2005. február 14. 08:49   |   Autoblog
címkék:  

Mercedes-Benz A 180 CDI Elegance

A második generációs A-osztály végre minden porcikájában igazi Mercedes, a stuttgarti márka limuzinjainak kifinomultságát, komfortját és jó vezethetőségét nyújtja. Úgy tűnik, a mérnökök a korábbi A-Merci minden egyes hibáját kiküszöbölték, s még maradt idejük egy tetszetős forma kialakítására is.


Maradt a “one-box”, az “egy doboz” dizájn, valamint a még mindig egyedülálló szendvicspadló-koncepció, amely egyértelműen megkülönbözteti az A-Mercedest a többi autótól. A kis Merci azonban elődjénél jobb fellépésű, első ránézésre energikus autó, s jóval terebélyesebb is. 23 centimétert nyújtózott és 45 mm-t szélesedett, de a méretbeli növekedés az utastérben ülve sokkal inkább érzékelhető – ha csak a vállmagasságban mért 97 és könyökmagasságban mért 95 mm-es gyarapodást vesszük. Az A-osztály új formájú fényszóróival, a korábbinál markánsabb hűtőmaszkjával, domború sárvédőivel, szélekre kitolt kerekeivel és lendületes övvonalával dinamikus látványt nyújt. Az Elegance kivitel pedig mindezt némi pompával fejeli meg: krómszegélyes, ezüstszínű hűtőrács, színre fújt küszöbök és védőlécek, fényezett, krómbetétes kilincsek, krómozott léc a csomagtartó fedélen, kék színű hővédő üvegezés és ovális kipufogóvég. 

Az A-Mercedes nagy varázslata mindig is a rövid karosszériához mérten tágas utastér volt, ami az új széria esetében még szembetűnőbb. 3838 mm-es hossza ellenére az A-osztály itt-ott középkategóriás autókkal egyenértékű helyet kínál, térkihasználása zseniális. A szendvicsszerkezet miatt (a motor ütközésnél a padló alá fordul, hogy ne nyomulhasson be az utastérbe) a szokásosnál kissé magasabb a padlószint és behatároltabb a fejtér, ám szó sincs szűkösségről. Négy felnőtt hosszú távon is kényelmesen utazhat az A-Merciben; elöl a príma üléshelyzet és a tág állíthatóság, hátul a mélyített üléspad és a nagyvonalú lábtér gondoskodik arról, hogy a magas növésűek is elférjenek.

Óriási fejlődés tapasztalható az ergonómia és az anyagminőség terén: a sofőrt körbeöleli és combját is megtámasztja a vezetőülés, mindkét karja pihentethető, a kezelőszervek nyújtózkodás nélkül elérhetők, a minőségérzet pedig olyan, mint egy felsőbb kategóriás Mercedesben. Pusztán egy dolog zavarja a sofőrt; mégpedig a nagyméretű kormány, amelyet sajnos nem lehet úgy beállítani, hogy ne legyen túl közel az ember térdéhez, ugyanakkor felső karimája ne korlátozza valamelyest a látóteret. Kifejezetten szép és jól átgondolt a minőségi anyagokból építkező műszerfal. Tetszésünket leginkább a középkonzol két oldalán lefutó fabetét és a vezérlőpanel stílusa nyerte meg. Az utastér különben alaposan átrendezhető: a raktér padlószintje állítható, az osztottan dönthető és lehajtható hátsó üléseket pedig némi felárért ki is lehet venni.


A típusjelzésnek ellentmondóan az A-osztályos Mercedeshez kapható mindhárom CDI motor két liter lökettérfogatú, amely magabiztosabb menetteljesítményekhez juttatja az autót. A 109 lóerő ugyan nem tűnik soknak, a kis Merci mégis kiválóan helytáll vele a forgalomban; s ha kell, erőteljes gyorsításokra és gyors manőverek végrehajtására is képes. A jellegzetesen kerregő dízelmotor a teljes fordulatszám-tartományban kultúráltan végzi a dolgát, fogyasztása pedig autópályán is alacsony marad, tekintve, hogy hatodik fokozatban 130 km/óránál is csak 2500-on áll a fordulatszámmérő. A 180 CDI-hez alapáron kapjuk a hatsebességes kézi váltót, amely könnyedén és pontosan jár a kulisszában. Nagyon sokat fejlődött a futómű, amely minimálisan engedi csak bedőlni a karosszériát és húzós kanyarokban is stabilan az íven tartja a Mercedest. Emellett a rugózási komfort is nagyon jó. A menetstabilizáló rendszert is tökélyre fejlesztették.

Az eddig kétkedőket is meggyőzi az új A-osztály, amely mondhatnánk, az érett férfikorba lépett és méltó lett a csillag viselésére. Ráadásul sportos, háromajtós változatban is kapható, benzines turbómotorral.

Műszaki adatok

Jelleg: kompakt egyterű. Önhordó acélkarosszéria. Keresztben álló orrmotor, elsőkerék-hajtás. Hatfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.
Hajtómű: soros négyhengeres, common rail befecskendezéses turbódízel-motor. Hengerenként négy szelep. 1991 cm3, 80 kW/109 LE 4200/percnél. Max. nyomaték 250 Nm 1600-2500/percnél.
Sebességfüggő szervokormány, fordulókör átmérője 10,95 méter. Elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, BAS fékasszisztens, ASR, ESP. Szelektív lengéscsillapító rendszer, parabola hátsó tengely.
Méretek, súlyok: 3838 mm, szélesség 1764 mm, magasság 1593 mm, tengelytáv 2568 mm. Csomagtér 435/1370 liter. Saját tömeg 1320 kg, terhelhetőség 425 kg. Gumiméret 185/65 R 15. Üzemanyag: 54 liter.
Menetteljesítmények (gyári adatok): csúcssebesség 186 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 10,8 mp, fogyasztás 6,4/4,6/5,2 liter, tesztfogyasztás 7 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (A 180 CDI Elegance 5-ajtós): 6 765 500 forint.
Alapfelszereltség: indításgátló és központi zár automata retesszel, 6 légzsák, mechanikus klímaberendezés, elektromos ablakemelők, állítható magasságú első ülések, állítható magasságú kormány, motoros és fűthető külső tükrök, bőrbevonatú multifunkciós kormány, bőr váltókar és kézifék markolat, Antwerpen szövetkárpit, kartámasz elöl tárolórekesszel, fedélzeti számítógép, fa díszítő elemek, könnyűfém keréktárcsák, ködfényszóró, csomagháló és 4 rögzítőgyűrű a csomagtérben.
Extrák (bruttó, forint): oldallégzsák hátul 112 500, hátsó kartámasz 50 000, tengelyirányban állítható kormány 45 000, bőrkárpit 408 000, Parktronic 183 750, lamellás panoráma tolótető 315 000, levehető fejű vonóhorog 196 250, automata klíma 163 750, bi-xenon fényszórók kanyarfénnyel 276 250.   
Garancia: 2 év teljes körű, 30 év átrozsdásodás ellen.

Forrás: MB-AUTO Magyarország Kft.

Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2005 februári számában

Kapcsolódó cikkek:

Egyedülálló forma és koncepció – új Mercedes A-osztály