2018. november 28. 12:15   |   Autoblog
címkék:  

Bemutatták az új Mazda3-at

Ma a Los Angeles-i Autószalonon lehullt a lepel a vadonatúj, teljesen áttervezett Mazda3-ról. A globális modell ferdehátú és szedán karosszériával 2019 első hónapjaiban lép piacra, 1,5-ös és 2 literes benzines, 1,8 literes turbódízel, valamint az új koncepciójú, a benzines és dízelmotorok előnyeit egyesítő Skyactiv-X erőforrással.

Az új Mazda3 megjelenése letisztult, egyszerű, egy vonallal megrajzolható forma, élek nélküli felületváltással, mely életet visz a megjelenésbe, és visszaveri a karosszériára eső fényt. Ennek eredményeként az autó több vitalitást tükröz, mint a korábbi KODO modellek. Bár ugyanúgy Mazda3-nak hívják, a ferdehátú és a szedán modell két különböző személyiséget hordoz.

Mindkét modell külső formatervében a finoman kidolgozott, letisztult és szépséges részletek, valamint a fények és tükröződések összjátéka együttesen teremtette meg a dinamikus hatású, ugyanakkor elegáns és kifinomult dizájnt. Az új Mazda3 az első modell, amely sorozatgyártásban alkalmazza a KODO ezen továbbfejlesztett változatát. Az egyszerű, „egyetlen mozdulattal megrajzolt” sziluetten túl a karosszérián végigfutó fények és árnyékok, illetve tükröződések váltakozása olyan élettel teli megjelenést kölcsönöznek az autónak, ami túlmutat a formanyelv minden korábbi megnyilvánulásán.

Az új Mazda3 modellcsalád megformálásának másik célja az volt, hogy mindegyik modell egyedi, saját arculatot kapjon: a ferdehátú dinamikus és szenvedélyes, a szedán kifinomult és elegáns. A ferdehátú (h., sz., m., ttáv: 4459/1797/1440/2725 mm) erőteljes, csábító megjelenése izgalmat ébreszt, a vizuális hatás hosszan megmaradt a szemlélőben. Ezzel szemben a szedán (h., sz., m., ttáv: 4662/1797/1445/2725 mm) kimunkált szépsége érett, kifinomult személyiségről tanúskodik.

A ferdehátú modellre hátulról tekintve az utastér és a karosszéria egybeolvad, egyetlen, tömör testnek tűnik. Ez a különleges forma erőteljes kiállást, vonzerőt közvetít. A szedán esetében a szedánokra jellemző, hagyományos stíluselemeket megőrizve – azaz a motorházfedelet, az utasteret és a csomagtartó három különálló egységként kezelve – a dizájnerek igyekeztek még gazdagabbá tenni ezen elemek formavilágát.

A KODO dizájn új irányának a lámpatest-kialakítás is sarkalatos eleme. A ‘kevesebb több’ esztétikai irányelvet szem előtt tartva a tervezők minden szükségtelen elemtől megszabadultak, és a világítótestnek csupán a lényegét hagyták meg. Az új, kerek kialakítás háromdimenziós mélységet kölcsönöz a lámpatestnek.

A ferdehátú modellhez egy új, exkluzív színárnyalatot dolgoztak ki: ez a Polymetal-szürke. A fém kemény megjelenését a műanyagokra jellemző, fényes simasággal ötvöző árnyalat magas minőséget tükröz. A szín tónusa a beeső fénytől függően változik, kihangsúlyozva a karosszéria szép vonalvezetését.

Az új Mazda3 utasterében szintén a KODO dizájn új megjelenését meghatározó ‘kevesebb több’ szemlélettel találkozhatunk. Az autó kezeléséhez közvetlenül nem kapcsolódó elemeket a lehető legegyszerűbb formában tartva új hangsúlyt kapott a műszerfal zónája. A klímavezérlő panelt és az utasoldali légbeömlőket például a műszerfalon átfutó, bal-jobb irányú tengelyre helyezték rá. Az utastéri elemek a Mazdára jellemző, egyedi felületi kidolgozást kapták meg. A Skyactiv-X hajtáslánccal szerelt ferdehátú modellhez bordó bőrkárpitozás is választható.

A Mazda a kiváló ergonómiát a legmodernebb technológiákkal kombinálva alakította ki a vezetői üléshelyzetet. A kormánykerék hosszirányban a korábbinál 20 mm-rel nagyobb tartományban állítható, így pontosabban szabályozható a vezetői helyzet. Emellett mostantól alapkivitelben állítható az első ülések ülőlapjának szöge. Az automata és a kézi kapcsolású sebességváltó karja egyaránt előrébb és magasabbra költözött, így könnyebben elérhető és kezelhető. A HMI utasításrendszer kapcsolóját is előrébb költöztették, a pohártartókat a váltókar elé rakták, a középső könyöklőt meghosszabbították.

Az aktív head-up kijelző, az elsődleges mérőórák és a központi kijelző új kialakítást kaptak, így letisztultabban jelenítik meg az információkat. Az autó emellett új 8,8 colos, széles formátumú központi kijelzőt kapott, ami a HMI utasításrendszer kapcsolóján keresztül egyszerűbben működtethető. Emellett az A-oszlopot is átalakították, így a lehető legkisebb szögben gátolja a kilátást. A Mazda MZD Connect rendszere mostantól alkalmazásként tartalmazza a digitális felhasználói kézikönyvet.

Az új Mazda3-ast a legújabb generációs Skyactiv motorok hajtják, míg a Skyactiv járműszerkezet segítségével még könnyebben vezethető az autó. Az új Mazda3 európai benzinmotor-kínálatában 1,5 és 2,0 literes Skyactiv-G erőforrások kaptak helyet. Mindkét motor optimalizált szívótorok- és dugattyú-kialakítást kapott, a menetdinamikát, a fogyasztást és a környezeti kompatibilitást osztott üzemanyag-befecskendezéssel és a hűtőfolyadék áramlását szabályozó szeleppel javítják. Emellett egy 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor is rendelhető.

Az új Mazda3 első olyan sorozatgyártású Mazda modell, amely megkapta a márka innovatív Skyactiv-X SPCCI (gyertyavezérelt kompressziós gyújtású) erőforrását. A motor kiemelkedő gázreakciót, lenyűgöző forgatónyomatékot és lineáris teljesítmény-kifejtést biztosít, valamint könnyen felpörög. A motort a Mazda intelligens, új M Hybrid rendszere támogatja, amely még tovább csökkenti a fogyasztást, miközben fokozott vezetési élményt kínál, és kevésbé terheli a környezetet. Az új M Hybrid rendszer a Skyactiv-G motorokhoz is elérhető.

A Mazda fejlett i-Activ AWD összkerékhajtási rendszere ‘négy kerék függőleges terhelése’ észlelés funkciót kapott, és a G-Vectoring Control Plus rendszerrel összhangban működve szabályozza a nyomatékmegosztást az első és hátsó kerekek között. A továbbfejlesztett i-Activ AWD rendszer mintegy 60%-kal csökkenti a mechanikus veszteségeket az elődmodellhez képest, ezzel is mérsékelve a fogyasztást.

A G-Vectoring Control Plus a fékeken keresztül közvetlenül képes szabályozni a perdületi nyomatékot. Így az autó pontosabban képes végrehajtani a vészhelyzeti kikerülő manővereket, és magabiztosabban irányítható a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben, a nagysebességű sávváltásoktól kezdve a csúszós útfelületen történő haladásig. A felfüggesztés elöl MacPherson rugóstagokat, hátul frissen kifejlesztett csatolt hosszlengőkarokat alkalmaz.

Az új Mazda3-hoz megrendelhető a Mazda frissen kifejlesztett vezetőfelügyeleti rendszere. A rendszer egy infravörös kamera és egy infravörös fényt kibocsátó dióda segítségével felügyeli menet közben a vezető állapotát. A Mazda3-hoz emellett első keresztirányú forgalomfelügyelet is elérhető. A rendszer újonnan beépített első oldalsó radar segítségével észleli a bal vagy jobb elülső holttérből érkező gépjárműveket, és felhívja azokra a vezető figyelmét. A Mazda3 opcióként forgalomkövető sebességtartó automatikával is felszerelhető, amely automatikusan szabályozza a gyorsítást, a lassítást és a kormányzást a torlódások során. Újdonság az alapfelszereltség részeként adott új vezetőoldali légzsák is, amely ütközés esetén segít mérsékelni a vezető lábának, mellkasának és hastájának sérülését.