címkék: dawn, frankfurti autószalon, rolls-royce, új rolls-royce, wraith
Itt az új Rolls-Royce
A Rolls-Royce megalkotta az első modern, teljes értékű négyszemélyes luxuskabriót. A Dawn lenyitott és felhúzott tetővel is gyönyörű, és alighanem a világ legcsendesebb kabriója. Tizenkét hengeres erőforrás viszi, az utasok pedig benne is átélhetik a híres repülő szőnyeg érzést.
A Rolls-Royce Dawn a híresztelések ellenére nem a Wraith nyitható tetejű változata, hanem önálló modell, 80 százalékban új karosszériaelemekkel. Az újdonság hűen tükrözi a tradicionális Rolls-Royce-os formai alapvetéseket: 2:1 arányú kerék-karosszéria magasság, hosszú motorháztető, rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás és magas övvonal, s mindezt modern kivitelben tálalja. Bár hasonlít a Wraith-re, feszesebb vonalai miatt erőteljesebbnek, izmosabbnak látszik. Oldalnézetből a hot rodos megjelenés sem áll tőle távol.
A Wraith-hez képest az első lökhárító 53 mm-rel hosszabb, így a hűtőrács hátrébb került. A lökhárító immár tartalmazza a rendszámtábla-keretet és egy alsó légnyílást is vágtak bele. Oldalról a rendkívül elegáns profil tűnik fel, s az, hogy csukott tetővel mennyire harmonikus az autó. Sehol egy kitüremkedés. A polírozott felületű könnyűfém kerekek 21 col átmérőjűek. A far az autó többi részével összhangban gyönyörű, a korai ’boat tail’ Rolls-Royce drophead coupé modellekre emlékeztet. Csukott vagy nyitott tetővel, a Rolls-Royce Dawn gyönyörű, érzéki autó. A vászontető is különleges darab, csukott állapotában a Wraith-ben tapasztalható csendet teremti meg, így kijelenthető, hogy a Dawn a világ legcsendesebb kabriója. A tető maga is síri csendben, 22 másodperc alatt tűnik el, vagy borul az utasok feje fölé.
Az 528 cm hosszú és 195 cm széles Dawn előrefelé nyíló ajtókat kapott, amelyek nemcsak fenségesek, hanem megkönnyítik a be- és kiszállást is. Sőt, a Dawn-ból a hátsó utasok nem kiszállnak, hanem felállnak és kilépnek az autóból. Emellett az ajtók a karosszéria merevségéhez is nagyban hozzájárulnak, hiszen szerkezetileg nem kötődnek az A-oszlophoz. A Dawn négy különálló fotelt kínál, amelyek teljes értékűek, hátul sem követelnek kompromisszumot. A vonalak folytonosságát semmi sem töri meg, oszlopok nincsenek, a hátsó biztonsági öveket az üléstámlákba integrálták. Az infotainment rendszer a középkonzol érintőpados kontrollerével irányítható, ami mindenféle kézírást felismer. A rendszer fő megjelenítője az alaphelyzetben fedéllel takart 26 centiméteres középső kijelző.
A motorháztető egy 6,6 literes duplaturbós V12-es erőforrást rejt, amely 570 lóerőt és 780 Nm nyomatékot fejt ki. A 2,5 tonna fölötti saját tömegű Dawn 4,9 másodperc alatt viharzik fel százra, végsebessége pedig 205 km/óra elektronikusan limitálva. A hajtóműhöz újdonságként műhold támogatású nyolcfokozatú automata váltómű csatlakozik, ami GPS adatok alapján előrébb lát, mint a sofőr. A helyszínek és a vezetési stílus ismeretében hívja be a sebességfokozatokat. A Dawn amúgy meglepően agilisan kezelhető, ami új légrugóinak és aktív stabilizátorainak köszönhető, a hátsó nyomtáv ráadásul 24 mm-rel nagyobb, mint a Ghost modellé.
A Rolls-Royce Dawn a Frankfurti Autószalonon debütál.