2011. január 19. 20:27   |   Autoblog
címkék:  

A Hyundai bemutatta első elektromos autóját

A Hyundai bemutatta a vállalat (és Dél-Korea) első teljesen elektromos hajtású járművét, a BlueOn-t. Az i10 kisautó elektromos változata 81 lóerőt és 210 Nm nyomatékot produkál, legnagyobb sebessége 130 km/óra. Egy feltöltéssel 140 kilométert képes megtenni. A BlueOn-t virtuális motorhang-rendszerrel is felszerelték, amely mesterséges hangot generálva fokozza a gyalogosbiztonságot.

2011 októberéig a Hyundai egy harminc darabból álló BlueOn tesztflottát készül átadni különböző koreai kormányzati szervezeteknek. Ezeket a járműveket a következő két évben, 2012 augusztusáig elsősorban az akkumulátor-töltő infrastruktúra fejlesztésére és tesztelésére fogják használni. Ezen kívül promóciós célokat is szolgálnak az autók.

A BlueOn kompakt karosszériája mindössze 3585 mm hosszú. Az autó 1595 mm széles és 1540 mm magas. Nagy hatásfokú villanymotorját innovatív, 16,4 kWh-s LiPoly (lítium-ion polimer) akkumulátor táplálja, amely számos előnyt kínál más akkumulátor fajtákkal szemben. A BlueOn legnagyobb teljesítménye 81 lóerő, maximális forgatónyomatéka 210 Nm.

Mivel a tisztán elektromos autókat kizárólag az akkumulátor és az elektromos motor hajtja, az előbbi élettartama és tárolókapacitása nagyban meghatározza a jármű menetteljesítményeit. A Hyundai azért döntött a LiPoly akkumulátorok mellett, mert a korábbi, nikkel-metál hidrid (NiMH) akkumulátorokhoz képest a LiPoly technológia 30 százalékkal kisebb tömeg és 40 százalékkal kisebb méret mellett képes ugyanazt a teljesítményt nyújtani, ami jobb hatásfokot jelent, mindemellett nem csorbítja az utastér, valamint a csomagtér méretét.

Emellett az autót úgy tervezték, hogy elektromos rendszere védve legyen a túltöltés, valamint az ütközéssel kapcsolatos biztonsági problémákkal szemben. A Hyundai több százezer kilométernyi tartóssági teszten tökéletesítette az autó biztonságát. A BlueOn legnagyobb sebessége 130 km/óra, álló helyzetből 13,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ami jobb érték, mint amire a kategória néhány benzinmotoros tagja képes.

A BlueOn modellt emellett virtuális motorhang-rendszerrel (VESS) is felszerelték, amely mesterséges hangot generálva fokozza a gyalogosbiztonságot: az elektromos autók normál, kissebességű használat mellett ugyanis rendkívül halkan vagy teljesen némán üzemelnek.

A BlueOn egyetlen feltöltéssel akár 140 km távolságot képes megtenni. A jármű kettős töltési rendszert kapott: tölthető 220 voltos háztartási hálózatról, vagy 380 voltos ipari áramról, amely gyors feltöltést ígér. Az előbbi esetben az akkumulátor hat órán belül teljesen feltölthető, míg a gyorstöltési rendszerrel 25 perc alatt mintegy 80 százalékos akkumulátor töltöttség érhető el az. A közeljövőben a Hyundai a szöuli városi önkormányzattal és egyéb kormányzati szervekkel együttműködve fog töltőállomásokat létesíteni.

Az autó minden – eredetileg a belső égésű motor által meghajtott – segédrendszerét elektromos üzemre állították át, így a BlueOn elektromos kormányszervót, elektromos vízszivattyút és regeneratív fékrendszert kapott. A vezető kényelmét szolgálja a fejlett telematikai rendszer, amely az akkumulátorok töltöttségi állapota mellett a közelben található töltőállomások pontos helyét is kijelzi. A hagyományos műszeregység szerepét pedig egy 4,2 colos, TFT LCD Supervision kijelző látja el.

A Hyundai úgy tervezi, hogy a következő évben kiterjeszti a BlueOn gyártókapacitását, teszt-gyártást hajt végre, és 2012 végéig mintegy 2500 darab autó gördül majd le a gyártósorról.