensben. A kompakt méretekkel megáldott BMW X1 hamar világsiker lett, több mint 300 000 eladott példánnyal mindössze két és fél éven belül. Eddig a BMW több mint 640 000 X1 modellt értékesített világszerte.

Motorváltozattól függően a BMW X1 az intelligens xDrive összkerékhajtási rendszerrel is felszerelhető, ahogyan a nyolcsebességes Steptronic automataváltó is elérhető opcionálisan a modellhez. A BMW X1 értékállóság szempontjából az egyik legstabilabb modell a kategóriában, amit 2010-ben az Auto Bild is elismert, az „Értékbajnok” díj odaítélésével.

X4

A BMW X4 2014-ben debütált, egy autóban egyesítve a BMW X modellekre jellemző karaktert a márka sportosan elegáns kupé-sziluettjével. A BMW X4 hatféle motorváltozattal rendelhető, az alapfelszereltség részeként xDrive intelligens összkerékhajtással párosítva.