2017. október 12. 17:05   |   Autoblog
címkék:  

Év végén jön a Lamborghini SUV-ja

A Lamborghini idén december 4-én, 25 évvel a legendás LM002 gyártásának beszüntetése után fogja bemutatni szabadidőautóját, az Urust. Az LM 002-t tartják a luxus SUV-ok ősapjának, és az Urus is új kategóriát kíván teremteni, mégpedig a szuper SUV-ok osztályát. Itt az ideje visszatekinteni az extravagáns elődre.

A Lamborghini LM002-t a luxus szabadidőautók atyjának tartják. Elcsavarta a fejeket az utcán, de homokon, sóderen és hóban is otthon volt. Története az 1977-ben a katonaságnak fejlesztett járművel, a Cheetah-val indult, melynek hátuljába Chrysler V8-as motort szereltek. Az egyetlen elkészült prototípust a katonaságnak bemutatták ugyan, de végül sohasem tesztelték. A Lamborghini ezután elkészítette az LM001-et, amely nagyon hasonlított a Cheetah-ra, de már AMC V8-as erőforrás dolgozott benne.

Majd mivel kiderült, hogy a hátulra szerelt motor előnytelenül hat a terepjáró viselkedésére, egy kompletten új járművet terveztek, amibe ezúttal a Lamborghini Countach Quattrovalvole V12-es aggregátját ültették, mégpedig az orrba. Megszületetett az LM002, s a Brüsszeli Autószalonon állt a közönség elé 1986-ban. Brutalitása miatt azonnal el is keresztelték Rambo Lambónak.

Az LM002 civil változata luxus felszereltséget kapott; a teljes bőrkárpitozás mellett sötétített elektromos mozgatású ablakokkal, légkondicionálóval és prémium audiorendszerrel látták el. A Pirelli különleges run-flat abroncsokat fejlesztett hozzá, kétféle mintázattal (kevert és homok), amelyek károsodás nélkül, légnyomás nélkül is tudtak futni, emellett bírták az extrém hőmérsékletet és a nagy sebességet is.

Az alumínium-üvegszálas LM002 pedig gyors volt, elérte a 200 km/órás sebességet, és terepen is kiemelkedő dolgokra volt képes. Összkerékhajtással, kétfokozatú osztóművel és három önzáró differenciálművel rendelkezett, így akár 120 százalékos emelkedőt is meg tudott mászni. Aki nem találta elegendőnek az 5,2 literes motor 450 lóerejét, később rendelhetett 7,2 literes V12-es motorcsónak erőforrást is, ami még gyorsabban ürítette a 290 literes tankot.

Az LM002 debütálásakor nagy figyelmet keltett, egyszerűen nem volt hozzá hasonló jármű a piacon. Sportautókéval összemérhető teljesítménye, kiváló terepjáró képessége és lenyűgöző megjelenése a csodálat tárgyává tette. 1986-tól 1992-ig összesen csupán 300 darabot gyártottak belőle. Ma nagy értékű, keresett autó.

S ahogy az LM002, úgy a hasonló tulajdonságokkal bíró Urus is megteremti majd a maga járműszegmensét, a szuper SUV-k osztályát.