címkék:
Gázt neki – Mercedes-Benz E 200 NGT
A gázüzemű autóknak rengeteg előnyük van, ám széles körben eddig még sehol sem terjedtek el. A Mercedes-Benz egy éve kezdett el gázüzemű autót gyártani: az E-osztály 200 NGT 20 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsát ki és több mint 50 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, mint a hagyományos benzinüzemű járművek.
Tavaly tavasszal kezdték el forgalmazni Németországban a Mercedes-Benz E 200 NGT (Natural Gas Technology), amely 20 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsát ki, és több mint 50 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, mint a hagyományos benzinüzemű járművek. A Mercedes-Benz múlt év közepe óta pedig többek között Ausztriában, Olaszországban, Svédországban és Svájcban is kínálja az E-osztály e különösen környezetbarát változatát. Idén nyáron vezetik be az ázsiai piacokra a jobbkormányos kivitelt is.
A 163 lóerős, vegyes üzemű négyhengeres motornak köszönhetően nem csak az egyik leggazdaságosabban üzemeltethető Mercedes-modell lett az E 200 NGT, hanem egyúttal a földgázzal hajtott személygépkocsik legerősebb képviselője is. Ez a földgázhajtású modell nagymértékben hozzájárulhat a Mercedes azon törekvéséhez, hogy csökkentse járművei fogyasztását és széndioxid-kibocsátását. A kocsi műszaki alapját az E 200 Kompressor szolgáltatja, különben az autót a Mercedes-Benz Technology Centerben fejlesztették ki. Az E 200 NGT hajtóműve 163 lóerőt és 240 Nm-t ad le, azaz mind teljesítmény, mind nyomaték szempontjából azonos szinten áll az E 200 Kompressor motorjával. A vegyes üzemhez szükséges átalakítás miatt nem szenvedett csorbát a teljesítmény, a működési kultúra, a minőség és a biztonság.
Benzines testvéréhez, az E 200 Kompressorhoz hasonlóan a benzin/földgázüzemű E 200 NGT is messzemenően megfelel az EU-4-irányelv szigorú károsanyag-kibocsátási előírásainak. Az E 200 NGT-ben a vezető maga választhatja meg, melyik hajtási módozatot kívánja használni: a multifunkciós kormányon és a műszeregység központi kijelzőjén lévő gombok segítségével tud átváltani egyik üzemanyagról a másikra. A precíz német technika finom, rángatásmentes átmenetet biztosít, és hengerenként külön-külön végzi el az átállást. A központi kijelzőn figyelemmel kísérhető, mennyi földgáz van még a gáztartályokban. Ha elfogy a teljes mennyiség, a motor automatikusan – természetesen észrevétlenül – átvált benzinüzemre. Miután ismét feltöltötték a tankokat földgázzal, a vezérlés automatikusan visszakapcsol gázüzemre.
A Mercedes E 200 NGT 65 literes benzintankkal és három, összesen 18 literes gáztartállyal van felszerelve. Utóbbiak a pótkeréktartó mélyedésben és a hátsó ülés mögött helyezkednek el. A német gyártó számos törésteszten vizsgálta az autó biztonságát, amely nem okozott csalódást. A modell egyébként közel ezer kilométert tud megtenni üzemanyagtartályai egyszeri feltöltésével – ebből 300-at földgázzal és 700-at benzinnel. A csomagtartó térfogata gáztartályokkal együtt is 400 liter. Bőven elfér benne két nagyméretű bőrönd és két utazótáska. Az E 200 NGT külsőleg szinte semmiben sem különbözik az E-osztály egyéb modellváltozataitól. Egyedül az üzemanyagbetöltő-nyílás fedele nagyobb valamicskét, ugyanis a hagyományos mellett a földgáztartályok biztonságos és kényelmes feltöltését biztosító speciális gáztöltő csonk is helyet kapott alatta.
A gázüzem az alacsonyabb széndioxid-kibocsátás mellett gazdasági előnyökkel is jár. Németországban jelenleg 0,72 euróba kerül egy kilogramm földgáz. A benzin fűtőértékével számolva ez 0,48 eurót jelent literenként, ami annyit tesz, hogy a földgáz kevesebb, mint a felébe kerül a benzinnek. Németországban adókedvezményekkel, állami és magánerejű támogatásokkal, valamint kedvező kamatozású kölcsönökkel ösztönzik a gázüzemű járművek vásárlását. Nálunk sajnos ilyesmiről még nem beszélhetünk. Egyébként a földgáz mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból a benzin és a gázolaj alternatívája lehet. Elsődleges energiaforrásként természetes állapotában, átalakítási veszteség nélkül hasznosítható. Nem mérgez, szagtalan, és mivel javarészt metánból (CH4) áll, a fosszilis eredetű tüzelőanyagok közül ennek a legalacsonyabb a széntartalma. Ebből adódóan használata több mint 20 százalékkal alacsonyabb széndioxid-kibocsátással jár, mint a benziné.
Németországban ütemesen folyik a töltőállomások létesítése. Jelenleg több mint 550 olyan benzinkút működik országszerte, ahol földgázt is lehet tankolni, és hetente nő a számuk. Ezen a téren egyébként a MOL Rt. is igen jól halad. Az autó gáztartályainak feltöltése igen egyszerű, semmivel sem tart tovább, mint a hagyományos tankolás, ráadásul nincs párolgási veszteség és szagképződés.
Kiss B. László
Kapcsolódó cikkek: