2015. október 19. 14:30   |   Autoblog
címkék:  

Harminc éve autózhatunk összkerekes BMW-kel

A világ egyik legsikeresebb prémiumautó-gyártójaként a BMW az összkerékhajtású modellek szegmensében is kiváló pozíciót foglal el, immáron három évtizede. Napjainkban háromból egy BMW-t xDrive intelligens összkerékhajtással felszerelve ad át ügyfeleinek a gyártó, az összkerékhajtású BMW modellek sikertörténete pedig nem csupán a világszerte népszerű BMW X modellcsaládnak, de a megannyi összkerékhajtású típusnak is köszönhető, az 1-es sorozattól egészen a 7-es sorozatig.

A bajor gyártó ugyanakkor folyamatosan modernizálja és finomítja összkerékhajtású koncepcióját, egyre újabb és újabb hajtáslánc-megoldásokat konstruálva. A BMW modellpalettájának több mint 110 összkerékhajtású típusa 12 modellsorozat különféle karosszéria- és motorváltozataiból áll össze, amelyeket a BMW i8 plug-in hibrid sportautó és a BMW 225xe innovatív, elektromos összkerékhajtású koncepciói egészítenek ki.

A lényeg az első naptól kezdve: tapadás és dinamizmus

A BMW az összkerékhajtású autók piacára 1985-ben érkezett meg, amikor a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezte a sorozatgyártású BMW 325i „Allrad” típust. Kívülről az újdonság kiválóan leplezte kvalitásait, a modell bámulatos menetteljesítményével így először a tesztpályákon szembesültek az újságírók. A BMW legelső összkerékhajtású koncepciója azon túl, hogy az épített útról letérve és kedvezőtlen időjárási körülmények között is jelentősen megnövelte a modell tapadását, rendkívül dinamikus kanyarodást tett lehetővé.

Az 1985-ben bemutatott BMW 325i „Allrad” állandó összkerékhajtása 37:63 arányban osztotta el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az eltérő keréksebességekre válaszul a technológiát viszkókuplungos osztóművel és hátsó differenciálművel látták el, az első és a hátsó tengely közötti merev kapcsolat pedig megnövelt tapadást és stabilitást eredményezett. A különleges modell megjelölése hamarosan BMW 325iX típusnévre változott, amelyből 1988-tól „touring” karosszéria-kivitel is elérhető volt.

Napjainkra a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás minden korábbinál magasabb szintre emelte a BMW modelleket eddig is jellemző menetdinamikát. A koncepció legfrissebb változatait már az Integrált Futómű-menedzsment hálózat vezérli, amellyel az xDrive technológia reakcióideje a lehető legrövidebbre csökkent. Amennyiben beavatkozásra van szükség, a BMW xDrive technológiája egyedül, vagy a dinamikus menetstabilizálóval, valamint a dinamikus teljesítmény-szabályzással együtt hajtja végre az adott tengelyre, illetve kerékre szükséges korrekciót.

Az összkerékhajtású koncepció új szintre emeli a BMW karakteres hátsókerék-meghajtását, normál vezetési körülmények között ugyanis a rendszer a teljesítmény nagy százalékát (vagy akár a 100%-át) a hátsó tengelyre továbbítja, megtartva ezzel a BMW modelleket évtizedek óta jellemző pontos kormányozhatóságot, a gyors kormányreakciókat és a hajtási befolyástól mentes irányítást. Kanyarba érkezve az xDrive legújabb változata folyamatosan fokozza a hátsó kerekekre jutó teljesítmény mértékét, elősegítve ezzel az éles kanyarodást és a megnövelt tapadást, amely nagymértékben hozzájárul a vezetés élményéhez.

1991: BMW 525iX

Három évvel később a bajor gyártó a BMW 5-ös sorozatban is bemutatta összkerékhajtású koncepcióját. A teljesítmény elosztását most először elektronika szabályozta. A vadonatúj fejlesztésű technológia többtárcsás tengelykapcsolókat kapott, amelyekkel a rendszer a vezetési szituáció függvényében automatikusan, könnyedén változtathatta a tengelyek közötti erőelosztást. Az alapbeállítás 36:64 arányú teljesítmény-elosztás volt az első és a hátsó tengely között. A hátsó tengelyen eleinte hidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót alkalmaztak a mérnökök, amelyet később elektronikusan vezérelt kerekenkénti fékerő-beavatkozással helyettesítettek. A technológia a blokkolásgátló fékrendszer jelzésein keresztül az egyes kerekek sebességét, valamint a fékek állapotát, a motor aktuális fordulatszámát és a fojtószelep pozícióját is figyelte a teljesítmény tökéletes elosztása érdekében.

Az összkerékhajtású BMW 525iX már piaci megjelenésétől kezdve másik járműkategóriába tartozott. Az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás rendkívül gyors és precíz rendszerreakciót tett lehetővé, biztonságos és hajtási befolyásoktól mentes irányíthatóságot garantálva, még nedves és havas utakon is. A BMW 5-ös sorozat első összkerékhajtású változatai limuzin és touring kivitelben egyaránt elérhetőek voltak.

1999: az első Sports Activity Vehicle (SAV)

Az új évezred előtti hajrában a BMW egy innovatív járműkoncepciót mutatott be: a Sports Activity Vehicle (SAV) kategória megteremtőjeként a BMW X5 első generációja olyan kiemelkedő menetteljesítményekkel nyűgözte le a márka ügyfeleit és rajongóit, amelyek akkoriban egyedülállóak voltak a terepjárók szegmensében. A kiváló összkerékhajtás nagy szerepet játszott mindebben, 38:62 arányban osztva el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az olyan elektronikus segédberendezések, mint a dinamikus menetstabilizáló, az automatikus differenciálfék és a lejtmenet-szabályzó, együttesen lehetővé tették, hogy az új BMW X5 az utakon sportosan, a kihívásokkal tűzdelt terepeken pedig magabiztosan vezethető legyen. 2000-ben a BMW X5 típusspecifikus összkerékhajtás-technológiája a BMW 3-as sorozat negyedik modellgenerációjához is elérhetővé vált.

2003: BMW X3 és BMW X5

A BMW X5 1999-es bemutatkozása után négy évvel a BMW egy újabb járműszegmensben tette elérhetővé a SAV koncepciót: a BMW X3 első generációja még agilisabb kezelhetőséget kínált. Az osztóműbe szerelt, elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplung extrém gyors reakciójának köszönhetően az xDrive a menetstabilizáló rendszerrel együttműködve dolgozhatott, folyamatosan a vezetési szituációhoz igazítva a teljesítmény-elosztást és a hajtást. A keréksebességeken túl a rendszer most először a menetstabilizáló rendszer adatait is figyelembe vette az optimális erőelosztás kiszámításakor, így a kormányzási szöget, a gázpedál állását és az oldalirányú gyorsulást is.

A 2003 utáni években a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást nem csupán a BMW X modellcsalád tagjaihoz, de a 3-as és az 5-ös BMW limuzin és Touring kiviteleihez is elérhetővé tette a bajor gyártó. Mire 2010-ben megérkezett a piacra a BMW X3 második modellgenerációja, az első sorozatból több mint 600 000 példányt értékesített a BMW világszerte. Kicsivel korábban a BMW X5 értékesítése az egymilliós értéket is átlépte.

2008: BMW X6

2007-ben a BMW bemutatta a világ első Sports Activity Coupé (SAC) modelljét. A vadonatúj BMW X6 a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét. Az intelligens összkerékhajtást most először dinamikus teljesítmény-szabályzással társították a mérnökök, amely kanyarodás közben folyamatosan változtatja a két hátsó kerékre továbbított teljesítmény mértékét, hirtelen irányváltásokkor és kigyorsításokkor is páratlan agilitást és stabilitást biztosítva. 2009-ben érkezett a BMW ActiveHybrid X6, majd a BMW X5 M és BMW X6 M változatok, amelyek az xDrive sportosra hangolt, M-specifikus változatát kapták meg.

2009-ben a negyedik BMW X modell, az X1 is megérkezett a piacra. A modell intelligens összkerékhajtása már szintén dinamikus teljesítmény-szabályzással dolgozott. Miközben BMW kanyarodásnál egyenként fékezte az ívbelső kerekeket, a rendszer fokozatosan növelte a motor teljesítményét is, egyszerre gyors és precíz kanyarodást téve lehetővé.

Még több modellsorozat xDrive-val

Miközben a BMW X modellcsalád egyre-másra bővült, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás egyre több modellsorozathoz vált elérhetővé. 2009-ben a technológia végül a bajor gyártó zászlóshajójához, a 7-es sorozat egyes modelljeihez is elérhetővé vált. 2012 tavaszán a koncepciót a 6-os sorozat Coupé és Cabrio modelljei is megörökölték. A BMW 3-as és 5-ös modellsorozatai mellett 2013 óta a BMW xDrive a BMW 4-es sorozat Coupé, Cabrio és Gran Coupé modelljeihez is rendelhető.

A bajor gyártó 2014-ben az X4 modellel a prémium középkategóriába is megérkezett. Ugyanebben az évben a BMW bemutatta a BMW X5 harmadik és a BMW X6 második modellgenerációját, valamint mindkét típushoz elérhetővé tette az M Sport felszereltségi csomagot. A BMW xDrive mindeközben a BMW 2-es Active Tourer modellben is bemutatkozott.

A világpremierjét 2014-ben ünneplő BMW i8 plug-in hibrid sportautóval a BMW Group újabb merész irányba indult el – amely tovább bővítette az intelligens összkerékhajtású hajtáslánc-technológiák arzenálját: a 2+2 üléses sportautó fejlett plug-in hibrid hajtásláncának belsőégésű erőforrása a hátsó kerekeket, míg elektromotorja az első kerekeket hajtja. Azóta bemutatkozott a BMW első sorozatgyártású plug-in hibrid modellje, a BMW X5 xDrive40e is.

A BMW 7-es sorozat hatodik generációja októberben kezdődő piaci bevezetésétől pedig xDrive intelligens összkerékhajtással is elérhető lesz. A BMW luxuslimuzinja lesz az első sorozatgyártású modell, amely az xDrive intelligens összkerékhajtást aktív hátsókerék-kormányzással egyesíti.