2015. június 03. 15:45   |   Autoblog
címkék:  

Tavasszal nőtt a gépkocsi vásárlási kedv

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékelése szerint a piaci növekedés az előrejelzésnek nagyjából megfelelő nagyságrendben folytatódott. A tavasz különösen erősnek bizonyult, májusban például 2,2 százalékkal több autót helyeztek forgalomba, és a júniusig eladott 29 669 személyautó 10,9 százalékkal haladja meg a tavalyi mennyiséget.

A JATO Dynamics legfrissebb új autó forgalomba helyezési összesítése is alátámasztja ezeket a számokat, május hónapban összesen 5883 darab új személygépkocsi, valamint 1217 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszonjármű került forgalomba. A személyautók esetén ez a forgalomba helyezési mennyiség a tavaly májusi számoknál 2%-kal magasabb. A kishaszonjárművek esetén az előző év májusi eredményeihez képest 11%-os visszaesés történt.

Májusban a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, 961 darabbal, mellyel a hazai piac 13,3%-át sikerült lefednie a márkának. Ha csak a személyautók piacát nézzük, akkor az év ötödik hónapjának győztese az Opel 705 darabbal és 12%-os piaci részesedéssel. A második a Ford (628 db), a harmadik a Skoda (506 db), akit a Volkswagen (477 db) és a Suzuki (432 db) követ a toplistán.

Modell szinten a legtöbb Skoda Octaviából (276 db), Ford Focusból (243 db), Opel Astrából (237 db), Dacia Dusterből (190 db), Opel Corsából (175 db), Suzuki Vitarából (168 db) és Ford Mondeóból (140 db) kelt el májusban.

A 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó kishaszonjárművek eladása terén a május a Fordnak kedvezett 122 darabos Ranger forgalomba helyezéssel, mögötte a Fiat Ducato (111 db), a Ford Transit (84 db), a Toyota Hilux (62 db) és a Renault Master végzett (60 db).

A magyar gépjárműpiac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az új autó forgalomba helyezések többsége céges (75%) míg a magán eladások a piac 25%-át teszik csak ki. A magán vásárlók jelenleg inkább a használtautó-kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magánjellegű, csupán az ÁFA visszaigénylés miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba.

Sajnálatos és senki érdekeit nem szolgálja, hogy az importált használt személyautók átlag életkora meghaladja a 11 évet, ami az autópark öregedésének folytatódását, a károsanyag-kibocsátás növekedését, a közlekedésbiztonság csökkenését okozza, miközben a használtautó-import a joghézagok kihasználásával az ÁFA meg nem fizetésében élen jár.