címkék:
BMW 535d, az első kétfokozatú turbófeltöltős motor
A BMW világszerte híres kitűnő soros hathengeres erőforrásairól, és mostantól két vadonatúj 3-literes motor is ezt a hagyományt követi. A Genfi Autószalonon már bemutatott, forradalmi technológiájú, turbófeltöltős dízelmotor a BMW 535d és 535d Touring típusokban szolgál majd, míg a másik, teljesen új benzinmotor a 630i Coupé-ban és annak nyitott változatában kap helyet. Az új 535d-be […]
A BMW világszerte híres kitűnő soros hathengeres erőforrásairól, és mostantól két vadonatúj 3-literes motor is ezt a hagyományt követi. A Genfi Autószalonon már bemutatott, forradalmi technológiájú, turbófeltöltős dízelmotor a BMW 535d és 535d Touring típusokban szolgál majd, míg a másik, teljesen új benzinmotor a 630i Coupé-ban és annak nyitott változatában kap helyet. Az új 535d-be épített variálható kétfokozatú turbófeltöltővel szerelt motor (Variable Twin Turbo Engine) által a BMW mérföldkőnek számító lépést tett a dízeltechnológiában. Ez a legelső kétfokozatú turbófeltöltős dízel erőforrás egy hagyományos autóban, amely már a legutóbbi Párizs-Dakar Rally-n az X-raid csapat X5-ösében is hozzásegítette a francia Luc Alphandot a dízel kategóriás futam megnyerésében.
272 lóerő, 560 Nm
A kétfokozatú turbófeltöltéssel szerelt motor nagy előnye, hogy egyszerre képes nagy nyomatékra alacsony sebességnél, illetve maximális teljesítményre nagy sebesség esetén, és azokat is meggyőzi, akiknek eddig aggodalmaik voltak a dízelmotorokkal kapcsolatban. A maximum 272 lóerős (200 kW-os), háromliteres dízelmotor elutasítja az eddigi kompromisszumokat azáltal, hogy felváltva alkalmazza a kis és nagy turbófeltöltőt. A kicsi feltöltő alacsony sebességnél növeli a nyomatékot, míg a nagy folyamatos nyomatéknövekedést biztosít nagy sebességnél, egészen a maximális teljesítményig. Az új motor minden helyzetben kiváló erőkifejtést eredményez. Az innovatív erőforrás 272 lóerő leadására képes 4400-as fordulaton, 560 Nm-es maximális nyomatéka pedig 2000-es fordulaton rendelkezésre áll. Ami igazán döbbenetes azonban, hogy az 560-ból 530 Nm már 1500-as fordulatnál előáll. Ebben a motorban megvan az a potenciál, ami egy korszerű négyliteres V8-as dízelmotorban, a súlya és fogyasztása azonban jóval kisebb.
A kategóriájában a világ legerősebb dízelmotorja az új BMW 535d-t álló helyzetből 6,5 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/h-ra (Touring 6,6 másodperc alatt), és kitűnő teljesítménye ellenére is csak átlag 8 literes fogyasztással bír (Touring: 8,2 liter). Ez alig 0,2 literrel több, mint a BMW 530d esetében. Az 535d és kombiváltozata végsebességét az elektronika korlátozza 250 km/h-ban, a nagyteljesítményű fékek pedig kis féktávolságot biztosítanak.
Az új BMW 535d környezetvédelmi szempontból is korszerű, hiszen a szigorú EU 4 kibocsátási határértékeknek is megfelel az alapfelszereltségként járó korom részecskeszűrőnek köszönhetően. Ez a szűrő hosszú időn keresztül adalékanyagok hozzáadása és karbantartás nélkül is teljes hatékonysággal működik. Az alapfelszereltség részeként a BMW 535d a motor erejét hatsebességes, automata Steptronic váltókon keresztül továbbítja a hátsó kerekek felé. Az új modellt az 530d-től a 17 collos felnik és a kerek kipufogócső különbözteti meg. Az 535d és 535d Touring modellek 2004 negyedik negyedévében érkeznek Magyarországra.
Hathengeres benzinmotor a 6-os sorozatban
A hathengeres BMW 6-os sorozat annak idején igen népszerű volt, ezért a BMW egy új erőforrást fejlesztett ki az autóhoz. A háromliteres egység 258 lóerő teljesítményű, maximális nyomatéka pedig 300 Nm, mindössze 2500-as fordulaton percenként. A motor a BMW 6-os sorozatának mindkét verziójába bekerül majd, a többi hathengeres tipusban pedig később debütál majd. Az új BMW 630i Coupé fogyasztása hatsebességes manuális váltóval átlagosan csak 9 liter, míg a kabrióváltozatnak 9,6 liter lesz a gyár szerint.
A BMW 645Ci két verziójával összehasonlítva a manuális és az automata sebváltó áttétele rövidebb, a BMW 630i mellett döntő vásárlók pedig egyaránt választhatják mind a szekvenciális manuális sebességváltót (SMG), mind pedig az automatát. A kézi sebváltós BMW 630i Coupé 6,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, az automata sebváltós pedig 6,7 másodperc alatt. Ugyanez a BMW 630i Cabrio esetében: 6,9 és 7,2 másodperc. A végsebességet mindkét tipusnál 250 km/h-ban korlátozza az elektronika.
A karosszéria és a sebváltó variánsától függően a BMW 630i tipusok tömege átlagosan 120 kg-mal kisebb a 8 hengeres modellekénél. Külső megjelenésében szembeötlők a krómmal bevont kipufogócsövek, melyek az ovális helyett az új modellnél kör alakúak, illetve a krómozott helyett ezúttal fekete színű, de természetesen vese alakú hűtőrács. Belső kialakítását tekintve az új hathengeres modelleknél a bőr és a szövet kombinációja a domináns, de extraként teljes bőr kialakítás is rendelhető, azonban csak 2004 negyedik negyedévétől. Akkor érkeznek ugyanis az első 630i jelzésű modellek Magyarországra.