2014. december 02. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

Itt az összkerékhajtású családi BMW

A négykerék-meghajtású BMW 2-es Active Tourer modellek a BMW történetének első olyan járművei, amelyekben az xDrive intelligens összkerékhajtást elsőkerék-meghajtásra épülő hajtáslánccal egyesíti a bajor gyártó. Az innovatív hajtáslánc-technológia a BMW 225i xDrive Active Tourer és a BMW 220d xDrive Active Tourer modell számára kínál minden eddiginél biztonságosabb és dinamikusabb vezetési élményt.

A BMW xDrive intelligens összkerékhajtást minden esetben az egyes járműkoncepciók (limuzin / coupé, Sports Activity Vehicle, Sports Activity Coupe) sajátosságaihoz igazítják a mérnökök, a legoptimálisabb hatékonyság elérése érdekében. Az intelligens összkerékhajtás-technológia modellspecifikus alkalmazására a BMW 2-es Active Tourer a legújabb példa. Az innovatív hajtáslánc-technológiában rejlő alapvető különbség az előző változatokhoz képest, hogy a BMW most először egyesíti az xDrive összkerékhajtást keresztben beépített erőforrás által hajtott, elsőkerék-meghajtásra épülő hajtáslánccal.

Az Active Tourer ugyanakkor már bebizonyította, hogy elsőkerék-meghajtású technológiája tökéletesen megfelel a márka vezetési dinamikával szemben támasztott követelményeinek. Ehhez nagyban hozzájárulnak a moduláris felépítésű, új fejlesztésű három- és négyhengeres erőforrások, amelyek a legkorszerűbb TwinPower Turbo technológiának köszönhetően egyszerre növelik az egység nagyteljesítményű karakterisztikáját és a jármű kiemelkedő hatékonyságát. A BMW 225i xDrive Active Tourer és a BMW 220d xDrive Active Tourer modellek személyében az intelligens összkerékhajtás immáron a sorozathoz kínált erőforrás-paletta csúcsához is elérhető, tovább növelve ezzel a jármű tapadását, stabilitását és kanyarodási dinamikáját, minden eddiginél biztonságosabbá és élvezetesebbé téve a vezetést. Mindkét, BMW xDrive összkerékhajtással szerelt modellhez a szériafelszereltség részeként jár a nyolcsebességes Steptronic automataváltó.

A vadonatúj fejlesztésű intelligens összkerékhajtás kompakt méretű, könnyűsúlyú alkatrészekből álló keskeny szerkezeti felépítése és a rendszer ebből eredő kis helyigénye kiválóan illik a BMW 2-es Active Tourer járműkoncepciójához. Az innovatív hajtáslánc-technológia teljes többletsúlya így mindössze kb. 61 kilogramm. A rendszer működésében rejlő veszteségek minimalizálása és az energiatakarékos működés mindeközben rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket garantál.

Az elsőkerék-meghajtásra épülő hajtáslánctól az erőt egy, az első differenciálműhöz illesztett kúp alakú fogaskerék és egy kétrészes kardántengely (teljesítmény-leadó tengely) továbbítja a hátsó tengely felé. A négykerék-meghajtású rendszer központi eleme egy, a hátsó féltengelyek meghajtásáért felelős, (a hátsó tengely-vezérléshez függesztett) elektro-hidraulikus vezérlésű többtárcsás tengelykapcsoló, amelynek segítségével folyamatosan változó arányban oszlik el a nyomaték az első és a hátsó tengely között. A rendszer megfelelő működtetését egy elektromos vezérlőegység végzi, amely – a hidraulikus szivattyúval együtt – a hátsó tengelynél helyezkedik el.

A hátsó tengely-vezérléshez függesztett többtárcsás tengelykapcsoló a vezetési szituációk szerint vezérli a hátsó kerekek felé továbbított nyomaték mértékét, ezáltal biztosítva az első és a hátsó tengely közti folyamatos, szükség szerint változó nyomaték-elosztást. Extrém vezetési körülmények között (például ha az első kerekek jeges útfelületen állnak) a nyomatékelosztás aránya 0:100 is lehet, ilyenkor az erőforrásból érkező minden erő kizárólag a hátsó kerekeket hajtja. A rendszer működéséhez szükséges (0-40 bár közötti) nyomást egy elektro-hidraulikus szivattyú állítja elő, amelynek intenzitását az elektromos vezérlőegység szabályozza, úgynevezett impulzus-sűrűség jelekkel. A nyomást így nem egy érzékelő vezérli, mégis rendkívül pontosan adagolható a feszültség- és teljesítményfüggő szabályozásnak köszönhetően.

Azon közlekedési szituációk esetében, amelyekben nem szükséges mind a négy kerék meghajtása az elektrohidraulikus szivattyú kikapcsol, ezáltal nyomásmentessé téve a rendszert. A BMW 2-es Active Tourert ilyenkor kizárólag az első kerekek hajtják. A további megtakarítási lehetőségek érdekében a BMW egy rugós elven működő, úgynevezett hatékonyságnövelő szeleppel szereli fel a többtárcsás tengelykapcsolót, amely minimalizálja az egységben az olajszintet, ezáltal jelentősen csökkenti a súrlódási együtthatót. Szükség esetén a rendszer a másodperc törtrésze alatt felépíti a működéséhez szükséges maximális nyomást és azonnal továbbítja a nyomatékot a hátsó kerekek felé.

Az optimális hatékonyság, valamint az első és hátsó tengely közti folyamatos, igény szerinti nyomatékelosztás érdekében az összkerékhajtás rendszerét a DSC vezérlőegysége irányítja. A beállítások a másodperc törtrésze alatt igazodnak a folyamatosan változó vezetési körülményekhez és útviszonyokhoz, még a legnehezebb körülmények közepette is. A hajtott tengelyek közti, folyamatosan változó erőeloszlás mindeközben észrevétlen marad a sofőr számára.

A DSC intelligens hajtáslánc-kapcsolatának köszönhetően a rendszer minden egyes lehetséges kerék-kipörgést már a korai szakaszban észlel és kiszámít, amit a hajtási nyomaték precíz elosztásával korrigál. Ha például a jármű első kerekei alulkormányzottá válnak és elindulnak a kanyar külső ívén, a rendszer nagyobb tolóerőt továbbít a hátsó tengelyre, ezáltal elősegítve a pontosabb kanyarvételt. Alapesetben azonban az xDrive az első tengelyre juttatja a hajtási erő nagyobb részét, hogy kanyarvételkor elkerülje a jármű hátuljának kisodródását.

Összességében, az intelligens összkerékhajtás még azelőtt beavatkozik, hogy a kerekek megcsúsznának, legyen szó bármelyik féltengelyre szerelt kerékről. Az xDrive rendszerrel szerelt BMW 2-es Active Tourer éppen ezért a mindenkori legoptimálisabb tapadást, és mint ilyen, a lehető legbiztonságosabb vezetés kínálja a márka ügyfeleinek, emellett nagyobb stabilitást, dinamikusabb kanyarvételt és még komfortosabb utazást biztosít.

Ha az első és hátsó tengelyek közti optimális erőelosztás nem elegendő ahhoz, hogy a sofőr a kívánt kanyaríven tartsa az Active Tourert, a DSC a BMW motorerő csökkentésével és / vagy az egyes kerekek lassításával avatkozik közbe. Sőt, a DSC a keresztirányú differenciálzár szerepét is magára vállalja: ha elpörög az egyik kerék, a rendszer automatikusan lelassítja azt, ezáltal a differenciálmű több erőt továbbít az ellenkező oldali kerékhez.