2018. szeptember 17. 13:00   |   Autoblog
címkék:  

iNEXT, a BMW új technológiai zászlóshajója

A nagymértékben automatizált, károsanyag-kibocsátástól mentes és tökéletesen hálózatba kapcsolt technológiai megoldásokat a BMW Csoport most először integrálja egyetlen tanulmányba, válasszal szolgálva arra a kérdésre, hogy miként nézhet ki egy olyan gépkocsi, amelynek ugyan nincs szüksége sofőrre, de igény szerint vezethető. A középpontban mégis az ember áll – érzéseivel és kívánságaival a főszerepben.

A BMW iNEXT sorozatgyártásban kínált változata a BMW új technológiai zászlóshajójaként ünnepli majd világpremierjét, a tömegtermelést a bajor prémiumgyártó Dingolfingban működő gyára a tervek szerint 2021-ben indítja be. A modell egyetlen autóba sűrítve kínálja fel a BMW ügyfeleinek a vállalatcsoport innovációs tárházának legjavát: a nagymértékben automatizált, tökéletesen hálózatba kapcsolt, tisztán elektromos meghajtású személyes mobilitás lehetőségét.

A BMW Vision iNEXT a legkorszerűbb BMW SAV (Sports Activity Vehicle) modellek méretét és arányait örökölte. Egyedi vonalvezetésével és összetéveszthetetlen formai megoldásaival a modell már első ránézésre kinyilvánítja iránymutató karakterét, amelyet a karosszéria ragyogó fényezése és a kifinomult részletek egysége még tovább erősít. A Liquid Greyrose Copper fantázianevű fényezés meleg réz és sötétedő hamvas árnyalatai fokozatosan változnak, amellyel a tanulmány már álló helyzetben is lendületes hangulatot áraszt.

A nagyméretű, egybefüggő hűtőrács, az egyedi ablaksáv és az autón körbefutó kék kiegészítők egytől egyig a BMW i divízió stílusjegyei, amelyeket a bajor gyártó első ízben a 2017-es Frankfurti Autószalonon, a BMW i Vision Dynamics tanulmányautó képében prezentált. A központi zár aktiválására a modell kék kiegészítői felvillannak, kiemelve a formanyelv magával ragadó vonalvezetését. A fényszórók, a lámpák, a kék fények, az ablakok és a nagyméretű üvegfelületek tökéletesen illeszkednek a formanyelvbe.

A frontrész középpontjában a nagyméretű, függőlegesen elrendezett hűtőrács áll, amely a tisztán elektromos meghajtású modellek sajátosságaként teljesen zárt. Tekintve, hogy belsőégésű erőforrás hiányában nincs szükség hűtőlevegőre, a vese alakú elem ezúttal egyfajta „intelligencia panelként” funkcionál, számos szenzorral és érzékelővel. A hűtőrács keretét háromdimenziós nyomtatással gyártották le, amely a mögötte megbúvó technológia fejlettségét tükrözi. A BMW fényszóróinak legendás ikergyűrű-motívumát itt ultravékony formában értelmezték újra.

Oldalnézetből a BMW Vision iNEXT a legkorszerűbb SAV modellek erőteljes, magabiztos kiállására emlékeztet. A hosszú tengelytávolság és a rövid túlnyúlások kettőse dinamikus jármű-sziluettet alkot. A tervezők a hatalmas, 24” méretű keréktárcsákat aerodinamikailag optimalizált küllő-dizájnnal rajzolták meg, a háromdimenziós kialakítás így nem csupán egyedülálló, de funkcionális is. A külső visszapillantók feladatát kamerák végzik, az ajtónyitó kilincsek helyén pedig világító, érintés-érzékeny panelek kaptak helyet. Az ajtók szembe nyílnak egymással, a szénszálból készült utascella merevségének köszönhetően ráadásul B-oszlopra sincs szükség.

A BMW Vision iNEXT utasai választhatnak, hogy ők maguk szeretnének vezetni („Boost” üzemmód), vagy a vezetési feladatokat az autóra bízzák („Ease” üzemmód). „Boost” üzemmódban az elektromos hajtáslánc rendkívül dinamikus, hang nélküli vezetési élményt kínál, zéró emisszió mellett. „Ease” üzemmódban az autó egy sor tevékenységre lehetőséget biztosít, nem csupán az utasoknak, de a vezetőnek is. A BMW Vision iNEXT igény szerint a pihenés, a kikapcsolódás, a szórakozás és a koncentráció oázisa lehet, a lehetőségeknek szinte csak az utasok igénye szab határt.

Két első ülés és egy nagyméretű hátsó üléssor gondoskodik egyszerre akár négy ember kényelméről. Az utastér letisztult, minimalista stílusa prémium minőségű anyaghasználattal és harmonikus színekkel kel életre. A szövet és a fa keveréke a szeretett otthon melegségére emlékeztet. Az utastér első felének hamvas, barna és bézs színekből táplálkozó kárpitborítása ragyogó bronzmetál betéteket kapott, miközben a hátsó üléssor és az ajtókárpitok aszimmetrikus Jacquard szövése türkiz árnyalatban pompázik. Az eredmény egy vizuálisan is elkülöníthető első és hátsó utastér-rész, amely egy komfortos lakás két, eltérően berendezett helyiségére emlékeztet.

A tágas utastér első felének kialakítását két nagyméretű kijelző és egy kormány határozza meg. A laposan húzott műszerfalat elegáns fabetétekkel díszített, bézs színű szövet borítja, amely a famintázatú padlóborítással otthonosan kellemes atmoszférát varázsol az utastérbe. „Boost” üzemmódban a kormány és a két kijelző a vezető felé fordul, „Ease” üzemmódban azonban a kormány finoman visszahúzódik, a kijelzők pedig a vezetéshez szükséges információk megjelenítése helyett „Felfedező Módba” kapcsolnak, felkínálva a tervezett útvonal mentén található azon látnivalókat és eseményeket, amelyek az utasokat érdekelhetik.

Az első ülések közé épített középkonzol anyaghasználatában és kialakításában is egy prémium minőségű, elegáns bútorra emlékeztet. A matt fafelület egy lebegő kávézóasztalra hasonlít, amely egészen a hátsó üléssorig nyúlik. Az utastér hátsó fele már első ránézésre is egy modern, csúcstechnológiás élettér hangulatát árasztja, amely az üléssor nagyméretű felületeivel nyugodt lounge-hangulatot varázsol és maradásra csábítja az utasokat. Az ülés és az ajtókárpitok minőségét kézzel készített, aszimmetrikus Jacquard szövés fokozza, a türkiz és a fehér árnyalatok játékával ultramodern atmoszférát kölcsönözve.

A kormányon és a két nagyméretű kijelzőn kívül nem látható más megjelenítő vagy járművezérlő egység az utastérben. A hátsó üléssor otthonos hangulatának fenntartása érdekében a mérnökök elrejtették szem elől az intelligens technológiát. Ha azonban a vezető vagy bármelyik utas úgy kívánja, minden azonnal láthatóvá és működtethetővé válik. A jövőben például a fából vagy szövetből készült felületek is szolgálhatnak járművezérlő egységként, kijelzőkre pedig egyáltalán nem lesz szükség, hiszen az intelligens kivetítés bármilyen felületből interaktív kijelzőt varázsol.

A BMW Vision iNEXT a „Shy Tech” névre keresztelt, innovatív technológia három eltérő, jövőbe mutató lehetőségét mutatja be az Intelligens Személyi Asszisztens, az Intelligens Anyagok és az Intelligens Fény formájában.

Intelligens Személyi Asszisztens: a tanulmányautóban egy önmagát fejlesztő, digitális személyiséggé érő mesterséges intelligencia válaszol a „Helló BMW!” („Hey BMW”) kezdetű mondatokra. A BMW Vision iNEXT a digitális világ szerves részévé válik, a BMW Connected segítségével pedig könnyedén összekapcsolódik az okoseszközökkel és az okosotthon funkcióival. A vezető például hangutasítással bezárhatja az otthoni ablakokat, az autóban ülve.

Intelligens Anyagok: „Boost” üzemmódban a központi kijelző hagyományos módon, érintőképernyőként használható, „Ease” üzemmódban azonban a középkonzol matt fafelülete tölti be a vezérlő funkciót. A vezető karjának és kézfejének tartása ugyanolyan, mint az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsájának használatakor. A hátsó üléssor és az ajtókárpitok aszimmetrikus Jacquard szövése ugyancsak integrált vezérlőfunkcióval bír: a technológia érintésre életre kel, lehetővé téve, hogy az utasok különböző gesztusokkal vezéreljék a zenerendszert. Az utasításokat a szövet alá helyezett LED-ek vizuálisan is nyomatékosítják.

Intelligens Fény: a jármű digitális és analóg egységei a jövőben egyre inkább összefonódnak, így egyre több információ válik megjeleníthetővé kivetített formában. A kijelzők hosszú távon feleslegessé válnak. A BMW Vision iNEXT tanulmányba integrált Intelligens Fény egy jelentős lépést tesz ebbe az irányba, hiszen olvasófényként és interaktív kivetítőként is funkcionál. A technológia például képes egy kézbe fogott könyv szövegét képekkel, mozgó tartalmakkal és interaktív grafikákkal kiegészíteni, és mindezt az olvasó ujjainak érintése vezérli.

A BMW Vision iNEXT a nem túl távoli jövő automatizált járművezetési lehetőségeit hozza el a jelenbe. 2021-ben a sorozatgyártásba kerülő BMW iNEXT modell újraírja a vezetés élményének fogalmát, egyetlen autóba sűrítve kínálva fel a BMW ügyfeleinek a vállalatcsoport innovációs tárházának legjavát.

2025-re a BMW Csoport huszonöt tagúra bővíti hálózatról tölthető modelljei portfólióját, ezen modellek közül pedig tizenkettő tisztán elektromos meghajtással közlekedik majd.