2017. november 08. 19:00   |   Autoblog
címkék:  

Itt az ideje téli gumira váltani

Idén Európa-szerte meglehetősen zord arcát mutatja az ősz. A változékony, hirtelen hidegre forduló időjárás kellemetlen meglepetést okozhat az autósoknak, ezért érdemes időben megtervezni az abroncsok cseréjét és mielőbb időpontot foglalni valamelyik gumiszervizben. És persze az sem mindegy, hogy milyen téli abroncsot választunk.

Magyarországon a közlekedésrendészeti törvény nem írja elő a nyári gumiabroncsok télire történő cseréjét és fordítva, de a legtöbb autós tapasztalatból is tudja, hogy télen – különösen havas, jeges vagy ónos eső miatt csúszós utakon – nagyon veszélyes nyári gumival közlekedni. De vajon mikor és hogyan érdemes lecserélni az abroncsokat?

A bűvös szám: +7 °C

A legjobb és legegyszerűbben követhető indikátor a külső hőmérséklet. Ha +7 °C alá csökken, eljött az ideje, hogy a nyári gumiabroncsokat télire cseréljük, hiszen ilyenkor már romlik a nyári gumiabroncsok teljesítménye, ezért nem lehet velük biztonságosan közlekedni. Kiss Zsolt, a Premio Kiss Gumi munkatársa szerint érdemes arra is figyelni, hogy mely napszakban, milyen hőmérsékleten használjuk az autót a legtöbbet – például bevásárlásra, a gyerekek utaztatására vagy munkába járásra. A gumiabroncsok cseréje során tekintettel kell lenni még az általunk használt útfelület minőségére, a domborzati viszonyokra, a gumiabroncsok és a gépkocsi típusára és a járművezető tapasztalatára is.

Már az első hó és jég előtt!

A cserével nem érdemes megvárni az első hóesést, mert ilyekor már késő, ráadásul óriási sorok alakulnak ki az autószervizekben.

Jó lesz a tavalyi?

Mielőtt felraknánk a téli gumikat, forduljunk profi szervizhez, ahol a szerelők ellenőrzik, hogy a gumiabroncs nincs-e megsérülve, megrepedve, vagy nem öregedett-e el túlságosan.

És ha új szett kell, hogyan válasszunk abroncsot?

A szaktanácsadás egy új gumiabroncs-szett vásárlásakor is nagyon fontos, hiszen tekintettel kell lenni az általunk használt útfelület minőségére, a domborzati viszonyokra, a gépkocsi típusára és a járművezető tapasztalatára. A választáskor nem érdemes spórolni, hiszen a biztonságunk múlik a jó téli abroncson.

Ezeket a címkéket ellenőrizzük!

Az Európai Unió által kötelezően előírt címkék is segíthetnek a gumiabroncs kiválasztásában, hiszen tartamazzák az abroncs biztonsági paramétereit és környezetvédelmi tulajdonságait is. A címkék segítségével ráadásul összehasonlítható a gumiabroncsok nedves útfelületen mért tapadása, üzemanyag-takarékossága és zajszintje.

Ha például valaki gyakran indul hosszú utakra, célszerű a legmagasabb üzemanyag-takarékossági osztályba sorolt gumiabroncsot választania, ezt jelzi az „A” (zöld színű) osztályzás, míg a legkevésbé takarékosak a „G” (piros színű) osztályba tartozó abroncsok. Az A és G osztály között akár 7,5%-os eltérés is lehet az üzemanyag-fogyasztásban. Aki pedig hosszabb utakat tesz meg, az általában gyorsabban is közlekedik, ami nagyobb féktávolsággal és a gumiabroncsok fokozott kopásával jár.

Az autósok többsége kötelezővé tenné a téli gumit

A gépjármű vezetők 75%-a kötelezővé tenné a téli gumiabroncs használatát – derül ki az Apollo Vredestein Kft. friss online felméréséből. A nyári gumiabroncs használókat a közlekedési hatóságok szakemberei ugyan tájékoztatják péntekig a csere időszerűségéről, azonban büntetést nem szabhatnak ki rájuk, miközben az kérdőívre válaszolók negyede akár ilyen jellegű szankciókat is támogatna.

A téli gumik futófelületének keveréke alacsony hőmérsékleteken is lágy és rugalmas. Ehhez hozzájön még a különleges profil, amin nagyszámú lamella biztosítja a téli utakon való jó tapadást és kapaszkodást. A futófelület mintázata tagoltabb. Ennek a kombinációnak köszönhetően havas és jeges utakon a téli gumik tapadása, valamint kanyarstabilitása sokkal jobb, illetve fékútjuk rövidebb ” – mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője. „A legnagyobb veszéllyel járó megcsúszásos balesetek kockázata éppen az említett útviszonyok között a legmagasabb. Ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, sürgősen ideje téli gumira váltani, mert 7 °C alatt a nyári gumik jelentősen veszítenek tapadásukból.