2018. november 07. 12:30   |   Autoblog
címkék:  

Közönségkedvenc – Suzuki Vitara teszt

A Suzuki Vitara idén ünnepli a harmincadik születésnapját, amely alkalomból csiszoltak egy keveset a külsején és a belső terén, motorjait pedig feltöltősre cserélték. Egy fronthajtású, közepes felszereltségű változatot próbáltunk ki, amely verhetetlen ár-érték arányt képvisel a magyar piacon.

A Suzuki Vitara éppen harminc évvel ezelőtt, kisméretű szabadidőautóként debütált, majd kompakt SUV-ként folytatta karrierjét. Immár három évtizede töretlen népszerűségnek örvend, Magyarországon is, ahol a legkedveltebb modellé lépett elő a piacon. A jelenlegi, negyedik generációs Vitarát 2015-ben vezették be, válaszul a kompakt szabadidőautók iránti megnövekedett igényekre. A modell pedig nálunk abszolút betalált: egy kompakt méretű, de családi autónak is beillő, kellemes kinézetű, takarékos és mozgékony kocsi, remek árfekvéssel.

Az esztergomi gyártású Vitara idén megújult külsővel, feljavított minőségű belső térrel, kibővített biztonsági felszereltséggel és frissített hajtásláncokkal lépett piacra. A külső változások nem jelentősek, de hatásosak: a hűtőrács függőleges króm elemeket kapott és az alsó traktus is krómozott díszítőelemekkel gazdagodott, hátul pedig újak a lámpatestek és diódák világítanak bennük. A Vitara továbbra is rendelhető kéttónusú fényezéssel (180 ezer forint), ami nagyszerűen áll neki; a tesztautó sajnos jellegtelen fehér színt kapott. Egyébként új árnyalatok is megjelentek a kínálatban, mint a napszél sárga és a márványkék.

Az ajtókat kitárva egy korrekt minőségű, ízlésesen berendezett kabinnal találkozunk, ami elegendő helyet kínál négy felnőttnek és a csomagjaiknak. Az átlagosnál magasabban, de kényelmesen ülünk. A sofőr munkahelye kellőképpen testre szabható, a kormánykerék például négy irányban állítható. A középső könyöklő csúsztatható, ami plusz pont és a bal kar is megtámasztható az ajtó könyöklőjén. A lábtér megfelelő, igaz, magas sofőr mögött már jól jönnek a kimélyített támlájú első ülések. Nagyszerű viszont, hogy jó szögben állnak a hátsó üléstámlák és bőséges a fejtér, így hátul sem büntetés a Suzukiban utazni. A csomagtér a maga 375 literével a szegmens középmezőnyébe tartozik, viszont jól pakolható és könnyen bővíthető.

A Vitara műszerfala az elképzelhető legegyszerűbb kivitelű, letisztult, azonnal áttekinthető. A fő műszercsoport új dizájnt kapott, középre pedig új, 4,2 hüvelykes színes LCD-kijelzőt építettek, amiről minden fontos információ jól leolvasható. Az adatlapokat a jobboldali hosszú nyomógombbal lehet léptetni. Sajátos megoldás, de jól működik. A középső érintőkijelzőről az audiorendszer és a telefon vezérelhető, utóbbi tartalmának tükrözését is itt állíthatjuk be. A közepes felszereltséghez nem jár navigáció, de az Android Auto vagy Mirror Link rendszerek révén a Google térkép például kitehető a képernyőre. Újdonság még a puhább felső műszerfalborítás és az ezüstös színű betétek, a túlságosan tükröződő, és hamar koszolódó lakkfekete betétek viszont maradtak.

A Vitara immár csakis közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotorokkal érhető el, dízelmotort ne is keressünk a kínálatban. Tesztautónkat a nagyobbik, 1,4 literes Boosterjet turbómotoral szerelték fel, ami korábban a Vitara S modellt hajtotta. Az 1,4 literes négyhengeres 140 lóerőt és 220 Nm nyomatékot mozgósít és sportos menettulajdonságokkal ruházza fel a sofőrrel is csupán 1,2 tonnás szabadidőautót. A motor minden tekintetben felülmúlja a korábbi 1,6-os szívó egységet, erősebb, nyomatékosabb és rugalmasabb, s az étvágya sem nagyobb.

Mi 6,5 literes átlagot mértünk, ami azt jelenti, hogy a 47 literes üzemanyagtartály mellett több mint 600 kilométer lehet a hatótávunk. Kifejezetten szerethető tehát az 1,4-es turbómotor. Már egészen alacsony fordulatszámon ébred az ereje és utána egyre nagyobb lelkesedéssel húz. Előzni is biztonságos vele, ha például 130-as tempónál rálépünk a gázra, még mindig intenzív gyorsítás a válasz. Örömet okoz a hatgangos kézi váltó is, jellegzetes kattanásokkal, de precízen kapcsolható szerkezet, melynek remek beosztású fokozatai vannak. Kis ívű kanyarban, kettesben sem fullad az autó, 70-től már kapcsolható a hatodik, ugyanakkor 140-nél is csak 3100-at forog a főtengely. Dicséret illeti a fékeket is, de a feszes hangolású felfüggesztésen picit még csiszolhattak volna.

A megújult Suzuki Vitara 1 literes, 110 lovas turbómotorral, GL felszereltséggel már 4,88 millió forinttól megvásárolható, az 1,4-es, fronthajtásos, GL+ kivitel pedig 5,5 millióért vihető haza. Egy szimpla ügyfélregisztráció után azonban igénybe vehető egy tetemes, 770 ezer forintos plusz kedvezmény is, így az indulóár szenzációs 4 090 000 forintra csökken. Egy GL+ felszereltségű, 1,4-es 2WD modell – mint a tesztautó is – így 4 770 000 forintba kerül. Mindkét motorhoz társítható négykerék-hajtás is, melynek a felára 650 ezer forint, de ebben az esetben a vevő komplett biztonsági csomagot is kap, gyalogosfelismerős fékasszisztenssel, sávelhagyásra figyelmeztető és jelzőtábla-felismerő rendszerrel, holttérfigyelővel és mögöttes forgalomra figyelmeztetéssel. Mindezek egyébként a csúcsot jelentő GLX felszereltségben is megtalálhatók. Az igénybe vehető kedvezménnyel a panorámatetős, automataváltós, összkerékhajtású GLX modell is megáll 6 720 000 forintban, a Vitara tehát kiváló ajánlat a magyar piacon.

A Suzuki maximálisan megbízik az új, feltöltős motorjaiban, hiszen az új Vitara és S-Cross modellekre 3+7 éves vagy 200 000 kilométeres garanciát vállal, ami a motorra, az üzemanyagrendszerre, valamint a váltóra és automataváltóra vonatkozik.