2016. június 12. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Önműködő közlekedési rendszert mutatott be a Scania

Vezető technológiabeszállítókkal és egyetemi intézetekkel együttműködve, valamint a svéd innovációs ügynökség, a Vinnova támogatásával a Scania olyan önvezető tehergépkocsikat fejlesztett ki, amelyek vezetői beavatkozás nélkül tudnak üzemelni zárt területeken, majd később az országutakon, illetve autópályákon is megjelenhetnek. A technológiát kezdetben bányákban és kikötőkben fogják használni.

„A részlegesen vagy teljesen önvezető járművek a biztonságot és a termelékenységet egyaránt fokozzák. Továbbá egy automatizált tehergépkocsi soha nem hajt túl gyorsan vagy agresszívan, és ritkábban kell megállnia pihenni, ami természetesen növeli a rendelkezésre állást.” – mondta a Scania elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson.

Beépített intelligenciájuk segítségével ezek a tehergépkocsik képesek értelmezni a környezetüket, amelyhez alkalmazkodni is tudnak, valamint előre meghatározott feladatokat is végrehajthatnak. Az önvezető járművek már jelenleg is kifogástalanul teljesítenek a teszteken, azonban a technológia csak néhány év múlva lesz kész a piaci bevezetésre.

Az autonóm közlekedési megoldások újabb lehetőségeket tárnak elénk

Az autonóm szállítmányozási megoldások nem csupán az önvezető járművekre koncentrálódnak, annál sokkal többet rejtenek magukban; különböző lehetőségek felé is utat nyitnak. A Scania már évek óta dolgozik együtt különböző technológiákkal, hogy kidolgozza a járművek automatizálási rendszerét, de ez csupán csak egy szelete a közlekedés automatizálási megoldásoknak.

A fejlesztés első szakaszában a Scania az ipari területekre összpontosít, úgy mint a bányászat, a kikötői szállítmányozás és a terminálok közlekedése. „Üzletünk első terepeként azért választottuk az ipari területeket, mert nagy a bennük rejlő gazdasági potenciál, valamint jogilag is engedélyezett az önvezető járművek használata, és a környezet is viszonylag ellenőrzött – tette hozzá Nyström. „Még mindig nem a legegyszerűbb dolog önvezető nehézgépjárművet működtetni. Természetesen a biztonság a legfontosabb, és ennek megteremtése egy olyan kiszámíthatatlan környezetben, mint amilyen a belvárosi közlekedés, igen nehéz feladat.”

A speciális önvezető járműnek összefüggő irányítási rendszerre van szüksége, mely attól elkezdve, hogy érzékelje környezetét a szenzoradatok felhasználásával, képes arra is, hogy megértse, és helyes döntéseket hozzon meg a jármű irányítására. Nyström úgy véli, hogy a Scania öt éven belül elérhetővé teszi első kereskedelmi termékét.

Az önvezető járművek előnyei közül az egyik legjelentősebb a biztonság. „Sok olyan környezet van, mely veszélyes és az emberekre nézve egészségtelen, ilyen a bányászat is – tette hozzá Nyström. „Például egy berobbantást követően be kell szüntetni a munkát mindaddig, míg a káros gázok távoznak a szellőzőrendszeren keresztül, ugyanakkor egy autonóm jármű azonnal a robbantás után munkához láthat. Az sem elhanyagolható, hogy a földalatti bányászatban nagy erőforrásokat fordítottak az alagutak tetejének megerősítésére, mielőtt a munkásokat leengedték dolgozni.”

Egy másik szempont, ami a bányászat számára rendelkezésre áll. „Sok bánya rendkívül távoli helyeken található – mondja Nyström. Sok esetben nehéz képzett munkaerőt találni az ilyen bányákba, és ez egy hátráltató tényezője annak, hogy új műveletekbe fogjanak bele. Emellett minden bányásznak szüksége van arra, hogy a mindennapi szükségleteit – úgy mint például az étkezés, alvás, tisztálkodás – elvégezhesse, tehát alapvetően egy lakókörnyezetet kell biztosítani a dolgozók számára.”

Egy teljesen önállóan működő közlekedési rendszer lehetővé teszi alkalmazója számára, hogy sokkal inkább saját üzletére koncentrálhasson, ahelyett, hogy a vállalatirányítás részleteibe belemenjen. „Egy ilyen nagyszabású alkalmazás, mint ez a rendszer is, minimálisra csökkenti a zsúfoltságot, növeli a jármű kihasználtságát, megkönnyíti a teherszállítást, és biztosítja, hogy minden teherautó a megfelelő időben végezze el a megfelelő tevékenységet. Képzeljünk el egy olyan várost, ahol az áruk és az emberek áramlása akadálymentes, ahol nincsenek felesleges közlekedési rendszerek, nincsenek forgalmi dugók és még a környezet is tiszta” – tette hozzá Nyström.