2015. április 06. 20:40   |   Autoblog
címkék:  

Nagyot ugrott a CNG üzemanyag értékesítés

2014-ben Magyarországon erőteljes, 69 százalékos emelkedést értünk el a sűrített földgáz üzemanyag értékesítésében. Az emelkedésben oroszlánrészt képviselnek a fővárosi járműflották üzembe állásai.

2014 jelentős előrelépés volt a tiszta, alternatív közlekedés terén, elsősorban a Fővárosban. Forgalomba állt a BKV, azóta közel 50 darabra emelkedett CNG üzemű autóbusz flottája, róják köreiket az FKF-nél üzemelő házhoz menő szelektív hulladékgyűjtő 60+3 IVECO alvázú nehézgépjármű és nagy számban látni füstmentes CNG üzemű taxikat is. Összességében így Budapesten értékesítették tavaly a földgáz üzemanyag felét, a megelőző évihez képest mintegy háromszor annyit.

Az üzemanyagként értékesített 5,13 millió köbméter bio- és földgáz hozzávetőlegesen 2500 t CO2 kibocsátás elkerülését eredményezte. A CNG töltőpontok forgalma lendületes emelkedést mutat, négy év alatt több mint megnégyszereződött, de még így is elhanyagolható a közlekedés összes energiafelhasználásához viszonyítva. de még így is elhanyagolható a közlekedés összes energiafelhasználásához viszonyítva. Ahhoz, hogy eleget tegyünk a dekarbonizációs és kőolaj felhasználás csökkentési, valamint megújuló energia felhasználást sürgető stratégiai céloknak, még nagyon sok éven keresztül kell hasonlóan lendületes növekedést elérnünk.

Az értékesítés növekedésében természetes szerepet játszott tavaly az új töltőpontok megjelenése, valamint a szegedi kút felújítása is. Elmondható, hogy mindkét töltőállomásokkal rendelkező energiaszolgáltató, az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltatóhoz tartozó FŐGÁZ csak úgy, mint a GDF SUEZ kivette részét a beruházásokból, a szolgáltatás bővítéséből. Ezzel együtt is, néhány éven belül 20-40 szeresére kell emelni hazánkban a nyilvános töltőpontok számát ahhoz, hogy a járműtulajdonosok számára széles körben reális lehetőséggé válhasson ez az üzemanyag. Ezt pedig egyetlen módon érhetjük el, olyan jogszabályi környezetre van szükség, amely biztosítja a költséges beruházások megtérülését azáltal, hogy a jármű tulajdonosok számára fenntartja hosszú távon kiszámíthatóan vonzó alternatívaként a gázhajtást.

Példaként érdemes szem előtt tartani Olaszországot, ahol nem csak a nyilvános CNG kutak száma haladja meg az ezret, de 2014-ben az értékesített új autók 5,3 százaléka volt CNG üzemű, köszönhetően a jelentős üzemanyagköltség megtakarítás lehetőségének. Emellett a korábbi CNG-re való átalakítás állami támogatása is nagymértékben hozzájárult a járművek szaporodásához, különös tekintettel arra, hogy az autógyártók még ma is nagyon szűk modellválasztékkal várják a CNG-s változatokra fogékony vásárlókat.

Természetesen Svédországot is mindig példaként lehet felhozni, ahol a 9,5 millió lakos mintegy 33-szor annyi bio- és földgáz üzemanyagot fogyasztott el, mint mi magyarok, ráadásul sok éve ennek közel két harmada származik megújuló forrásból.

Jelenlegi ismereteink szerint nincsen reális keretek között elérhető, kedvezőbb emissziós hatású üzemanyag a közlekedés számára, mint a bio- és földgáz sűrített és cseppfolyósított változatában, tekintettel a teljes energetikai folyamatra. Egy gázhajtású járművel elérhetjük a körfolyamatra vonatkozó valóban 0 CO2 kibocsátást, a nagyon alacsony NOx kibocsátást és a súlyos egészségkárosító PM10, PM2,5 szilárdrészecske-mentes üzemet, miközben a jármű ára nem tér el jelentős mértékben a hagyományos üzemanyagokat használó változatokétól.

Háttérinformáció:

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, míg az LNG ugyanannak a gáznak a cseppfolyós halmazállapotig mélyhűtött állaga. Származása szerint lehet kitermelt földgáz, de eredete lehet megújuló forrás, mint biogáz is, melynek fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez leválasztás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható. Az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metánt eredményez. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz.

A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nullára is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az elmúlt és következő években életbe lépett és lépő európai és amerikai előírások által megszabott határértékek alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5-6 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami harmad akkora zajterhelést jelent.