2017. május 18. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Környezetbarát ingázás: Volkswagen e-Golf

Európa legkedveltebb autója, a Volkswagen Golf 2014 óta elektromos változatban is rendelkezésre áll. Most megérkezett a második generációja, jelentősen megnövelt hatótávval és teljesítménnyel, valamint új megjelenéssel és digitalizált utastérrel. Az e-Golf abszolút meggyőző, sőt, műfaja legjobbja, ráadásul most az ára is kedvezőbb.

Nincs még egy olyan autó, mint a Volkswagen Golf. 1974 óta velünk van, s egyetlen más európai autó sem talált nála nagyobb számban gazdára. Sikerének egyik kulcsa, hogy minden mobilitási igényre a megfelelő megoldást kínálja. Minden jelentős hajtáslánccal kapható, hagyományos benzin- és dízel, földgázüzemű, továbbá elektromos és hálózatról tölthető hibrid változata is van. 2014-ben mutatkozott be a tisztán elektromos hajtású kivitele, az e-Golf, amely most, a Volkswagen nagyszabású modellfrissítése alkalmával alapjaiban megújult.

A Volkswagen idén, két lépcsőben teljes Golf modellcsaládját megújította. Ennek során a modellek modernebb megjelenést és digitalizált műszerfalat kaptak, rengeteg új funkcióval és biztonsági segédrendszerrel. Új lökhárítók, továbbá teljes LED-es fényszórók és LED-es hátsó lámpák jelentek meg az autókon. A hűtőrács alsó szegélyén húzódó, krómozott díszléc immár a fényszórók szárnymotívumot formázó krómszegélyéhez csatlakozik. Az e-Golf esetében ezt kék csík egészíti ki, s az egyéni rajzolatú első lökhárítón C-alakú menetfények világítanak. További modellspecifikus jellemzők a sajátos kialakítású könnyűfém felnik és az e-Golf feliratok; más amúgy nem utal arra, hogy egy elektromos hajtású Golf áll előttünk.

A belső térben először az új koncepció szerint kialakított műszerfalon akad meg a szem. Az ismerős klímapanel fölött a Discover Pro infotainment rendszer 23 centiméter képátlójú érintőképernyője helyezkedik el, amely a kategóriában először gesztusokkal is irányítható. Ezt digitális fő műszeregység egészíti ki, amivel a Golf a kompakt kategória legprogresszívebb képviselőjévé vált, amellett, hogy osztályelső kezelhetőségét és ergonómiáját megőrizte. A digitális műszeregység ragyogó grafikájú, rendkívül informatív és a sofőr egyéni preferenciáinak megfelelően kalibrálható. Az e-Golf esetében a baloldalon a „power meter” jelenik meg, amely egyebek mellett a motor menetkész állapotáról, az akkumulátor energia-visszatáplálásos töltéséről és a pillanatnyi energiafelvételről tájékoztat. A megjelenés és az ábrázolt adatok a kormánykerék gombjaival változtathatók, a rendszer logikus, hamar kiismerhető.

A technika iránt fogékonyak értékelni fogják, hogy az online szolgáltatások és az alkalmazások palettája is kibővült. A Golf könnyen hálózati kapcsolatba lép az aktuális iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokkal, de a Car-Net e-Remote App segítségével különböző járműfunkciók távvezérléssel is elérhetők. Okostelefonról vagy táblagépről kezelhető például a légkondicionáló berendezés, vagy elindítható, illetve leállítható az akkumulátor töltése. Az alkalmazás még az e-Golf legutóbbi parkolási pozícióját is megjelenítheti a térképen.

Az e-Golf-ban kifinomult és hatékony elektromos hajtáslánc dolgozik. A villanymotor teljesítménye 85 kW-ról 100 kW-ra (136 LE) nőtt, de ezzel együtt a forgatónyomaték is növekedett, 270-ről 290 Nm-re. Az elektromos járműveknél megszokott módon a maximális érték már indulástól rendelkezésre áll, az e-Golf bármikor képes késlekedés nélkül a kerekekre továbbítani az erőt, döbbenetesen jó agilitást nyújtva. Álló helyzetből 9,6 másodperc alatt gyorsít százra, a végsebessége pedig 150 km/óra, de olyan bámulatos a rugalmassága, hogy ennél is gyorsabbnak érezzük. Váltóműve egyfokozatú, így tetszőleges sebességről nagy vehemenciával képes megindulni.

Az előzések pillanatok alatt kivitelezhetők, autópályán pedig erőlködés nélkül tartható a forgalom tempója. A kocsi a gázpedál lenyomására még 130 km/órás sebességről is megugrik, s 160-nál „akasztja” az órát. 100-110 km/órás sebesség fölött az energiafogyasztás megugrik, de tapasztalatom szerint az e-Golf vegyes üzemben így is képes 200 kilométert megtenni egy feltöltéssel. Az új európai menetciklus szerint 300 kilométer az elérhető hatótávolsága; döntően városi-elővárosi viszonylatban ezt nem lehetetlen teljesíteni vagy megközelíteni. Az elődé 190 kilométer volt, tehát jelentős a különbség az új modell javára. A 200 kilométeres hatótáv valóban hozható; s ez többnapi ingázáshoz elegendő. Az akkumulátor normál 230 voltos hálózatról (2,3 kW) 13 és negyed óra alatt tölthető fel, 7,2 kW teljesítményű töltőállomásról 4 és negyed óra alatt 80 százalékosra hozható. A 40 kW teljesítményű kombinált töltésrendszerről (Combined Charging System; CCS) ez már csak 45 percig tart.

Az e-Golf vezetése nem különbözik egy hagyományos benzines modellétől, csupán teljesen hangtalanul suhan az úton és kanyarokban még stabilabbnak érződik a tökéletes súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont miatt. Precízen, pontosan terelhető, rugózása pedig üdítően kényelmes. Az e-Golffal pihentető autózni, sőt, a tökéletes izgalom-mentesség miatt nem árt odafigyelni, hogy az ember ne bóbiskoljon el. A villanyautó egyébként képes némi hangot kibocsátani, amivel felhívja a gyalogosok figyelmét a közeledtére. A hanggenerátor a váltó melletti gombbal aktiválható. Az e-Golf remek autó, nem kényszeríti kompromisszumra utasait. Ugyanolyan magas az összeszerelési és anyagminősége, mint modelltársaié, s a helykínálata is egyező, csupán a 40 literrel kisebb, de még mindig 340 literes csomagtartó jelent változást.

A Volkswagen tavaly 70 darab elektromos autót adott el Magyarországon, melyek harminc százaléka e-Golf volt. Az új, korszerűbb, erősebb és nagyobb hatótávolságú modell feltornászhatja a számokat, különösen miután meghosszabbították az elektromos autók vásárlásának támogatását. Importőri kedvezménnyel és állami támogatással az új e-Golf már 8 990 000 forintért elvihető, ami versenyképes árnak számít.