2015. július 07. 16:55   |   Autoblog
címkék:  

Fogyasztási rekordot döntött a Honda

Új üzemanyag-fogyasztási rekordot állított be a Honda, ugyanis a 13 498 kilométeres, 24 európai uniós tagállamot érintő, folyamatos túrát 2,82 l/100 km-es átlaggal zárta egy Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC.

Az autót a Honda európai kutatási és fejlesztési központjának két munkatársa, Fergal McGrath és Julian Warren vezette, akik azt szerették volna bebizonyítani, hogy valós körülmények között még alacsonyabb a Civic Tourer fogyasztása, mint az a hivatalos adatokból kiolvasható. Utazásuk során közel annyi kilométert gyűrtek le, mintha Angliából egyenesen Ausztráliába hajtottak volna, mégis csak kilenc alkalommal kellett megállniuk tankolni. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1500 kilométerenként ürült ki az üzemanyagtartály, az utazás teljes költsége pedig mindössze 645 euró volt.

A csapat 2015. június 1-jén, a belgiumi Aalstból startolt, és az óramutató járásával azonos irányban járták be kontinensünket. Utazásuk 25 napot vett igénybe, így június 25-én érkeztek vissza a kiindulási pontra, 25 százalékkal alacsonyabb fogyasztást regisztrálva, mint a hivatalos, 3,8 l/100 km-es adat.

A Guinness World Records címért zajló próbatétel hivatalos neve „Lowest Fuel Consumption – all 24 contiguous EU countries”, azaz „legalacsonyabb fogyasztás 24 európai országon át”. A mérés l/100 km-ben zajlik, ezt számolják majd át mérföld/gallonra. A Guinness előírásai szerint ugyanannak a két pilótának kellett végigcsinálnia a túrát, ami azt jelenti, hogy a Honda európai kutatási és fejlesztési osztályán dolgozó Fergal és Julian átlagosan kb. 600 kilométert és nagyjából 7,5 órát vezetett naponta.

A szabályok szigorúak és nem lehet kibújni alóluk: az autónak mind a 24 megjelölt országba be kell lépnie, a vezetőknek pedig bizonyítania kell, hogy ez meg is történt. Ennek megfelelően videókat, illetve fényképeket készítenek, fogyasztási és úti naplót vezetnek, rögzítik a GPS-koordinátákat, és független tanúktól kell aláírt nyilatkozatot szerezniük, hogy valóban a helyszínen jártak.

A szabályoknak megfelelően a rekordkísérletben résztvevő autónak minden szempontból azonosnak kellett lennie a forgalmazott Civic Tourerrel, a gyártó semmilyen módosítást nem végezhetett rajta. Ez garantálta a valós körülményeket a rekorddöntés során. Erről az utazás előtt és után egyaránt független tanúk győződtek meg. A tankolásokat hagyományos benzinkutakon ejtették meg, s minden alkalommal teletöltötték a tartályt, hogy ne zavarja „súlyelőny” a méréseket. Emellett a guminyomást és a kerékdőlést is a gyárilag javasolt értékre állították, hogy az autó tulajdonságai ne térjenek el a hétköznapokon használt változatokétól.

A csapattagok nem profi pilóták, ami azt mutatja, hogy átlagos vezetői tudással is elérhető a rendkívül alacsony fogyasztás. A takarékosság egyik záloga a megfontolt, logikus útvonaltervezés, a felesleges poggyászok kirakása, no meg a kifinomult vezetési stílus, ami mellőzi az erőteljes gyorsításokat és lassításokat, ellenben mindig képes az aktuális útviszonyokhoz igazodni. Fontos, hogy a vezetők soha nem lépték át a sebességhatárokat, és soha nem mentek olyan lassan, hogy feltartsák a forgalmat, sőt mindig igyekeztek felvenni az adott szakasz ritmusát.