2016. október 26. 19:20   |   Autoblog
címkék:  

Bemutatkozott a legsokoldalúbb MINI

Az új MINI Countryman a valaha készült legnagyobb és legsokoldalúbb modell a márka 57 éves történetében, a minden tekintetben új fejlesztésű autót pedig a helykínálat, a funkcionalitás és a prémium minőség terén egyaránt figyelemre méltó fejlődés jellemzi. A márka történetében ráadásul ez az első modell, amelyet plug-in hibrid hajtáslánccal is meg lehet rendelni.

Az új MINI Countryman mintegy 20 centiméterrel hosszabb és hozzávetőlegesen 3 centiméterrel szélesebb elődjénél, miközben tengelytávolsága 7,5 centiméterrel megnyúlt. Eme jelentős mértékű növekedés az öt teljes értékű ülés helykínálatában, a tárolókapacitásban és a csomagtér sokoldalúságában egyaránt visszaköszön. Az emelt üléspozíció kiváló kilátást biztosít. A hátsó ülések 13 centiméteres intervallumban csúsztathatók előre és hátra. A hátsó üléstámlát 40:20:40 arányban osztották fel a tervezők, változtatható döntésszögének köszönhetően pedig még nagyobb utazási komfortot vagy még tágasabb tárolóhelyet kínál.

A csomagtér térfogata 450 liter, amely igény szerint egészen 1309 literig bővíthető – mindez azt jelenti, hogy az új MINI Countryman akár 220 literrel több tárolóhelyet kínál, mint elődje. Az új Countryman egyik leglátványosabb innovációja a MINI Picnic Bench rugalmas rakodóperem, amely a csomagtérből kihajtva egyszerre két embernek is kényelmes szabadtéri ülőhelyet biztosít.

Az új MINI Countryman a brit prémiumgyártó számos jellegzetes stílusjegyét megörökölte, így az oldalnézetből három részre osztott vízszintes karosszéria-tagolást, a rövid túlnyúlásokat, az erőtől duzzadó kerékjárati íveket és a szélesen terpesztő nyomtávokat is. A fényezési opciók listájára felkerült az Island Blue tengerkék metál és a Chestnut gesztenye árnyalat is.

A MINI Countryman számos típus-specifikus stílusjegye, így a hatalmas panoráma üvegtető, a függőleges hátsó lámpák, a hatszögletű hűtőrács és a nagyméretű fényszórók, látványos fejlődésen mentek keresztül. Az első kerékjárati íveken elhelyezett oldalsó irányjelző panelek eközben nyíl-formájú alakot öltöttek. Az alumíniumból készült, selyemfényű védőborítással ellátott tetősínek és az ezüstszínű küszöblécek kiváló harmóniát alkotnak. Hátulnézetből a vízszintes vonalvezetés és a függőlegesen elrendezett hátsó lámpák kontrasztja dominál.

A brit prémium márkára jellemző kör alakú első fényszórókat ezúttal némileg módosított formában álmodták meg a tervezők. Az új MINI Countryman első fényszóró-párjának jellegzetes, enyhén aszimmetrikus köríve az egyedülálló hűtőrács-motívummal karöltve összetéveszthetetlen frontrészt alkot. Az első lökhárító oldalsó légbeömlőibe integrált parkolófények az alapfelszereltség részeként menet közben nappali menetfényként funkcionálnak, az opcionális LED fényszórók esetében azonban a nappali menetfény az első fényszóró-párba költözik, az egy-egy fénycsík ráadásul most először teljesen körbeéri az adott fényszórót.

Az új MINI Countryman utasterében egyértelműen nagyobb helykínálat, tovább finomított prémium hangulat, valamint a legkorszerűbb kijelző- és vezérlési koncepció jelzi a modell átfogó generációs fejlődését. A vezetőt és első utasát egyaránt nagyobb fej- és válltér fogadja, az első ülések állítási lehetőségei pedig még tovább bővültek. Az új MINI Countryman hátsó üléssorában három teljes értékű ülés fogadja a beülőket, a még kényelmesebb be- és kiszállásról pedig megnövelt hátsó ajtók gondoskodnak. Az utastér szélessége mellett a hátsó lábtér is jelentős mértékben növekedett.

A MINI modellekre jellemző kör alakú központi műszeregységet LED-es fénygyűrű fogja közre, amely az egyes funkciók kiválasztásakor és a vezetési üzemmódok aktiválásakor különféle színárnyalatokban pulzál. Ez utóbbi az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető MINI Excitement Package része.

A MINI Countryman debütálásakor a BMW Csoport legkorszerűbb motorcsaládjának kétféle benzines és kétféle dízelüzemű erőforrása kerül fel a palettára. A MINI Cooper Countrymant 1,5 literes háromhengeres, 136 lóerős és 220 Nm nyomatékú turbómotor hajtja, míg a MINI Cooper S Countryman-ben 2 literes, 192 lovas és 280 Nm nyomatékú turbómotor teljesít szolgálatot. A MINI Cooper D Countryman 2 literes négyhengeres dízelmotorja 150 lóerőt és 330 Nm nyomatékot ad le, míg a MINI Cooper SD Countryman modellben ugyanez az erőforrás 190 lóerőt és 400 Nm nyomatékot mozgósít.

Később a palettára a MINI első plug-in hibrid hajtáslánca is felkerül. A MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid modell egészen 125 km/órás végsebességig kínál tisztán elektromos meghajtást. A 88 lóerő maximális teljesítményű elektromotor egy fokozatmentes váltón keresztül a hátsó kerekeket, míg a 136 lovas háromhengeres benzinmotor egy hatsebességes Steptronic automataváltón keresztül az első kerekeket hajtja, elektromos összkerékhajtást megvalósítva. Az EU-ciklus tesztkörének mérései szerint a plug-in hibrid modell mindössze 2,1 liter üzemanyagot éget el 100 kilométeren, kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csupán 49 gramm.

Az alapfelszereltségként kínált hatsebességes manuális váltó alternatívájaként az hatsebességes Steptronic automataváltó is elérhető, a Cooper S Countryman és a Cooper D Countryman modelleket azonban opcióként nyolcsebességes Steptronic automataváltóval szereli fel a gyártó. A Cooper SD Countryman modell esetében a nyolcsebességes Steptronic automataváltó az alapfelszereltség része. Az utóbbi váltóval szerelt Cooper S Countryman ALL4 7,2 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás tempóra – 0,9 másodperccel gyorsabban, mint elődmodellje.

Felárért mindegyik új Countryman modellhez ALL4 intelligens összkerékhajtás választható. Az intelligens rendszer minden vezetési szituációban pontosan arra a kerékre továbbítja az erőforrásból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot, ahol az optimális tapadáshoz, a maximális vonó-, illetve tolóerőhöz és a biztonságos vezetéshez arra leginkább szükség van. Az elektronikusan vezérelt rendszer a dinamikus menetstabilizálóval is tökéletes összhangban dolgozik együtt, a négy kerék közötti optimális erőelosztás mértékét így folyamatosan a vezetési szituációhoz igazítja, idejekorán felismerve és korrigálva a tapadásvesztések és a kipörgések kockázatát

Az új MINI Countryman az opcionális extrafelszereltség részeként dinamikus lengéscsillapítás-szabályzással is felszerelhető, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók pedig az ugyancsak opcionális extraként elérhető MINI Vezetési Üzemmódokkal együttműködve két beállítást kínálnak. A háromféle vezetési üzemmódot (MID, Sport és Green) a MINI ügyfele a váltókar vagy az előválasztó kar tövébe helyezett forgókapcsoló segítségével aktiválhatja. Az üzemmódok a beépített erőforrás és az aktuális járműbeállítások függvényében nem csupán a gázpedál érzékenységére és a kormányrásegítés mértékére, de az elektromosan vezérelt kényelmi funkciók működésére, a motorhangra és a Steptronic automataváltó váltási karakterisztikájára is hatással vannak.

Az új MINI Countryman az alapfelszereltség részeként négysávos kijelzővel dolgozó MINI Boost rádiót és Bluetooth-technológiás telefon-kihangosító rendszert kínál, az extrafelszereltségek között azonban a 6,5 col átmérőjű, színes központi kijelzővel dolgozó MINI Visual Boost rádió és a MINI Professional navigációs rendszer is megtalálható. A MINI Professional navigációs rendszert is magába foglaló Wired felszereltségi csomag pedig nem csupán a középkonzolra integrált érintés-érzékeny Touch Controllert, de egy 8,8 col képernyő-átmérőjű, színes központi kijelzőt is tartogat, vadonatúj grafikai megoldásokkal. Ez utóbbi most először ugyancsak érintőképernyőként működik.

Az új MINI Countryman november 18-án, a Los Angeles-i Autószalonon tartja nemzetközi premierjét, amely után 2017 februárjában debütál az öreg kontinens piacain.