2008. október 02. 09:45   |   Autoblog
címkék:  

Az erő velük van – Audi Sportscar Experience

Újra bebizonyosodott, rengeteg tartalék van egy autóban, melyet szinte sohasem használunk ki.


Idén már harmadszor vendégszerepelt nálunk az Audi Sportscar Experience, mely ügyfeleknek és újságíróknak biztosít lehetőséget egy kis örömautózásra, valamint némi vezetéstechnika elsajátítására. A dologban az a nagyszerű, hogy a Hungaroringen, biztonságos körülmények között nyomhatjuk a többszáz lóerős S és RS modelleknek, s egyáltalán nem kell visszafognunk magunkat. A lényeg sokszor pontosan a határon autózás, s ha netán fék- vagy kuplunghiba miatt kiesne az egyik autó, a boxból már hozzák is helyette a másikat. A főszereplők idén a 272 lóerős Audi TTS, a 420 lóerős R8, valamint az 580 lóerős RS6 kombi voltak. Újra bebizonyosodott, rengeteg tartalék van egy autóban, melyet szinte sohasem használunk ki.  

A technikás Hungaroringen idén megint elsősorban a kanyarodást és a fékezést tanultuk, ami egyszerűnek hangzik, a versenypályán azonban nem az. Aki ment már életében néhány gyors kört a Ringen vagy más versenypályán, tudja, ha rosszkor vagy gyengén fékez, túl korán vagy későn kezd el a kanyarból kigyorsítani, vagy akár csak 20 centiméterrel véti el az ideális ívet, körönként értékes másodperceket veszthet. Az első és legfontosabb – melyre idén is felhívták a figyelmünket – az ideális vezetői pozíció beállítása: messzi kormányfogással és erősen döntött üléstámlával el sem szabad indulni. Vezetés közben a fékezés ereje és időtartama, a kormányzás finomsága és a gázadás mértéke a legfontosabb dolgok – mint mondták, addig csinálunk mindent jól, ameddig nem kapcsol be az ESP. Természetesen a menetstabilizálót nem engedték semlegesíteni, nehogy valaki esetleg keresztbe álljon a pályán, bár ideális íven való autózáskor ez nem fordulhat elő. Egyszer-kétszer sikerült meglendíteni az Audikat, de csakis azért zökkentek ki nyugalmukból, mert elrontottuk az ívet és már túlságosan kopottak voltak a gumik. A quattro hajtás ismét jelesre vizsgázott, úgyhogy a tulajok vakon bízhatnak négykarikás járgányaikban. 


A mezőny három állandó összkerék-hajtású tagját már nem kell bemutatni, fantasztikus autók egytől-egyig, melyek álmainkban jelennek meg. A TTS a TT sorozat legerősebb darabja, az R8 a négykarikások első számú sportkocsija, az RS6 pedig egy túlmotorizált csúcskombi, mely először tette tiszteletét hazánkban. S8-as limuzinokat ezúttal nem hoztak az ingolstadtiak, így a jármű vészfékezés alatti uralását most nem gyakorolhattuk. (Lásd a tavalyi beszámolót). Kezdjük a társaság legolcsóbb tagjával, a TTS-sel, mely a trió legmozgékonyabb tagja volt, váltója pedig minden bizonnyal a legjobb. A TTS S-tronic váltója az összes DSG-szerkezet közül talán a legkiválóbb, gázfröccsök kíséretében, villámgyorsan kapcsolgat, mintha fokozatmentes lenne. Manuális módban is késlekedés nélkül hajtja végre a sofőr parancsait, élvezet vele gépészkedni. Sport módban, ha rábízzuk a váltást, szintén nagyot alakít, de kanyarodás közben zavarba tud jönni és nem a sofőr szájízének megfelelően kapcsolhat. Mindenesetre a TTS 272 lovas kétliteres turbómotorjával remek jószág, 5,2 másodperc alatt gyorsul fel százra és 250 km/órára képes. Hatalmasat lehet autózni vele és baromi jó hangja van. Nagyon kellene. 12,4 millióért már hazavihető, az S-tronicos változat 12 992 000 forintba kerül.


A középmotoros R8 idén ismét teljes mértékben lenyűgözött. Először is, nagyon eltalált, agresszív, fenyegető külsővel rendelkezik, arányai pedig igazi sportautósak: 4,43 méter hosszú, 1,9 méter széles és mindössze 1,25 méter magas. 4,2 literes, 420 lóerős középmotorját a hátsó ablakon keresztül bárki megcsodálhatja (mókás, hogy az üvegbe rejtettek fűtőszálakat). Az erőforrás gyönyörű szép, mélyről jövő, érces hangjával azonnal rabul ejt, teljesítmény-leadásával meg végképp. A maximális nyomaték 430 newtonméter, melynek 90 százaléka 3500 és 7600 fordulatszám között jelen van. Emiatt az R8-cal komótosan is lehet menni, bevásárlásra is használható az autó. Különben 4,6 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra és éppen 300 fölött megy. A Ringen a célegyenesben megfutja a 220-230 km/órát.


Egészen hihetetlen, hogy mennyire könnyen vezethető és mennyire jóindulatúan viselkedik. Elképesztően semlegesen fordul, a végletekig tapad az útra, 70/30 arányú tengelyenkénti nyomatékelosztása miatt pedig egy kicsit hátsókerekesnek érződik. Az R8 annyira stabil, hogy az oldalgyorsulás előbb kavarja fel az ember gyomrát, minthogy a gumik megnyikkannának. Érdemes ezt az autót is DSG-váltóval megrendelni (már aki megengedheti magának), a manuális változat nyitott váltókulisszájában ugyanis gyors váltásoknál csúnyán megakadhat a kar. Az R8 alapváltozata alig több mint 30 millióba kerül, az R-tronicos csúcsváltozat 32 millióval könnyíti a pénztárcát. A sportkocsik között ezzel elég kedvező ára van. Persze az Audi R8 sem Magyarországra való, nagyon alacsony építése miatt kockázatos vele a városi és vidéki közlekedés egyaránt.


Végül essen néhány szó az Audi RS 6-ról, mely az ingolstadi márka legpotensebb modellje, egyben a világ egyik legerősebb szériagyártású autója. Komolyan mondom, ez a kocsi egy veszélyes fegyver, fegyverhasználati engedély kellene hozzá. Ha valaki beleül, már azzal megsérti a KRESZ szabályait. Tízhengeres, közvetlen befecskendezéses, duplaturbós motorja 580 lóerőt és 650 newtonmétert mozgósít. Az RS 6 kombi annyira gyors, hogy a 100 km/órát észre sem vesszük benne és a 160-180 is pillanatok alatt kialakul. A legdurvább az, hogy a 650 Nm-es nyomaték már 1500-as fordulaton jelentkezik! A V10-es fölényes morgását szerencsére nem zárták el az utasoktól, így a bent ülők élvezhetik a koncertet. A 2025 kilós monstrum úgy gyorsul, mint az R8, százig 4,6 másodperc telik el, 200-ig pedig 14,9. A hatfokozatú tiptronic váltó extrém gyorsan kapcsolgat.


Egy mérnöki csúcsteljesítmény ez az autó, viszont értelme szerintem nem sok van. Ősereje kihasználhatatlan, tulajdonosa állandóan a jogosítványával játszik. Németországban esetleg beválhat, mint egy extrém sportos túrakocsi, mely 1660 literes csomagterével még a család összes holmiját is elviszi. Versenypályára mérete és tömege miatt nem való. Az Audi RS 6 limuzin 24,2, az Avant 24 831 000 forintba kerül.

Fotó: Berta István