2015. október 22. 17:00   |   Autoblog
címkék:  

Jönnek a hálózatba kapcsolt autók

A vezető német autógyártók előrejelzése szerint 2020-ra Európa autópályáin számos úgynevezett hálózatra kapcsolt autó fog megjelenni. A mobilitás és a közlekedésbiztonság átalakulása alapvetően megváltoztatja az autóipart és a biztosítási szektort.

Az autógyártók egyre több ponton segítik a gépjármű vezetőjét olyan fedélzeti és szenzoros technológia beépítésével (pl. sávkövető, sávtartó automatikával, radarokkal, kamerákkal), amelyek kontrollálják az autó mozgását vezetés közben.  A többi autóval való virtuális összekapcsolódás pedig már nem a távoli jövő, a gépjárművek hálózati kapcsolata révén a közlekedés teljesen automatikussá válhat, így emberi közreműködésre sem lesz szükség.

Akár az is elképzelhető a jövőben, hogy okos építőanyagokból építenek hidakat, amelyek előrejelzik a túlterhelést vagy az útburkolat nem megfelelő állapotát (például jegesedés), és riasztást küldenek az autók számára, amelyek automatikusan korlátozzák a sebességet ilyen esetekben.

Mindenki vezet

A nagyon öreg és a nagyon fiatal, a betegek, de még akár a vakok is – mindenki képes lesz utasítást adni a jövő autójának. Az sem jelent majd gondot, hogy nagy távolságok esetén pilóta üzemmódban a jármű utasai akár aludjanak egy jót. A Google szerint ugyanis egy automatizált jármű szoftvere annyit tudhat majd, mint egy 75 éves járművezetői tapasztalattal rendelkező sofőr.

Nem kell többé parkolóhelyet keresni

Egy brit felmérés szerint egy átlagos vezető mintegy 106 napot tölt el az életéből parkolóhely kereséssel. A jövőben ezt az időt sokkal hasznosabban tölthetjük, hiszen az önműködő autónk megtalálja magának a parkolóhelyet.

A magánautó mint mentő

Az autóba beépített infravörös kamerák ellenőrizni fogják a vezető szemhéjának mozgását, az ülések a szívverését és testhőmérsékletét, így az autók egyre több fizikai adatot tudnak majd begyűjteni vezetőjükről, ugyanúgy, mint a mai okosórák. Szükség esetén akár mentőt is hívhat a fedélzeti számítógép, vagy be is viheti utasát a kórházba.

Számítógépes támadásokra számítani kell

Ugyan az önműködő autókat gyártó cégek évek óta azon dolgoznak, hogy kivédhetővé tegyék a számítógépes támadásokat, a hekkereknek mégis sikerült egy gépkocsit eltéríteniük idén júliusban. Nem csak a légkondicionálót sikerült ki-be kapcsolniuk, a rádió hangerejét szabályozniuk, de teljesen át tudták venni az irányítást az autó fékberendezése, és kormánya felett. Egy másik márka több mint 1,4 millió autót vont vissza, szoftverfrissítés céljából. Minél több autó csatlakozik az internethez, annál több válik sebezhetővé a különféle virtuális támadásokkal szemben.

Több energiaforrásra lesz szükség

Az önmagukat vezető járművek valószínűleg hatékonyabbak lesznek, mint a hagyományos autók. Nagy eséllyel nem fosszilis energiaforrásokat használnak majd. Az olyan dugók is elkerülhetőek lesznek segítségükkel, mint amilyen Kínában volt 2010-ben, amikor több tíz kilométer hosszan vesztegeltek autók két hétig az utakon, felbecsülhetetlen mennyiségű üzemanyagot pazarolva. Az autók átlagos energiafelhasználása azonban nem biztos, hogy csökkenni fog, sőt, emelkedhet is. A University of Michigan kutatói szerint az önműködő autók nyomán akár meg is fordulhat az évek óta csökkenő üzemanyag-fogyasztás csökkenési trend, hiszen ezek az autók sokkal több út megtételére lesznek alkalmasak, már csak annál az egyszerű oknál fogva is, hogy a sofőröknek nem kell pihenniük.

A legveszélyesebbek továbbra is a sofőrök lesznek

A legújabb önvezető autók már bevezették a „robotpilóta” üzemmódot a járművekbe, ezáltal a sofőrnek nem kötelező részt vennie a vezetésben, de kontrollálhatja a folyamatokat. Kaliforniában az állam engedélyezi a közútjain a Google autonóm járműinek tesztelését, azonban a kormánykerékhez és a fékekhez ragaszkodik, hogy a sofőr indokolt esetben átvehesse az irányítást az autó felett. A Stanford Egyetem professzora szerint azonban épp ez a legveszélyesebb. Havazás, heves esőzés, sűrű köd, vagy bizonyos szögből érkező napfény ugyanis akadályozhatja az autó szenzorjainak helyes működését. Azok a sofőrök, akik megszokják, hogy az autó elvezeti magát, és esetleg épp könyvet olvasnak, vagy alszanak haladás közben, nem biztos, hogy kellően gyorsan tudnak majd reagálni a vészhelyzetre.

Kevesebb, de jóval bonyolultabb balesetek várhatóak

Világszerte évente mintegy 1,2 millió ember hal meg közúti balesetben. Kutatások szerint ezek több mint 90 százaléka vezetési hibához köthető. A teljesen automatizált, egymással kommunikáló járművek figyelmeztetni tudják majd egymást, így valószínűleg kevesebb balesetet okoznak majd. Ugyanakkor ezek a balesetek vélhetően jóval komplikáltabbak lesznek, és kihívások elé állíthatnak biztosítókat.