2017. március 20. 17:00   |   Autoblog
címkék:  

Megérkezett a Lexus LS hibrid változata

A Genfi Autószalon adott otthont az új Lexus zászlóshajó full hibrid kivitele, a Lexus LS 500h világpremierjének. Az LS 500h hajtáslánca egy 3,5 literes V6 benzinmotorból és két villanymotorból áll, az összteljesítmény 354 LE. A hibrid luxuslimuzin hátsó- és összkerékhajtással egyaránt megvásárolható lesz.

A Lexus megalkotta azt a formavilágot, amely a lépcsőshátú szedánok helykínálata és kényelme mellett a négyajtós kupék dinamikus, stílusos megjelenését kínálja, és ilyenformán határozottabban szólítja meg a luxuskategória fiatalabb vevőkörét. A Lexus formatervezői olyan alacsonyabb, egyben hosszabb tengelytávú modellt hoztak létre, amely szinte elnyújtózva tapad az aszfalthoz. A jelenlegi LS modellhez viszonyítva az új modell padlója kb. 15 mm-rel közelebb van az aszfalthoz, miközben a motorházfedél és a csomagtartó 30, illetve 40 mm-rel húzódik mélyebben. Az új LS kizárólag hosszú tengelytávú kivitelben készül majd, s a 3125 mm-es tengelytáv 35 mm-rel haladja meg a jelenlegi LS 600h L azonos adatát.

A Lexus olyan utastérrel várja utasait, amely körülöleli az utasokat. A formatervezők csapata a „progresszív komfort” hívószó mentén dolgoztak. Az új megközelítés jelképei az új kialakítású, 28 irányban motorosan állítható, hűthető és fűthető masszázsülések. Az organikus formájú műszeregység kijelzői egységes magasságon jelenítik meg az információkat. A 12,3 colos navigációs kijelzőn kívül az LS opcionális, 24 colos (rekord!) színes head-up kijelzővel is felszerelhető, amely egy sor fontos jármű- és teljesítményadatot jelenít meg a vezető látómezejében.

Az infotainment rendszer a korábbinál barátságosabb grafikus felhasználói felületet kapott, kezelésére a Lexus következő generációs Remote Touch vezérlőegysége szolgál. Az ösztönös működtetés a mobiltelefonok kezelési módjából merített, és képes felismerni a kézírásos parancsokat, vagyis az érintőfelületre felrajzolt betűket. Mivel az új LS alacsonyabb elődjénél, a Lexus beszállás-funkcióval vértezte fel az opciós légrugózást. A központi zár oldásakor aktiválódó beszállási üzemmódban automatikusan felemelkedik a jármű, és az ülések oldalpárnázatának szétnyitásával könnyíti meg a beszállást. Hogy az alacsonyabb tetővonal mellett ne csorbuljon a fejtér, az autót külső, elcsúszó napfénytetővel szerelték fel.

A Lexus kiemelt figyelmet fordított a hátsó ülésen utazók kényeztetésére, és olyan kialakítást dolgozott ki, amelynél a háttámla és az ajtópanelek között észrevétlen az átmenet. A hátsó ülések opciósan felszerelhetők fűtéssel, hűtéssel és masszázsfunkcióval; a motoros mozgatású ülésekhez Shiatsu masszázs funkció és emelt lábtámasz is rendelhető. Ezek a szolgáltatások egy mindenre kiterjedő luxusülés-csomag részeként szerepelnek, amely minden eddigi LS modellnél tágasabb lábteret kínál. Ezzel az opciós csomaggal felszerelve az első utas mögötti ülés akár 48 fokban hátra dönthető, vagy a kiszállás megkönnyítése érdekében akár 24 fokkal függőlegesbe mozdítható.

A Lexus a végletekig csendes utazásra tervezte az LS belső terét, ezért a környezeti zajokat újonnan tervezett hangelnyelő megoldások szorítják az előző generációs LS szintje alá. Az aktív zajszabályozás rendszer észleli az utastérbe behatoló motorhangot, és a fedélzeti hangszórókon keresztül ellenkező fázisú hanghullámokkal képes kioltani bizonyos frekvenciájú zajokat.

A japán kultúra ihlette a díszítőelemek alkotásának új megközelítését, a hagyományos behatások és a fejlett gyártási módszerek kombinálását. Ez jól észrevehetően megnyilvánul az olyan meghatározó részletekben, mint a japán lámpások által ihletett környezeti világítás, vagy a kartámaszok, amelyek lebegni látszanak az ajtópanelek mellett. A természetes fa felületek és a kifinomult, szeletelt faelemek alkalmazása, illetve a lézervágásos technológiák révén olyan új fedélzeti kidolgozások születtek, mint az Art Wood/Organic, az Art Wood/Herringbone vagy a Laser Cut Special.

Az Art Wood felület szemcsézett mintázatát különböző színű faanyagok kombinálásával érték el; a mintázatot a Lexus találta fel a Takumi kézműves eljárásokra hagyatkozva. Az LS új ’cross grain’ felületkidolgozása a korábbinál élesebb kontrasztot biztosít világos és sötét között, és ezzel erőteljesebb hatást kelt. Az új Laser Cut Special lézervágású díszítőfelület a fém precíz vonalai és a természetes fa közötti kontrasztot példázza. A kézzel rakott ajtópanel-elemek létrehozásában a japánok papírhajtogató művészete, az Origami elvei vezették az alkotók kezét. Az ajtópaneleket eredetileg egy szövetekkel foglalkozó kézműves rajzolta meg papírra. A végleges, háromdimenziós mintázat finom hajtásaiban kirajzolódik a Lexus ‘L’ motívuma, ráadásul más hatás érvényesül nappali fénynél, mint éjszaka az utastér mesterséges megvilágításában.

A Lexus LS 500h Multi Stage Hybrid (többfázisú hibrid) rendszere a 3,5 literes Dual VVT-i V6 benzinmotort két villanymotorral kombinálja, amelyek együttesen 354 LE rendszerteljesítményre képesek. A motor kétoldali intelligens változó szelepvezérlést (Dual VVT-i) alkalmaz, a szelepvezérlési időt pontosan a menetkörülményekhez igazítva, így biztosítva minden fordulatszámon magas forgatónyomatékot.

A hagyományos full hibrid gépkocsikban a villanymotor egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül erősíti fel a belsőégésű motor teljesítményét; az új többfázisú hibrid rendszer esetében azonban a V6 benzinmotor és a villanymotor teljesítménye egyaránt felerősíthető a négylépcsős fordulatszám-módosító egység révén, így álló helyzetből gyorsítva jóval nagyobb mértékű hajtóerő generálható: 100 km/órára 5,4 másodperc alatt gyorsul az autó. Nagy sebességű utazás során alacsonyabb fordulatszámon dolgozhat a motor, illetve a kocsi magasabb menetsebességet (140 km/óra) képes elérni tisztán elektromos üzemben.

A többfázisú fordulatszám-módosító berendezés közvetlenül a teljesítménymegosztó egység mögött kapott helyet, a motor hajtótengelyével együtt álló tengelyen. Habár a berendezés mindössze négy fokozattal bír, D tartományban olyan szimulált váltóprogramot alkalmaz, amely a 10 fokozatú sebességváltók működését idézi. A jármű sebességének növekedését a motorfordulatszám lineáris, közvetlen és folytonos emelkedése kíséri, elkerülve azt a „gumiszalag-hatást”, amelyet néhány fokozatmentes sebességváltónál tapasztalhatunk.

A 10. fokozati tartományban a CVT váltóegység nagy sebességű haladás során alacsony fordulatszámon tartja a motort, így csendesen, finoman és takarékosan haladhatunk. Az erőátviteli rendszer emellett a hagyományos automata váltókból ismert AI váltóvezérlés továbbfejlesztett változatát is megkapta. Ez intelligens, optimális fokozatválasztást tesz lehetővé, összhangban a menetkörülményekkel és a vezető utasításaival, ha pl. emelkedőn vagy lejtőn haladunk. A vezető akár M (kézi) üzemmódban is közlekedhet, a kormány mögött elhelyezett váltófülekkel kézzel kiválasztva és tartva a fokozatokat – erre korábban egyetlen Lexus hibrid sem kínált lehetőséget.

Az LS 500h kompakt, könnyű lítium-ion akkumulátort kapott Ez 20 százalékkal kisebb, mint a jelenlegi Lexus LS 600h nikkel-metál hidrid akkumulátora, ugyanakkor energiasűrűsége magasabb annál. A kisebb akkumulátornak is köszönhetően a csomagtartó kapacitása 25 literrel nőtt az LS 600h modelléhez képest.

A luxusszedánok vezetői minden eddiginél dinamikusabb vezethetőséget és sportos menetdinamikát követelnek meg – anélkül, hogy le kellene mondaniuk a komfortról. Talán ezt az egyensúlyt a legnehezebb megvalósítani egy autón belül, ugyanakkor a Lexus új GA-L platformja felnő a feladathoz. A platformot eredetileg az LC kupé vezette be, most pedig megnövelt tengelytávval az új LS alapját biztosítja. A GA-L platform minden idők legszilárdabb Lexus padlólemeze, és ilyenformán tökéletes kiindulási alap a kiváló vezethetőség, a finom rugózás és a csendes utastér kialakításához.

Az LS modellcsalád mindig is legendásan jó menetkomfortot biztosított, ám a Lexus úgy vélte, ezen a téren is új távlatokat nyithat meg. Ezért az első felfüggesztés felső és alsó keresztlengőkarja kettős gömbcsuklót kapott, így a vezetőtől kapott legkisebb kormányparancsokra és az útfelület visszajelzéseire egyaránt precízen reagál. A golyóscsapágyakat hátul perselyekkel váltották ki, így biztosítva kiemelkedő rugózási kényelmet. A rugózatlan tömeg csökkentése érdekében a felfüggesztés szerkezeti elemei jelentős arányban alumíniumból készültek. Európában a gazdagabb felszereltségű kivitelek alapáron kínálják a légrugózáshoz csatlakozó adaptív változó felfüggesztést.