2018. október 08. 13:50   |   Autoblog
címkék:  

Száztíz éves a világ első népautója

A világ első népautója, a Ford T-modell éppen 110 éve, 1908. október 8-án gördült ki a Ford Motor Company szerelőcsarnokából és két évtized alatt több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. A T-modellt a 20. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül. 1999-ben az Évszázad Autójának is megválasztották.

Ez a Ford modell valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-modell koncepcióját, melyben Henry Ford egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le, egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a T-modell tervét. A tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.

A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és az első prototípus 1908. október 8-án, 110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW (20 LE), legnagyobb sebessége 65 km/óra volt. A Galamb tervezte bolygóműves sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és többlemezes tengelykapcsolóval történt.

A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Az új sebességváltó különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni akár a legmélyebb kátyúkból is.

1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle. Az autó páratlan sikerének alapja a konstrukció egyszerűsége és célszerűsége volt, amelyet az akkori viszonyok között újdonságnak számító anyagok és technológiai alkalmazások is segítettek. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint az összes többi járműgyártó együttvéve. A gyártókapacitás csúcsát 1925 jelentette, amikor napi 9–10 ezer autó gördült le a gyártósorról, éves szinten a kétmillió darabot is meghaladva.

Még 2000-ben is 100 000 működőképes T-modell volt fellelhető a világon, ebből 3 Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található.

A T-modellel váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót gyártsanak. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban – egyszerű volt vezetni, egyszerű volt a karbantartása, az egyenetlen utakon is jól kezelhető volt, és azonnal sikert aratott.