Suzuki SX4, Fiat Sedici, Lancia Aerio – az új esztergomi trió
Megérkezett a várva várt új esztergomi szabadidőautó, ami Suzuki, FIAT és Lancia márkanév alatt is kapható lesz. Először a FIAT mutatkozott be.
Elsőnek a FIAT Sedici debütált az új, közös szabaidőautó trióból. A Sedici olasz jelentése tizenhat, éppen ennyi szelep van a motorban és ekkora a felnik átmérője is. Méretei alapján kiskategóriás, 4,11 méter hosszú, 1,76 méter széles és 1,62 méter magas. A külső formáért az olasz Italdesign felelt, így nem is gondolná a gyanútlan szemlélődő, hogy ez az autó a Swift padlólemezére épül. A 19 centiméteres hasmagasságtól ugyan nem lesz vérbeli terepjáró (nem is annak készült), de az átlagos autóknál bátrabban mehetünk vele aszfalt nélküli utakon. Állítólag a Suzuki inkább az egyterűséget szeretné hangsúlyozni, a FIAT pedig a terepjáró jelleget, hogy ez milyen különbségeket szülhet, jövőre megtudjuk.
Belül egyértelműen látszik a Suzuki-hatás, a kormány közvetlenül a Swiftből jön, csak éppen FIAT embléma van rajta. Ugyanígy felismerjük a műszereket, a kapcsolókat, a rádiót, a légbeömlőket, mert ezek is a Swiftet idézik. A helykínálat viszont már nem lesz hasonló, hiszen a Sedici 41 centiméterrel hosszabb a Swiftnél, így várhatóan jóval tágasabb utastere lesz. Ez már csak azért is valószínű, mert a csomagtér alaphelyzetben csupán 270 literes, és az ülések ledöntése után is csak 670 literre bővül.
A Sedici motorválasztéka kezdetben két tagból áll majd. Ebből az egyik a Suzuki 1,6 literes 107 lóerős és 140 Nm-es nyomatékú benzinese. Ezzel 170 km/h-ig gyorsíthatunk, az átlagfogyasztás 7,1 liter. A másik motor igazi finomság, hiszen a FIAT 1,9 literes, 120 lóerős JTD dízelmotorjáról van szó. A 280 Nm-es nyomatékot leadni képes erőforrás 180 km/h végsebességet biztosít, de dicséretes módon alapfelszereltségben jár hozzá a részecskeszűrő.
A négykerék-hajtás automata, tehát elektronikusan vezérelt, így a sofőrnek semmi dolga nincs. Az elektronika érzékeli, hogy az alaphelyzetben hajtott első kerekek megfelelően tapadnak-e, ha megcsúszást érzékel, automatikusan a hátsó kerekekre is irányít a motor erejéből. Ha a sofőr úgy ítéli meg, hogy szükség van az állandó összkerék-hajtásra, egy műszerfali gombbal aktiválhatja. Más terepes felszerelést ne keressünk (pl. differenciálzár, felező), ez az autó nem is erre készült.
A Sedici alapfelszereltségében megtaláljuk majd az ABS-t fékerőelosztóval, az ESP menetstabilizátort és négy légzsákot. Felárért függönylégzsák és más extrák is rendelhetőek lesznek. Az autó tulajdonképpen már végleges állapotában van, hiszen a Torinói Téli Olimpia hivatalos autójának is őt választották, így nemsokára már szállítani kell az első példányokat. Részben emiatt a Sedici még az idén bemutatkozik, a Suzuki S4X és a Lancia Aerio csak jövőre lesz kapható. Árat még egyik márka sem közölt, de 2006-ban 90 ezer darabot szeretnének legyártani, ebből 60 ezer lenne Suzuki, 20 ezer Fiat és 10 ezer Lancia.