2018. július 18. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Minden harmadik eladott új autó SUV

A mértékadó JATO legutóbbi elemzéseiből kiderül, hogy a SUV-ok szárnyalása világszerte épp olyan megállíthatatlan, mint Európában vagy épp Magyarországon. Külön izgalmas, hogy vannak olyan autógyártók, amelyek mindent egy lapra tesznek fel, amiben három kínai vállalat jár az élen: a Great Wall összesített eladásainak 99%-át, a Chang’an értékesítéseinek 67%-át, míg a SAIC eladásainak 61%-át teszik ki a SUV-ok.

vilagszintu_ujauto_erteksesitesek_megoszlasa_szegmens_szerint

A maga 58%-ával nincs sokkal lemaradva tőlük az indiai Tata Group, és 56-56%-al a szintén kínai Dongfeng és Geely sem. Érdekes ugyanakkor, hogy a SUV-mánia talán legnagyobb nyertese világszinten és Európában illetve Magyarországon is a Toyota, amelynek világszintű eladásaiból mindössze 25%-ot tesznek ki a SUV-ok. Ennek egyik oka, hogy a Toyota összességében minimum ötször több autót értékesít világszerte, mint az egyes említett versenytársak, a másik pedig az, hogy széles portfóliót kínál hibrid szabadidőautókból is, így egyszerre részesedik a szabadidőautók és a zöld autók iránti sosem látott kereslet jelentette előnyökből.

SUV_ertkesitesek_sulya_markankent

Amint a JATO rámutat, az idén január és április között világszerte gazdára találó új autóknak immáron 34,2%-át, azaz 9,86 millió darabot tettek ki a SUV-ok. Tavaly ez még csupán 30,8% volt, a SUV eladások 15%-kal növekedtek az előző év azonos időszakához képest. Ez annyit tesz, hogy ma minden harmadik eladott új autó a világban a SUV kategóriába tartozik.

A SUV értékesítések leginkább a kínai Great Wall értékesítéseit határozzák meg (99%-ban ezt ad el a vállalat), legkevésbé pedig a Suzuki függ a SUV-októl, a japán gyártó eladásainak 14%-át teszi ki ez a szegmens. A Toyota eladásaiból világszinten a Lexusszal együtt 25%-ot tesznek ki a SUV-ok, de mivel éves szinten 10,3 millió új autót értékesítenk, a két japán márka modelljeiből látunk legtöbbet a piacon.

europai_ujauto_erteksesitesek_megoszlasa_szegmens_szerint

Európában a SUV-ok esetében nem érvényesült a többi piaci szegmensben január és május között tapasztalható lelassuló növekedési trend. Májusban 24,2 százalékkal emelkedett a szabadidőautók európai értékesítése, míg a többi karosszériatípusban 8,5 százalékkal visszaesett az eladott járművek darabszáma. A vizsgált 27 európai piac közül 23 esetében a SUV-oké volt a legjobban teljesítő szegmens, amelynek májusi kiemelkedő szereplése egy hosszabbtávú trend része, ahol immár a tizenharmadik hónapja tart a kétszámjegyű növekedés. Érdemes megjegyezni, hogy májusban a legtöbb SUV Németországban talált gazdára, a legnagyobb szegmens részesedést ugyanakkor Magyarországon hasították ki a szabadidőautók az újautó-piacból Európában.

Májusban egyébiránt a legnagyobb növekedést a kisméretű SUV-ok produkálták Európában (182 ezer db), amit a kompakt SUV-ok követtek (208 ezer db). És hogy mi a helyzet idehaza? Január és június között a magyarországi újautó-értékesítések 32,6%-át és a személyautó-eladások 37,5%-át tették ki a SUV-ok. A középkategóriás autók között a SUV-ok 29,4%-os részesedést értek el, a prémium autók piacán 41,1%-ot hasítottak ki. A középkategóriás SUV-ok 49,5%-át és a prémium SUV-ok 78,3%-át vitték el a vállalati flottaügyfelek.