2017. augusztus 30. 12:15   |   Autoblog
címkék:  

Leleplezték az új Porsche Cayenne-t

Tegnap este bemutatkozott a harmadik generációs Porsche Cayenne, amely modernizált külsővel, új koncepciójú belső térrel és új fejlesztésű hajtásláncokkal lép piacra. A sportos SUV kétféle turbós hathengeres benzinmotorral máris rendelhető, hazai alapára 79 858 euró.

A Cayenne formaterve a Porsche aktuális formanyelvének jegyében fejlődött tovább, de alapvetően nem mutat drasztikus változást. Az első lökhárító nagyobb méretű levegőbeömlői a magasabb teljesítményre utalnak, míg az új vízszintesen elhelyezett fényforrások a SUV-ot már álló helyzetben is szélesebbnek és atletikusabbnak mutatják.

Az új Cayenne generáció viszont nyúlánkabb elődjénél: változatlan (2895 mm-es) tengelytávolságához immár 4918 mm hosszú (+63 mm) karosszéria társul, míg a tetővonal 9 mm-rel húzódik alacsonyabban. A szélesség tükrök nélkül 1983 mm. Mindeközben a már alaphelyzetben is 770 literes csomagtér befogadóképessége jelentősen, 100 literrel bővült. A korábbiaknál 1 collal nagyobb átmérőjű keréktárcsák – amelyekre a Cayenne esetében első ízben eltérő szélességű abroncsok vannak felszerelve – a fokozott menetdinamikát hivatottak kihangsúlyozni. Az újratervezett, háromdimenziós fényszórógrafikával ellátott és egy vízszintes LED-es fénycsíkkal kiegészített hátsó lámpák között található a markáns, háromdimenziós Porsche-felirat.

A fényszórók tekintetében a Porsche egy új, 3-fokozatú világítási koncepciót kínál. Szériában minden Cayenne LED-es főfényszórókkal van felszerelve. A következő lépcsőfok a Porsche Dynamic Light System (PDLS) rendszer, amely már különféle fényszóró-üzemmódokra képes, mint például a kanyarfény vagy az autópálya-fény. A csúcsrendszert az új LED-Mátrix főfényszórók képezik PDLS Plus funkcióval: a fényszórónként 84 darab egyenként vezérelhető dióda teljesen változtatható fényeloszlást és világítási intenzitást kínál. Ez esetben a Cayenne olyan funkciókra is képes, mint például a vakításmentes távolsági fény vagy az adaptív, vakításmentes tábla-megvilágítás.

Az új Porsche SUV két modellvariánssal lép piacra. A 3-literes V6-os turbómotorral felszerelt Cayenne 340 lóerő leadására képes, amihez 450 Nm csúcsnyomaték társul. A nulla-százas sprintet 6,2 (Sport Chrono csomaggal 5,9) másodperc alatt tudja teljesíteni, végsebessége pedig eléri a 245 km/órát. A Cayenne S-ben egy 2,9-literes V6-os biturbó motor teljesít szolgálatot. Az ugyancsak friss fejlesztésű, és az elődnél 20 lóerővel izmosabb erőforrás 440 lóerőt és 550 Nm-es forgatónyomatékot produkál. Ez esetben mindössze 5,2 (Sport Chrono csomaggal 4,9) másodperces gyorsulásról és 265 km/órás végsebességről beszélhetünk.

A Cayenne a sportosság és a komfort közötti kibővített teljesítmény-spektrumát nem utolsó sorban új 8-sebességes Tiptronic S automataváltójának köszönheti: a kapcsolási idők lerövidültek, ezen felül pedig a rövidebb áttételezésű alsóbb fokozatok egyaránt jót tesznek mind a közúti dinamikának, mind pedig a terepképességeknek. A nagyobb áttételezési lépcsők ugyanakkor egy hosszú 8. fokozatot tettek lehetővé; ez egyenletes haladáskor alacsony fordulatszámokat tesz lehetővé, ami kisebb fogyasztást és csendesebb, nyugodtabb utazást eredményez.

A Cayenne terepen is kiváló képességekről tesz tanúbizonyságot. Az alapbeállítás a közúti program, a könnyű terepezést pedig a talaj függvényében négy üzemmód, a sár, a sóder, a homok és a sziklás mód segíti – ilyenkor a hajtásláncot, a futóműveket és a differenciálzárakat az adott helyzethez hangolja a vezérlés. Az összes Cayenne-ben a Porsche aktív összkerékhajtása dolgozik. A Porsche Traction Management (PTM) rendszer a vonóerőt teljes egészében képes változtatni a két tengely között.

Az új Cayenne egyetlen konstrukcióban három futómű-koncepciót valósít meg: egy sportautó, egy terepjáró és egy luxusautó az egyben. Az új könnyű építésű alapfutómű elöl különálló lengőkarokkal dolgozik, hátul pedig egy többlengőkaros megoldást kapott. Egy újabb sportautókra jellemző tulajdonság: a két tengelyen eltérő szélességű, mostantól legalább 19-colos kerekek, amelyek a stabilitást és a kanyardinamikát hivatottak fokozni. A kínálatban számos keréktárcsa található, egészen 21 col átmérőig.

Az új futómű-kialakítás optimális alapot biztosít az aktív futóműrendszerek számára, amelyeket a Porsche 4D-Chassis Control integrált futómű-szabályozó folyamatosan figyel és szinkronizál. A PASM aktív lengéscsillapító rendszert leszámítva, ami a Cayenne S-hez szériában jár, az összes futóműrendszer új fejlesztés. A Cayenne kínálatában első ízben szerepel a hátsókerék-kormányzás. Az eddig a 911-ben és a Panamerában bizonyított rendszer javítja kanyarokban az agilitást, valamint magasabb sebességeknél, sávváltások során a stabilitást.

Az új, háromkamrás technológiával dolgozó opcionális légrugózás egyidejűleg képes fokozni a sportosságot és a komfortot, továbbá az opció megrendelésével terepezéskor az elődhöz hasonlóan emelhető a hasmagasság. A sportos vezetési stílus kedvelőit szolgálja az opcionális Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) nevű karosszéria-oldaldőlést szabályozó rendszer is, amely mostantól immár nem hidraulikus, hanem elektronikus technológiát használ – az átállást a nagy teljesítményű 48 V-os fedélzeti rendszer tette lehetővé. A rövidebb reakcióidők még magasabb szintű menetdinamikai precizitást, míg egyenletes haladás során fokozott kényelmet eredményeznek.

Az innovatív Porsche Surface Coated Brake (PSCB) fékekkel a sportautó-gyártó ismét bizonyítja úttörő szerepét a csúcsteljesítményű fékrendszerek terén. A világújdonság, ami opcionálisan az összes Cayenne modellhez elérhető, volfrám-karbid bevonattal ellátott szürkeöntvény féktárcsákat takar. A nemes anyag növeli a súrlódási együtthatót és csökkenti a kopást, valamint a fékpor mennyiségét. Optikailag könnyen felismerhető az exkluzív Porsche-fék: a féknyergek fehér fényezést kapnak és a féktárcsák felülete a fékrendszer ‘befékezését’ (bejáratását) követően különösen fényessé válik. A PSCB kizárólag 20- vagy 21-colos kerekekkel együtt rendelhető. A kínálatban a fékrendszerek terén a csúcsot továbbra is az opcionális PCCD kerámia fékrendszer jelenti.

Az új Cayenne-ben rejlő menetdinamikai potenciált mostantól még jobban ki lehet használni: a Porsche a Sport Chrono csomagot a sportautók mintaképére fejlesztette tovább, aminek első látható jele a kormánykeréken lévő üzemmód kapcsoló. A Normal, Sport és Sport Plus alapbeállításon felül a járművezető egy egyedileg konfigurálható üzemmódot is választhat, a középső Sport Response gomb megnyomására pedig azonnal teljesítmény-orientált módra kapcsol át a motor- és váltóvezérlés. A Sport Chrono csomag részét képezi a külön kapcsolható PSM Sport funkció is, amelynek köszönhetően a vezető teljes mértékben ki tudja használni a Cayenne-ben rejlő teljes menetdinamikai potenciált.

A Cayenne új karosszériája is a könnyűfém és az acél intelligens kombinációjával készül. A külső karosszériaelemek teljes egészükben alumíniumból készülnek, továbbá a padlólemez, az autó elülső része, valamint szinte az összes futóműkomponens is könnyűfém. Igazi technológiai kuriózumnak számít a lítium-vas-polimer indítóakkumulátor, ami önmagában 10 kg-os tömegcsökkenést eredményez. Összességében a Cayenne üres tömege az előddel összehasonlítva 2040 kg-ról 1985 kg-ra csökkent, mégpedig annak ellenére, hogy az alapfelszereltség sokkal bőségesebb lett: mostantól többek között szériában járnak az autóhoz a LED-es főfényszórók, a nagyobb kerekek, az első-hátsó parkolóradarok (ParkAssist), az LTE-telefonmodul WiFi-hotspot funkcióval, a Porsche Connect szolgáltatások, valamint egy előrelátó gyalogosvédelem.

A generációváltás az utastérben sokkal egyértelműbb. A Porsche új kijelző- és vezérlési koncepciójának magját a Porsche Communication Management (PCM) multimédiás-navigációs rendszer legfrissebb generációjának 12,3 col átmérőjű, Full-HD felbontású színes érintőképernyője képezi, ami tavaly debütált az új Panamerában, és amelyen keresztül rengeteg digitális funkció kezelhető intuitív módon – akár beszédvezérléssel. Az alapfelszereltség részét képező Porsche Connect Plus elérést biztosít az online-szolgáltatásokhoz és az internethez. Ide tartozik például a szériában járó online navigáció is valós idejű közlekedési információkkal.

Az új kialakítású középkonzolon a jármű összes főfunkciója dedikált analóg elérést kapott. A többi ‘gombot’ a tervezők harmonikusan integrálták az okostelefonokéhoz hasonlító, üvegoptikájú érintőfelületre; ezek a virtuális gombok akusztikus és haptikus visszajelzést adnak, amikor megnyomjuk őket. A járművezető előtt a Porschékra jellemző módon a középen elhelyezett analóg fordulatszámmérő foglalja el a központi helyet, amit két darab 7 col átmérőjű, Full-HD felbontású képernyő vesz körül, minden további releváns menetadatot és információt kijelezve.

A megjelenített tartalmakat a vezető a többfunkciós kormánykerékről tudja kiválasztani. A vezetői segédrendszerek átfogó kínálata olyan tételeket tartalmaz, mint például a hőkamerával dolgozó éjjellátó asszisztens, a sávváltás-segédlet, a táblafelismerő funkciót is magában foglaló sávtartó asszisztens, a torlódás-asszisztens, a ParkAssist parkolást segítő rendszer 360-fokos Surround View kamerával, valamint a távolságtartó tempomatot is tartalmazó Porsche InnoDrive.

Az új Cayenne továbbá mindig online, amikor csak szeretnénk: a szériában járó, integrált LTE-képes SIM-kártya révén rendelkezésre állnak a kibővített Connect Plus szolgáltatások, így többek között az opcionális álló helyzeti fűtés is programozható távolról, egy okostelefon segítségével. Mindezeken felül minden új Porsche Cayenne-ben megtalálható a speciálisan ehhez az autóhoz kifejlesztett Offroad Precision App alkalmazás, ami lehetőséget kínál a terepezések részletes dokumentálására, sőt, az elkészített videófelvételek alapján a sofőrök javítani tudják terepezési képességeiket.

A Porsche Cayenne harmadik generációja máris rendelhető a Porsche Centrum Budapest márkakereskedésben. Az új Cayenne magyarországi alapára bruttó 79 858 euró, az új Cayenne S pedig bruttó 98 146 eurótól startol.