2016. március 30. 12:00   |   Autoblog
címkék:  

Hatásos belépő: Opel Astra 1.0 Turbo Ecotec Enjoy

A szakma a legrangosabb elismeréssel díjazta az új Opel Astrát, megválasztotta az Év Autójának. Megérdemelten, az Opel mérnökei ugyanis egy alapoktól újratervezett autót alkottak, ami kívülről szebb, belül tágasabb, és minden eddiginél élvezetesebben vezethető. S az 1 literes alapmotorral is zseniális.

Az új Opel Astra K forradalmi változásokat hozott a típus történetében. Először is, bár 5 centiméterrel rövidebb elődjénél, tágasabb utasteret kínál, másrészt modelltől és felszereltségtől függően akár 200 kilogrammal könnyebb – ami az 1 literes háromhengeres erőforrással szerelt változatnál különösen érvényre jut. Az Opel az autó minden pontján faragott néhány kilogrammot, így végül az Astra K tömeg szempontjából a kategória élvonalába került, immár egy lapon említhető a Golffal és az A3-mal.

Emellett nagyon szép autó. Már az előd is egyöntetű tetszést aratott, az új generációs modell pedig erre még rátesz egy lapáttal. A dísztárcsákkal és halogén lámpákkal szerelt bázismodell is értékes benyomást kelt, a kompaktok többségénél így is látványosabb, atletikusabb megjelenésű. Az Astra elölről az átrajzolt, dupla keresztléces hűtőmaszkjáról és markáns fényszóróiról, oldalról a kilincsek magasságában futó karaktervonaláról és a fekete C-oszlop révén lebegő hatású tetejétől válik emlékezetessé. A farrészen a dizájnhoz illeszkedő szép vonalú hátsó lámpák fogadnak. Sajnos az autóhoz xenonlámpa nem, csak LED fényszóró rendelhető, és az is csak a két felsőbb felszereltséghez, mintegy 400 ezer forintért. Ugyanez a helyzet a LED-es hátsó lámpákkal, ezek felára 50 ezer forint, és Enjoy szinten nem rendelhető.

Az Astra hossza 4,37 méter, így 5 centiméterrel rövidebb a J modellnél, és alacsonyabb is nála 2,5 centiméterrel. Ellenben 1,8 méternél is szélesebb, tengelytávja pedig bőséges. Esetében a kívül kisebb, belül tágasabb ellentmondást feloldották: elöl természetesen nagy a hely, azonban hátul nem várt mértékben tágas az autó. 185 centiméteres magasságommal bőven elfértem magam mögött, ami a 35 mm-rel növelt lábtér érdeme. Ezen kívül az üléspad, illetve támla dőlésszöge is kényelmes. Fejtér is van bőven, ami a kupés tetővonalból elsőre nem következik. Csupán a csomagtér ad csalódásra okot, a katalógusban feltüntetett 370 liter a nagyon magas padló miatt nem tűnik hihetőnek. Érzésre 300 literesre saccolnám.

Egyébként remekbe szabott a vezetőhely, áttekinthető, rendezett és szép a műszerfal. Körös-körül jó minőségűek az anyagok, a műszerfal felső része kifejezetten puha, s a kevésbé elérhető részeken sem futunk bele kellemetlen, kopogós felületekbe. Hagyományosan kemény tömésűek és mindenhol támasztanak az ülések, kárpitjuk szimpatikus, emellett jó fogású a kormány és tökéletesen tenyérbe simul a váltógomb – az Astra ergonómia tekintetében az élvonalat képviseli. Jól is érezzük magunkat benne, igényes a környezet, kellemes tapintásúak a gumírozott gombok és kezelőszervek, és ízlésesek a dekorbetétek. Az Astra kezelési koncepció tekintetében is nagyot lépett előre. Alaposan leszorították a kapcsolók és gombok számát, csak a legszükségesebbeket hagyták meg, néhány funkciógombot és a klíma kezelőszerveit.  Az infotainment funkciók zömét az érintőképernyőre telepítették, ami jó grafikájú, gyors és egyszerűen kezelhető. A volán gombjaival a tempomat és a fedélzeti számítógép vezérelhető és pillanatok alatt kitanulható. Egyetlen területen lehet belekötni az Astrába, nem alakítottak ki benne elegendő tárolóhelyet.

Tesztautónkat a Szentgotthárdon készülő, új generációs 1 literes háromhengeres turbómotorral szerelték, amely 105 lóerőt és 170 Nm nyomatékot mozgósít. Az 1,4 literes 100 lovas szívó alapmotorral szemben számos előnnyel bír, ugyanakkor hozzá képest nagyon drága, 330 ezer forint a felára, a 125 lovas 1,4-es turbó is csak 20 ezer forinttal kerül többe. Kiváló aggregát, háromhengeres motor sosem volt még ennyire csendes, finom járású és nyomatékos. Bámulatosan jól viszi az Astrát, ami az új architektúrának köszönhetően ebben a konfigurációban csupán 1273 kilogrammot nyom. A motornak meglepő módon körülbelül 1500-as fordulatszámtól van nyomatéka, amit sokáig, 4500-as fordulatszámig fenntart. Vibrációja gyakorlatilag nincs, remekül is szigetelték, jellegzetes hangja csak 5000-es fordulatszám körül jön elő.

Könnyen pörög fel és lendületesen gyorsítja az autót, kijelenthető, hogy maradéktalanul megfelel a hétköznapokban. 11 másodperc alatt gyorsítja az autót 100 km/órára, de olykor még fürgébbnek érezni. Autópályán sem fogy ki a szuflából, ha 140 km/óránál még rálépünk a gázpedálra, érezhető gyorsítás a válasza. A hozzá társított ötfokozatú váltó remek darab, pontosan és gyorsan kapcsolható, áttételei pedig ideálisak. Ötödik fokozatban, 130 km/óránál 3000 körül áll a fordulatszám. A kis háromhengeres fogyasztása is baráti, kis odafigyeléssel 6 liter körül tartható, de forszírozva sem szökik 7 liter fölé.

Összességében az Astra egy élvezetesen vezethető autóvá vált, ami nagyon hiányzott neki. Rengeteg súlyfeleslegtől szabadult meg, amitől lelkes, mozgékony lett, és emiatt már az alapmotorokkal is jól megy. A kormányzásról is csak pozitívan lehet nyilatkozni, a felfüggesztés pedig az arany középutat hozza. Már az 1 literes turbómotor is nagyon kulturáltan, meggyőzően viszi, maximálisan ajánlható, flottába is. Az Opel Astrának továbbra is megkérik az árát, 4,85 millió forint a minimum, amit le kell tenni érte, de egy normális, józanul felextrázott példány ára 6 millió forint fölé rúg. A dízel felár tetemes, a beugró 5,7 millió, de léteznek 7,2 milliós modellek is. Valószínűsíthetően a benzines modellek teszik majd ki az eladások oroszlánrészét.