2015. április 13. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Minden ötödik autón van casco

2014-ben egyaránt több új-és használt autót adtak el Magyarországon, mint 2013-ban, emellett a casco biztosítás átlagdíja évek óta csökken; tavaly alig haladta meg a 77 000 forintot. Mindezek ellenére, az autósok többségének még a jelenlegi árak mellett sem fér bele a költségvetésbe a casco.

A KSH adatok alapján, Magyarországon 3,8 millió gépjármű van forgalomban, emellett közel 812 000 casco szerződést tart nyilván a Mabisz. Ez nagyságrendileg 21 százalékos penetrációt jelent csupán, és ez az arány 2000 óta nem változik érdemben.

Pedig 2014-ben jó évet zárt az autópiac; az új és a használt autók eladása egyaránt nőtt 2013-hoz képest. Tavaly több mint 67.000 új személygépjárművet adtak el, ez 20 százalékos bővülést jelent 2013-hoz képest a Magyar Gépjárműipari Egyesület és a Jato Dynamics adatai szerint. Ugyanígy pozitív évet könyvelhetett el használtautó piac; 2014-ben 491.926 személyautót adtak el a Datahouse szerint, ami 10 százalékkal több, mint 2013-ban.

A járműértékesítés növekedése kihatott a cascora is; a Mabisz szerint a piac díjbevétele tavaly 1,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest (2014:64 098 190 Ft) míg a szerződések darabszáma is 800 439-ről közel 812 000-re bővült.

„Tavaly minimális díjemelés is volt a casco piacon, az átlagdíj 2014-ben 77 471 Ft volt, míg 2013-ban 76 209. Manapság akár már havi 5-6 ezer forintért is találunk teljes körű cascót.”– mondta Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.

A Genertel telefonos lekérdezéséből az derült ki, hogy a válaszadó autósok döntő többségének, –  közel 90 százalékuknak! –  fontos szerepet játszik az ár a döntés meghozatalnál: ezek közül a  30% mondta azt, hogy kizárólag ár alapján dönt egy-egy casco biztosítás mellett, azaz a legolcsóbbat választja, 59%- pedig ott köti meg biztosítását, ahol már meglévő egyéb biztosításai révén kedvezményt kap az árból. Csupán 12 százalék vesz figyelembe egyéb szempontot, mint például a  a biztosító ismertségét, a „brandet”, amikor döntést hoz.

Arra a kérdésre, hogy milyen típusú casco biztosítást érdemes megkötni, nem meglepően a válaszadók 78%-a válaszolta azt, hogy kizárólag teljes körű biztonságot nyújtó cascót, csupán 12% szerint lenne elégséges csak töréskárra, míg 10% szerint csupán lopáskárra biztosítást kötni.

Nem adott meglepetésre okot az sem, hogy a Genertel felmérésben megkérdezettek közül a válaszadók 40%-a bármilyen korú, 33% pedig 5-8 éves autóra is kötne casco biztosítást és csak 19% szerint lenne bőven elég új autók esetében erre pénzt szánni. A kiegészítő casco termékekre vonatkozó válaszok alapján vegyes kép körvonalazódik ki az autósok között: a válaszadók 56 százaléka választ valamilyen kiegészítő biztosítást a cascoja mellé, 44 százalék azonban semmit.

Azok közül, akik kötnek kiegészítőt; a többség ( 22%) assistance-ra (a biztosított gépjármű önhiba, műszaki, vagy balesetből eredő meghibásodása, üzemzavara miatti menetképtelensége esetén nyújt segítséget), 16% avulás mentességre (a biztosított mentesül az értékemelkedés megfizetésétől abban az esetben, ha a casco terhére javítják az autót), 12% poggyászlopásra (lezárt gépjárműből ellopott általános ingóság kártalanítása) és 6% kölcsön gépjármű szolgáltatásra (lopás vagy totálkár esetén pót autó biztosítása) ír alá.

„Ezekkel a kiegészítő szolgáltatásokkal együtt a casco biztosítás teljes körű megoldást nyújt azokra a kockázatokra, félelmekre, amelyekkel a gépjármű-tulajdonosok nap, mint nap szembesülnek.” – tette hozzá Csikós Dániel.