2017. április 18. 13:00   |   Autoblog
címkék:  

Szabadidőautót faragtak a Citroën C5-ből

A Citroën a 2017-es Sanghaji Autószalonon egy új generációs SUV, a C5 Aircross világpremierére készül. A közvetlenül a 2015-ös Aircross tanulmányautó ihlette modell a karakteres dizájn mellett az utasok kényelmét fokozottan szem előtt tartó belterével hívja fel magára a figyelmet. A C5 Aircross a Citroën nemzetközi offenzívájának egyik fontos fegyvere: Kínában már az év második felétől kapható lesz. A modell európai debütálása 2018 második felében várható.

A Citroën folytatja az SUV szegmensben indított nemzetközi offenzíváját. A hamarosan leleplezésre kerülő, nemzetközi forgalmazásra szánt új C5 Aircross egy újabb állomást képvisel a márka termékstratégiájának megvalósításában. A világszerte népszerű SUV-k az összeladások közel egynegyedét teszik ki, a kalandra és biztonságra egyaránt vágyó ügyfelek elvárásaihoz igazodva. Ehhez olyan könnyen azonosítható stílusjegyekre támaszkodnak, mint a nagy kerekek, az erőtől duzzadó, biztonságérzetet keltő idomok vagy a tekintélyt parancsoló megjelenés. A Citroën ehhez a szegmenshez is a saját örökségéhez hűen közelít.

Az új C5 Aircross stílus tekintetében egyenes ági leszármazottja a két évvel ezelőtt Sanghajban leleplezett Aircross tanulmányautónak. Felépítése és méretei (4,50 m hosszú, 1,84 m széles, 1,67 m magas) alapján a C5 Aircross a kompakt SUV-k jellegzetes képviselője. Az új C5 Aircross erős és határozott, ugyanakkor cseppet sem agresszív. A kiegyensúlyozott összhatáshoz nagyban hozzájárul a magas motorháztető, az úttal párhuzamos övvonal, a plasztikus idomok és a töretlen vonalú, organikus formák. A lebegő hatású tető, valamint a fekete szélvédőkeret és a hátsó szélvédővel szinte összeolvadó háromszögablakok jóvoltából gyakorlatilag 360°-ban körben futó üvegfelület tekintélyt parancsoló megjelenést biztosítanak.

A széles, impozáns orr-rész magán viseli a jellegzetes Citroën jegyeket: a tekintélyes méretű hűtőrácsba illeszkedő márkaemblémát és a két szinten elrendezett, csúcstechnológiás Full LED világítótesteket. Az alul ötletesen integrált védőelemmel kiegészülő első lökhárító sima, letisztult formájával harmonikusan illeszkedik a karosszéria tömbjébe. Az SUV-k kötelező kellékeinek számító kerékdob-védőket és alsó karosszériavédő elemeket kiemelik a különleges színfolttal tarkított grafikus Airbump betétek, amitől még modernebb és karakteresebb lesz a C5 Aircross megjelenése. Az ablaksávot még hangsúlyosabbá teszi a „C” betűt formázó krómkeret, a C5 Aircross személyiségének lényegi eleme. A négy-négy elnyújtott alakú LED-es 3D modult magában foglaló, domború hátsó lámpákat is igényes műszaki és grafikai megoldások jellemzik.

Az új C5 Aircross számtalan személyre szabási lehetőséget kínál. A palettán a klasszikus fehér, Perla Nera fekete, platinaszürke és rozsdabarna mellett egy a tanulmányautó színéhez hasonló, vonzó új lávavörös szín is megtalálható. A minél egyedibb és elegánsabb megjelenés érdekében a karosszéria különböző pontjain piros vagy ezüstszínű fémkeret tűnik fel. A karosszéria színével kontrasztot alkotó, hatásosan adagolt színfoltok egyike például a tetőrudakat díszíti. A színes elemek az első lökhárító alsó részén és az első ajtók Airbump betétjein is visszaköszönnek.

Az új C5 Aircross ajtajai kényelmes beltérre nyílnak. A tanulmányautó előd utasterének formanyelvét követő C5 Aircross egyszerre stílusos, praktikus és funkcionális. A vezető felől a műszercsoport egy 12,3’’ digitális TFT kijelzőből áll. Középen a szellőzők és a 8’’ kapacitív típusú HD érintőképernyő tökéletesen integrált egységet alkotnak. A C5 Aircross a 3D szövettől a nappabőrig a felhasznált anyagok széles skáláját kínálja. Az üléseken a nagyobb kontraszt érdekében a Citroënre jellemző díszvarrással találkozunk, mely egyben az ülések puhaságát is kiemeli. A motívum a különleges krómbetétekkel kiegészülő ajtótáblákon is visszaköszön.

A C5 Aircross kényelmes háttámlákkal felszerelt, jól párnázott, széles ülései kivételes utazási élményt és kimagasló kényelmet ígérnek. Az első ülések az ülésfűtés funkción felül egy továbbfejlesztett, többpontos masszázsrendszerrel is rendelkeznek, mely működéséhez a háttámlában elhelyezett 8 légpárnát hívja segítségül. A vezető és az első utas egymástól függetlenül 5 különböző program közül választhat. A hátsó ülések ideális méretükkel és 27°-ban döntött háttámlájukkal kényeztetik az utasokat. A hátsó lábtér (térdmagasságban 201 mm) és fejtér (954 mm) a kategória egyik legnagyobbja. A csomagtartó 482 literes és kétszintes padlóval bír. Egy kar segítségével a csomagtartó felől egy mozdulattal lehajthatók a 2:1 arányban osztott ülések, és ezzel teljesen sík padlófelület alakítható ki.

A C5 Aircrossba a legújabb generációs, Citroën Connect Nav névre hallgató valós idejű 3D navigációs rendszert építik be. A kapacitív 8 colos HD képernyővel kiegészülő rendszer hangfelismerő és Mirror Screen funkcióval is rendelkezik. Vezeték nélküli indukciós telefontöltésre is lehetőség van. A kocsit természetesen a legkiválóbb vezetéssegítő rendszerekkel is felszerelték. Elérhető sebességkorlátozás-felismerő rendszer sebességajánlással, maximális sebességéig működőképes vészfékező rendszer, stop funkcióval rendelkező adaptív sebességszabályozó, sávtartó asszisztens, aktív holttérfigyelő rendszer és 360°-os kamerarendszer.

A C5 Aircross a világon elsőként alkalmaz progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztést. A rendszer működési elve egyszerű. Míg egy hagyományos felfüggesztés egy lengéscsillapítóból, egy rugóból és egy mechanikus ütközőből áll, addig a Progressive Hydraulic Cushions rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően. A felfüggesztési rendszer az igénybevételtől függően így két ütemben működik.

Kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Az ütközőelemek alkalmazása azonban lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a gépkocsi kilengését, ami olyan érzetet kelt, mintha az autó átsuhanna az úthibák felett. Nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel. Ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál.

Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát. Így nincs visszapattanó hatás. Ennek az innovatív műszaki megoldásnak és az EMP2 padlólemeznek köszönhetően a C5 Aircross kényelem tekintetében kimagasló teljesítményt nyújt.

Kínában a C5 Aircross a legújabb generációs benzinmotorokkal (165 és 200 LE) és EAT6 e-shift automata sebességváltóval kerül forgalomba, Európában azonban hálózatról tölthető hibrid kivitelben is kapható lesz. A 200 lóerős belsőégésű motorból és egy első, valamint egy hátsó villanymotorból álló hajtáslánc összesen 300 lóerő teljesítményre képes. Ezzel a C5 Aircross a valaha volt legerősebb Citroën szériamodell. Négyféle használati mód áll rendelkezésre: 100%-ban elektromos (60 km-es hatótávolsággal), hibrid üzemmód a hosszabb távolságokra (feltöltés nélkül), kombinált és 4×4.