2018. szeptember 20. 12:20   |   Autoblog
címkék:  

Lenyűgöző elektromos kupét épített a Peugeot

A Peugeot soha nem az unalmas megoldásairól volt híres, és az energetikai átállás nyomán sem lesz hűtlen 120 év autós történelméhez. Hogy ezt bebizonyítsa, a márka most bemutatja az e-Legend tanulmányt. A jövő vezetési élményéről alkotott izgalmas elképzelés egy vonzó és emblematikus autóban ölt testet. Az e-Legend Concept a Párizsi Autószalonon debütál.

A Peugeot bebizonyítja, hogy egy high-tech gépjármű is tud kimondottan vonzó lenni. Azzal, hogy egy önvezető autóhoz a kupéformát választotta, megsokszorozza a vezetési élményt, miközben rendkívül modern stíluselemeket és teljesen ésszerű méreteket és arányokat használ.  Az új elektromos platformok megjelenése a hagyományos meghajtáshoz kapcsolódó műszaki korlátok megszüntetésével a lehetőségek tárházát nyitja meg a tervezők előtt.

A műszaki tartalom formába öntésekor a tervezők a gazdag Peugeot örökséget hívták segítségül. A modell a legendás sportkupé, az 504 Coupé stílusmotívumaiból merít, azokat gondolja újra: könnyed, sportos és érzéki sziluett, és a hátsó tengely felé ívben meghajló, nagy üvegfelületekkel ellátott kabin. A tanulmány 4650 mm hosszú, 1930 mm széles, 1370 mm magas, a tengelytávja pedig 2690 mm-es.

Az orr-részen a 3 fénykaromból álló, kétszintes világítómodulnak köszönhetően a gépjármű jellegzetes, jól felismerhető tekintettel rendelkezik. Az első sárvédőkben folytatódó hűtőmaszkot egy a krómacél lökhárítókra emlékeztető fekete alumíniummerevítő szeli ketté. Hátul is a Peugeot modellekre jellemző, high-tech kivitelű lámpatestek köszönnek vissza, köztük a 3 fénykarom. A hátsó szélvédő felett elhelyezett pótféklámpát teljes szélességében egy lamellasor takarja, melyen keresztül fénye visszatükröződik.

Profilból a karosszéria három jól elkülöníthető részre oszlik, alul a műszaki platform meghosszabbítása, felül pedig a az 504 Coupé lemez/üveg arányait idéző nagy ablakok. A kerékdobok mélyített kialakításukkal hívják fel magukra a figyelmet, az első kettőben pedig szellőző is található. Az egészet még inkább kiemeli az oldalablakokat övező és a hátsó szélvédőt hangsúlyozó fém ív. A hátsó háromszögablak alatti külső képernyőn indulás előtt egy személyre szóló üdvözlet és az aktuális töltöttségi szint látható. A kijelzés egyben arra is figyelmezteti a külvilágot, hogy az autó önvezető üzemmódban közlekedik. Az ajtók érintőtechnológiás nyitásvezérlője ügyesen el van rejtve a háromszögablakban.

Az elegáns és világos utastérhez a tervezők meleg hatású anyagokat választottak, hogy ezzel is ellensúlyozzák a digitális világ hidegségét. Visszatér a bársony! A legnemesebb kivitelű, kellemesen selymes tapintású selyembársonyt egy korszerű szövött anyaggal keverték, mely a gyártás szempontjából nagyobb szabadságot biztosít. A kifejezetten az e-Legend tanulmány számára tervezett szövet – egy a bársony színére emlékeztető fényes fonálból – digitális technikával készül. Az ajtók felső részét és a küszöböket paldao fából készítették. A megújuló erdőkből származó egzotikus fafajta a hatvanas évek paliszander- vagy ébenfából készült bútorait juttatja az eszünkbe. A sötét erezet kiemeli az ülések és a padló türkizkék színét.

Az utastér legkülönbözőbb pontjain elhelyezett digitális anyagok két nagy csoportra oszlanak: vannak közöttük bronzos beütésűek, illetve a műbútoriparban használt nemes fákat imitálók. 16 különböző méretű képernyőn jelennek meg, ilyenek pl. a 49 colos hajlított képernyő a soundbar alatt, az utasokkal szemben, az ajtókba beépített 29 colos képernyők vagy a napellenzőkbe integrált 12 colos változat. A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a digitális elemek minél jobban belesimuljanak az utastérbe. A fő kezelőszervek a forgókapcsoló és az érintőképernyő segítségével a középkonzolról érhetők el. A kormánytól balra elhelyezett digitális billenőkapcsolók menüfüggő és a vezetési mód függvényében konfigurálható vezérlőkből állnak.

Az ülések H betűre emlékeztető designja és a függőleges párnázat a Peugeot 504 Coupéra utal vissza. Az eredmény: a lehető legkompaktabb méretek miatt kisebb súly, a memóriaszivacsnak köszönhetően egyszerre kényelmes és stabil tartás. A fejtámaszok nemcsak állíthatók, de teljesen el is rejthetők az ülésben.

A Peugeot Responsive i-Cockpit a szériamodelleknél megszokott i-Cockpit erényeit kamatoztatja. Többek között egy 3 műszerlapból álló, magasra helyezett műszeregységet és egy rendkívül kompakt kormányt foglal magában. Az e-Legend Concept fedélzetén a forgalomtól és aktuális lelkiállapotunktól függően négyféle vezetési üzemmód közül választhatunk (két autonóm és két manuális).

A Soft autonóm üzemmód elsősorban az utasok kényelmét tartja szem előtt. A képernyőkön megjelenő digitális tartalom és a kijelzett információk mennyisége a lehető legkevesebb. A Sharp autonóm üzemmód maximális hozzáférést nyújt a digitális tevékenységekhez. A Legend „cruising” üzemmódban a sofőr az 504 Coupé három műszerlapját idéző cockpitot lát maga előtt, míg a villanymotor teljes kapacitását használó Boost üzemmódban egyetlen nagy képernyőre vetített 180°-os videokép látszódik.

Autonóm üzemmódban a belső kialakítás mindig az adott helyzethez igazodik: a steer-by-wire kormányrendszernek köszönhetően a kormány a soundbar alá hajlik, így nem takar bele a 49” képernyőbe, hátrahajlik az első ülések háttámlája, a szélső könyöktámaszok automatikusan kihajlanak, s a legfontosabb vezérlők elérhetők maradnak a vezetőüléssel egybeépített középkonzolon. Az utasok így átadhatják magukat kedvenc időtöltésüknek: videojátékot játszhatnak vagy filmet nézhetnek a központi hajlított képernyőn vagy a napellenzőkbe beépített képernyőkön.

Az e-Legend Concept mesterséges intelligenciát is használ.  A vezetőnek csak egy mondatába kerül, és megváltozik a vezetési mód, elindul kedvenc lejátszási listája, sőt kinyílnak vagy becsukódnak az elektromosan működtetett ajtók. A rendszer 17 nyelven beszél. A Peugeot szériamodelljeire adaptált változat két év múlva lesz elérhető.

A Peugeot e-Legend tanulmány meghajtása természetesen 100%-ban elektromos. A motor a 100 kWh-s akkumulátorok segítségével 800 Nm nyomaték és 340 kW (462 LE) teljesítmény leadására képes, mely a négy meghajtott keréken oszlik el. Ezzel nem egész 4 másodperc alatt lehet nulláról százra gyorsulni, és 220 km/óra maximális sebesség érhető el. A WLTP protokoll szerint mért hatótávolság 600 kilométer, melyből 500 már 25 percnyi gyorstöltés után is rendelkezésre áll. Az e-Legend tanulmány az indukciós töltéssel a nulla műszaki korlát elvét vallja.