2016. október 18. 17:50   |   Autoblog
címkék:  

Képeken az új Lexus IS

A jövő év elején érkezik a Lexus IS szedán új generációja, amelyet új dizájn, kifinomultabb belső kidolgozás és tökéletesített HMI technológia jellemez. A módosított futómű pedig minden eddiginél lenyűgözőbb vezetési élményt ígér. Az új Lexus IS-t először az idei Párizsi Autószalonon láthatta a nagyközönség, jövő év elején pedig már a hazai márkaképviseletekben is elérhető lesz.

A Lexus IS globális eladásai egyébiránt idén júliusban jelentős mérföldkőhöz érkeztek: a kompakt sportszedán három generációja több mint egymillió példányban talált gazdára az eredeti modell 1999-es premierje óta. Ez hatalmas teljesítmény a legelső olyan Lexus modelltől, amelyet elsősorban az európai piacra terveztek – arra a piacra, ahol a típus népszerűsége a mai napig töretlen: a globális IS-eladások csaknem 20 százalékát teszi ki a térség. A jelenlegi, harmadik generációs IS új korszakot nyitott a modellcsalád történetében, itt vezették be elsőként a Lexus Hybrid Drive benzin-elektromos hajtásláncot. A 2013 óta elérhető IS 300h európai népszerűsége minden egyéb variánsét magasan felülmúlta, jelenleg az IS eladások 90 százalékát teszi ki.

Mivel a jelenlegi IS generáció eredeti formavilága különösen népszerűnek bizonyult, a Lexus megőrizte az autó alapvető formai elemeit. Ugyanakkor átalakult a frontrész: újak a fényszórók, nagy légbeömlőket alakítottak ki az első lökhárítóban és továbbfejlesztették az orsó alakú hűtőmaszkot. A módosított fényszórók az eddigieknél hangsúlyosabb megjelenésűek. A légbeömlőkkel tagolt lökhárítók dinamikusan nőnek ki a kerékdobokból, ami még markánsabb kiállással ruházza fel az autót.  Az új hűtőmaszk „dereka” magasabbra húzódott; a felső és az alsó részek megváltozott arányai még sportosabbá teszik a kocsi megjelenését. Ezzel mélyebbre költözött az optikai tömegközéppont, míg a maszk harmonikusan illeszkedik a szintén átdolgozott motorházfedélhez.

Az új F Sport sötét króm hűtőmaszkja exkluzív, háromdimenziós F-rács mintázatában a fékek hűtésére szolgáló, funkcionális légbevezető csatornákat is kialakítottak. Ezek a fékhűtő csatornák egységet alkotnak az áramvonalas oldalsó dekorbetétekkel. Az IS sziluettjét a markánsabb karaktervonal teszi még kecsesebbé; és a 16, 17 és 18 colos keréktárcsák rajzolata is újszerű. A magas fényű, mart felületű, öt ikerküllős, 17 colos, illetve a sokküllős, 18 colos keréktárcsa egyaránt újdonság a kínálatban. Hátul a zárófény házán belül kialakított, karakteresebb, háromrétegű L-alakú LED-es fényvezetők vonják magukra a tekintetet; a modell sportosságát az új, téglalap alakú, krómozott kipufogóvégek hangsúlyozzák ki. Mindezen felül két új árnyalat – Deep Blue Mica és Graphite Black – is megjelent az IS színkínálatában.

Az új IS belterében számos, gondosan kidolgozott változtatással találkozhatunk. A kijelző az eddigi 7 helyett 10,25 col átmérőjű. Az új, nagyfelbontású monitoron nagyobb, tisztább képekkel jeleníthetők meg a Lexus multimédia rendszereinek egyes funkciói. A padlókonzolon elhelyezett Remote Touch Interface (RTI) kezelőszerv oldalán egy Bevitel (Enter) gomb jelent meg, ami leegyszerűsíti a rendszer használatát. A középkonzolon átdolgozott audio- és klímavezérlő panellel találkozhatunk, amely immár teljesen elfér a térdtámasz által kijelölt felületen; míg az új, hajszál-kidolgozású felület kiváló minőségérzetet és kedvezőbb megjelenést eredményez.

A műszeregység árnyékolójának tetejét díszítő, új öltések még sportosabbá teszik az IS vezetői környezetét, akárcsak a kifinomult fordulatszám- és sebességmérő órák. A további módosítások között megtalálhatók az új pohártartók; a nagyobb, hangsúlyos öltésekkel varrott bőrbe burkolt tenyértámasz; valamint a műszerfali analóg időmérő óra számlapjának módosított grafikája. Egyes piacokon két új árnyalat – a kizárólag a Sport felszereltségi szinthez rendelhető Nuance Black és a Noble Brown – gazdagítja az utastéri színvilágot. Az eddigi Moonstone és Ivory harmóniákat egy új, világos tónus, a Sandstone váltotta fel, amely az Ivory eleganciáját modernebb világosszürke árnyalattal színesíti.

Az új IS modellválaszték nem változik, marad a kínálatban a benzin-elektromos full hybrid, illetve a 2,0 literes turbómotor. A full hybrid hajtáslánc egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotor és egy kompakt, nagyteljesítményű villanymotor párosából áll; a hajtáslánc a Dual VVT-i kétoldali intelligens változó szelepvezérlésnek, a Lexus D-4S üzemanyag-befecskendezési technológiájának, valamint a rendkívül jó hatásfokú kipufogógáz-visszavezető rendszernek is köszönheti finom működését. Az IS szedán szabványos CO2-kibocsátása 97 g/km, míg a fogyasztás 4,3 l/100km.

Az IS 200t modellt a közelmúltban bevezetett, 2,0 literes, négyhengeres, kettős megfúvású turbófeltöltővel szerelt benzinmotor hajtja, amelyhez nyolcfokozatú Sport Direct Shift sebességváltó csatlakozik. A motor egy sor innovatív technológiát alkalmaz, mint például a széles tartományban üzemelő, intelligens változó szelepvezérlést (VVT-iW), amely lehetővé teszi, hogy a szívószelepek nyitási tartományát variálva a motor átváltson az Otto- és Atkinson-ciklusok között; vagy a D-4ST közvetlen befecskendezési rendszer, amely a nagynyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezést alacsony nyomású, hengerenkénti szívótorok-befecskendezéssel kombinálja. A motor maximális teljesítménye 245 LE percenkénti 5800-as fordulatszámon; a legnagyobb forgatónyomaték 350 Nm az 1650-4400/perc fordulatszám-tartományban.

Emellett az IS biztonsági arzenálját kiegészítették a Lexus Safety System + rendszerrel. Ez a legkülönbözőbb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést vagy enyhíteni azok következményeit. A kamerát és milliméteres hullámhosszú radart együttesen alkalmazó Lexus Safety Sense + rendszer több különleges funkciót tartalmaz. Ilyen az ütközés előtti biztonsági rendszer gyalogosvédelmi funkcióval, amely képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni annak súlyosságát; az aktív kormányrásegítéssel felvértezett, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint a teljes sebességtartományban aktív távolságtartó tempomat.

Az új Lexus IS menetdinamikáját az első és hátsó felfüggesztést, valamint a kormányművet érintő alapvető módosítások javítják. A kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés új, kovácsolt alumínium alsó lengőkarjainak köszönhetően 49 százalékkal merevebb, mint az eddig alkalmazott acél szerkezet, míg az új fejlesztésű elülső persely 29 százalékkal javítja a szilárdságot. Az első felfüggesztésnél a felső tartóperselyt is lecserélték, módosították a rugórátát és új lengéscsillapítót építettek be. A hátsó többlengőkaros felfüggesztésnél új a felső lengőkar elülső perselye, valamint a kanyarstabilizátor, újak a lengéscsillapítók és azok beállításai. Az elektromos kormányszervó vezérlőegységének beállításait is módosították. Mindezek eredményeként az alapkivitelű és az F Sport IS modellek egyaránt jobb rugózási komfortot, kisebb mértékű oldaldőlést, jobb hátsó tapadást, stabilabb egyenesfutást, valamint kedvezőbb kormányreakciókat és- visszajelzést kínálnak.