2015. június 01. 20:05   |   Autoblog
címkék:  

Itt az új Opel Astra

Lehullt a lepel az új Opel Astráról, amely a sikeres fitneszkúrának köszönhetően legalább 120, legfeljebb 200 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint a nehézkességgel bírált elődje. A teljesen új struktúrán alapuló, atletikus kinézetű modellben kizárólag új generációs motorok dolgoznak és olyan felszereltségek kaptak helyet, amelyek ezidáig legfeljebb a felsőkategóriában fordultak elő. Világpremierje a Frankfurti Autószalonon lesz.

Az Opel tizenegyedik kompakt-nemzedékének mintaképe a 2013-as Frankfurti Autószalon alkalmával bemutatott Monza Concept volt. Ennek hatékonyságát tükrözi vissza minden szerkezeti elem, minden formai jellemző. Az új Astra következetesen viszi tovább a víziót: modelltől és felszereléstől függően akár 200 kilóval is kevesebbet nyom az elődjénél, de legalább 120-szal. Nagyon fontos szerepet játszott a teljesen új járműfelépítés, amelynek valamennyi komponense kompakt méretű, és könnyű anyagokból készül. Pusztán ettől több mint 20 százalékkal, 357-ről 280 kilogrammra mérséklődött a nyers karosszéria súlya. További 50 kilót nyertek a vázszerkezetbe épített nagy- és ultra-nagy szilárdságú acéllal, a kompakt bölcsővel, valamint az első és a hátsó futómű lekönnyítésével.

Az edzőtermi munka logikus következményeként agilisabb és komfortosabb lett az új Astra, jobban ugrik a gázadásra, dinamikusabban fordul rá a kanyarra, és sokkal közvetlenebb hatást kelt a vezetése. Minden eddiginél élvezetesebb autózni vele. A géptető alatt kizárólag a teljesen új motorportfólióhoz tartozó hajtóművek kaptak helyet, 95 LE – 200 LE teljesítménnyel.

Az 1.6 CDTI különböző teljesítményű változatai széles spektrumot fednek le, a bázis erőforrás 95 lovas. A benzinesek közül az alap a 100 LE teljesítményű 1.4 ECOTEC és az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, 105 lóerővel. Először alkalmazzák a teljesen új, teljesen alumíniumépítésű négyhengeres 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbót, amely ugyanabból a fejlesztésből származik, mint a kicsi, de erős egyliteres háromhengeres. Most a 145 LE kifejtésére képes változat debütál. Dinamikusan ugrik és nagyon erős, miközben keveset fogyaszt. Nagy, 250 newtonméteres nyomatékát 1800 és 4000/perc között adja le. Az 1.4 Turbo még a kétliteres benzinmotorok teljesítmény-jellemzőit is felülmúlja. Ráadásul kisebb a súlya, egyedül az alumíniumblokk tíz kilóval könnyebb a jelenlegi 1.4-es gép öntött acélblokkjánál. Mind az egyliteres, mind az új 1.4 ECOTEC Turbo Magyarországon, az Opel szentgotthárdi üzemében készül.

Hatékonyságot sugall az új Astra formája is. E tekintetben úgyszintén a „jövő autója”, a Monza Concept volt az előképe. A szoborszerű szépséggel találkozó német precizitás továbbvitele izmos, mégis könnyed, atletikus Astrát eredményezett. A hűtőmaszk krómozott keresztlécének Opel-emblémája és az oldalak hátrafelé fellendülő sarló-motívuma jelzi, hogy az Opel-család tagjáról van szó. Az újonnan tervezett, dupla hűtő-díszléc éles rajzú mátrix-fényszórókat kapcsol össze. Feltűnő jellemvonás a C-oszlop vonalának megtörése, amely szinte lágyan lebegni mutatja a tetőt. A fény-árnyék játékot erősíti hátsó lámpák közötti precíziós élvonal a márkaembléma fölött. Ám az új generációs Astra nemcsak látszatra lett filigrán, hanem a valóságban is: 4,37 méteres hosszúsága öt centiméterrel kisebb az elődénél, magassága pedig 2,6 centivel csökkent, 1,46 méterre. Nem csoda, hogy 0,30 alatti a légellenállási alaktényező – ami csúcsérték a ferdehátú autók körében.

Kívül kisebb, ám belül nagyobb: az Opel tervezőinek sikerül négyszögesíteni a kört. Az Astra tengelytávját ugyan visszavették két centivel – ám még így is a szegmens egyik legnagyobbja –, a helykínálat azonban jócskán megnőtt. Az ülések átformálásának is köszönhetően hátul 25 milliméterrel nőtt a lábtér, miközben nagyobb lett a két üléssor közötti távköz is – ami az utazási komfort és a térérzet javára válik. A vezetőhely általában, és a műszerfal különösen, az esztétikus külső designt folytatja, e téren is új nemzedéket vezetve be. Nagyon letisztult az egész, kevesebb a kapcsoló, a középkonzolt nagy, színes érintőképernyő uralja.

Az új generációs Astra lesz a márka első modellje, amelyben a piaci bevezetés pillanatától benne van az Opel OnStar személyes online- és szolgáltatási-asszisztens, a biztonsági- és komfort lehetőségek széles skáláját kínálva az ügyfélnek (Magyarországon 2016-ban indul a szolgáltatás). Légzsákos balesetkor például az Opel OnStar azonnal kapcsolatba lép az Opel OnStar diszpécserközponttal, amelynek képzett szakembere megtudakolja, kell-e segítség, és ha igen, akkor milyen. Ha senki sem válaszol, azonnal megteszi a szükséges intézkedéseket. De ez még csak egyetlen a sokféle helyzet közül, amelyben lehet számítani az év 365 napjának mind a 24 órájában elérhető rendszerre. Legyen szó defektről vagy egyéb szolgáltatásról, van valaki a vonal végén. Ezen kívül nagy teljesítményű, mobil hotspottá teszi az Opel OnStar az új Astrát. Az okostelefontól a táblagépig akár hét végkészüléket lehet a rendszerhez csatlakoztatni.

Az IntelliLink infotainment-rendszer következő nemzedéke is az új Astrával debütál a kompakt osztályban, gyorsabban és átfogóbban hozva be az okostelefon – Android Auto és Apple CarPlay – funkcióit az autóba. Úgy tervezték meg, hogy leképezze az okostelefon-felhasználók által leggyakrabban használt funkciókat. Az Android Auto esetében néhány példa a Google Maps, a Google Now és a lehetőség, hogy beszéljünk a Google-lal, vagy az audio- és üzenő-alkalmazások bővülő választéka. Rendelkezésre áll a WhatsApp, a Skype, a Google Play Music, a Spotify és a podcast-lejátszó. Az Apple CarPlay menet közben is problémamentes hozzáférést biztosít az iPhone funkcióihoz, és kijelzi ezeket a műszerfalon. Az autós többek között az érintőképernyőről vagy a Siri hangvezérléssel kezdeményezhet telefonhívást, küldhet és fogadhat üzeneteket, hallgathat meg zeneszámokat. Az Apple CarPlay által támogatott appok között van a telefon, a hírek, a térképszolgálat, a zene és sok egyéb.

Abszolút nóvum az új Astra intelligens IntelliLux LED világítása is. Az Opel által szabadalmaztatott iránymutató, teljesen fénydiódás rendszer vakításmentes távfényt ad, és az új Astra révén vonul be a kompakt kategóriába. A 16 elemből – oldalanként nyolc – álló, és az Opel frontkamerával együttműködő rendszer automatikusan és folyamatosan illeszti a fénykéve hosszát és elosztását a közlekedési helyzethez. A lakott terület elhagyásakor azonnal és állandó jelleggel átvált távfényre, úgyhogy 80 km/órás sebességnél 30-40 méterrel előbb veheti észre a vezető az út menti objektumokat, mint a hagyományos halogén- vagy xenon tompítottal. Ezáltal jó másfél másodperccel több ideje marad reagálni. Más közlekedők elvakítása kizárt, mert ha szembe jövő, vagy előttünk haladó járművet érzékel a rendszer, egyes LED-eket lekapcsolva „körülvilágítja” azt. Az út többi része és a széle fényesen kivilágítva marad. A LED-es mátrixvilágítás pontossága és alkalmazkodóképessége új szintre emeli a világítástechnikát. További pozitívum, hogy a LED-mátrix lámpa élettartama sokkal hosszabb a halogén- vagy xenonfészóróénál. Nincsenek mozgó alkatrészei, csak az egyes fénydiódák gyulladnak ki, vagy alszanak el, ami növeli a tartósságot.

Sok olyan további biztonsági-, asszisztencia- és comfort rendszert is beépítettek, amelyek ebben a kategóriában nem voltak általánosak. Ilyen a jelzőtábla-felismerő, a kormányzást korrigáló sávtartó-asszisztens, a követési távolság jelző, a figyelmeztetés a frontális ütközés veszélyére 60 km/óráig működő vészfék-funkcióval, a sebességszabályozó és a sebességhatároló. Gombnyomásra magától áll be az autó a parkolóhelyre, hátramenetben megjelenik a tolatókamera képe a monitoron. A láthatatlan akadályokat a holttér-figyelő veszi észre. Csúcskategória az AGR bizonyítványával ellátott (Aktion Gesunder Rücken e.V.) ergonomikus ülés is, amely újabb funkciókkal egészíti ki a korábbiakat: a vezetőülés 18-féle beállítást kínál, van masszázsfunkciója és szellőzése, valamint elektro-pneumatikus ülésszegély-állítása. A hátul ülők is nagyobb komfortnak örvendhetnek az eddiginél, ugyanis extraként fűthető a két szélső ülés.

A teljesen újonnan konstruált Opel Astra tehát komfortosabb, biztonságosabb, attraktívabb és modernebb, mint bármikor, de egyben könnyebb, agilisabb, áramvonalasabb és minden tekintetben hatékonyabb is lett.