2018. június 20. 13:40   |   Autoblog
címkék:  

Nagyon vagány lett a legkisebb Audi

Érkezik az Audi kisautójának a második nemzedéke. Az új A1 Sportback formavilága kifejezetten dinamikus és merít a híres elődöktől, például az Ur- és a Sport quattrótól is. Utastere magasabb kategóriákat idéz, fejlett infotainment- és vezetői segédrendszerekkel bír, az új felszereltségi szintek pedig az egyéni kialakítási lehetőségek számára is bőséges teret kínálnak.

Az A1 Sportback hosszúsága jelentősen, 56 milliméterrel 4,03 méterre nőtt, míg 1,74 méteres szélessége nagyjából változatlan maradt. Az új generáció tagjainak magassága mindössze 1,41, s tetőantennával is csupán 1,43 méter. Széles nyomtávjai és karosszériája rövid túlnyúlásai sportosan feszes megjelenést kölcsönöznek számára. Markáns orrkialakítását széles, mélyre nyúló Singleframe hűtőrácsa és hangsúlyos szélső légbeömlő nyílásai uralják, motorházfedelének pereme alatt pedig három keskeny nyílás idézi a négykarikás márka 1984-es rali-legendája, az Audi Sport quattro jellegzetes motívumát.

Az új A1 Sportback oldalnézetében is hangsúlyozza az Ur-quattro és a Sport quattro vizuális közelségét. Széles, erősen megdöntött C-oszlopai már álló helyzetében is lendületes fellépést kölcsönöznek számára, a kétféle sötét kontrasztárnyalatban rendelkezésre álló tetőív pedig a C-oszlop felett zárulva nyújt a tető és a teljes autó számára egyaránt még laposabb hatást. Az újdonság oldalának minden vonala ékszerűen hátrafelé emelkedik. Hangsúlyosan kiemelt kerékjáratai és mélyen húzódó vállöve az A1 Sportback stabil útfekvésére utalnak.

Az S line felszereltségi szinten az Audi tervezői számos megoldással emelték ki még erősebben az A1 Sportback sportos karakterét. Ezek közé tartoznak egyebek mellett a nagyobb méretű légbeömlő nyílások, a kiegészítő küszöbborítások és a megnövelt hátsó légterelő. Az erőteljes motorizáltság a kettős kipufogócsőről is érzékelhető. Az extrafelszerelésként rendelhető teljes-LED fényszórók nappali menetfényének grafikája a szárnyashajók jellegzetes dinamikus szárnymotívumát idézi, amely a fő világítási funkciók egységeinek kialakítását is ihlette. Az A1 Sportback már első pillantásra felismerhető fénygrafikáját szolgálják a hátsó lámpák dinamikus szegmentált motívumai is, amelyek a hátsó lámpaburák háromdimenziós geometriájában tűnnek fel.

Egyéni stílusú az S line felszereltségi szint alapjain kialakított különleges modellváltozat, amely már a piaci bevezetéskor rendelkezésre áll. A 18 colos keréktárcsák – a külső fényezés szerint bronz, fehér vagy fekete felülettel – erőteljes stílusjegyek, s az autó oldalán feltűnő Audi-karikák fóliája szintén a keréktárcsák színével harmonizál. A LED-technikájú fényszórók és hátsó lámpák sötétített kivitelűek. A hűtőrács Audi-karikái és a hátsó típusjelzés ez esetben egyaránt feketében jelennek meg.

A karosszéria külső elemei az egyes felszereltségi szinteknek – Basis, advanced és S line – megfelelően különböző kialakításúak. A fekete elemek optikai csomagja további stílusjegyekkel gazdagítja megjelenését. Az Interieur advanced, az Interieur design selection és az Interieur S line kivitelekkel az Audi számos további lehetőséget kínál az egyes színek és anyagok igény szerinti kiválasztására.

A beltér következetesen a vezetőre összpontosít, érzelmekben gazdag stílus jellemzi és az egyéni igények szerint alakítható ki. Elsősorban a légbefúvó nyílások, a műszerfal-árnyékoló és a digitális kombinált műszercsoport alkotta sportosan kompakt egység tűnik fel. A kijelzőket, valamint a légbefúvó nyílások sávját az utasoldalon fekete üveghatású felületbe integráltan alakították ki a tervezők. Az extrafelszerelésként rendelhető kontúr- és Ambiente-világítás kívánságra LED-es fénykibocsátó elemekkel harminc különböző árnyalatban emelheti ki sötétben az utastér formáit.

Az új A1 Sportback jóval tágasabb elődjénél. A csomagtér térfogata 65 literrel nőtt, így már alaphelyzetben is 335 literes, míg lehajtott hátsó üléstámlákkal és a tetőig pakolva már 1090 liter áll rendelkezésre.

Az új Audi A1 már alapkivitelében nagyfelbontású és 10,25 col átlójú kijelzőfelülettel kialakított műszeregységgel, valamint multifunkciós kormánykerékkel érkezik. A szériafelszereltség része az MMI Rádió, de a csúcsváltozat MMI Navigációs rendszer plusz 10,1 col képátlójú érintőképernyővel készül, amely illeszkedik a műszerfal fekete üveghatású felületébe. Az okostelefonoktól megszokott módon az összes utasítás érintéssel adható meg, míg a hangvezérlés legújabb generációja jelentősen javítja a vezető és autója közti kommunikációt.

Az MMI Navigációs rendszer plusz az Audi connect szolgáltatásaival közösen olyan funkciókat kínál az A1 Sportback vezetőjének, mint például a hibrid útvonalvezetés, amely útvonalszámítását a felhőben végezve a teljes pillanatnyi közlekedési szituációt is mindenkor tekintetbe veszi. További különlegességek a műholdas térképnézet és az új, háromdimenziós hatású városmodellek. Az Audi smartphone interface az iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokat az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerek segítségével integrálja az MMI környezetébe, miközben két USB-csatlakozót is kínál. További extrafelszerelésként az LTE-támogatással működő Audi phone box még jobb vételi minőséget biztosít és vezeték nélkül, induktív úton tölti az okostelefon akkumulátorát.

Az Audi A1 Sportback vezetői segédrendszerei ugyancsak a felsőkategóriából származnak, igény szerint önműködően tartva a kompakt modell követési távolságát, illetve a sávtartásban és parkoláskor is hatékonyan támogatva a vezetőt. Az alapfelszereltség további eleme az Audi pre sense front technikája, amelynek radarérzékelője időben felismeri a járművekkel és az utat keresztező gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal az autó előtt adódó kritikus forgalmi helyzeteket, még rossz látási viszonyok közepette, például ködben is.

Az Audi A1 Sportback motorpalettáján 95 LE és 200 LE közötti teljesítménnyel gazdaságos TFSI erőforrások sorakoznak, amelyekben a turbófeltöltés, a közvetlen befecskendezés és a részecskeszűrő egyaránt az alapkivitelhez tartozik. Az új A1 Sportback piaci bevezetésekor három motorváltozat áll rendelkezésre: a háromhengeres 30 TFSI 1,0 liter lökettérfogattal és 116 LE teljesítménnyel, a 150 lovas, 1,5 literes, négyhengeres 35 TFSI, valamint a 40 TFSI 200 LE teljesítménnyel és 320 Nm forgatónyomatékkal. Rövidesen a 95 LE teljesítményű 25 TFSI belépőmotor is megérkezik. Az Audi mindegyik motorváltozathoz manuális vagy hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltót kínál. Kivételt csupán a 40 TFSI képez, amely eleve hatfokozatú S tronic váltóműhöz csatlakozik.

Mindegyik motorváltozathoz megfelelően összeállított dinamikacsomag rendelhető. A 25 TFSI kínálatában a Basis dinamikacsomag szerepel, sportfutóművel, vörösre fényezett féknyergekkel és megnövelt féktárcsákkal. A további motorváltozatokhoz a Performance dinamikacsomagot kínálja az Audi, amely ugyancsak vörösre fényezett féknyergeket és nagyobb féktárcsákat tartalmaz, ám ez esetben állítható lengéscsillapítókkal, hang-aktuátorral és az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszerrel kiegészítve.