2019. március 12. 15:00   |   Autoblog
címkék:  

A Fiat ismét forradalmasítaná a városi mobilitást

A Fiat 120 éves évfordulóján leplezte le a Genfi Autószalonon Concept Centoventi névre keresztelt tanulmányautóját, amely egy új mérföldkőnek tekinthető az olasz márka történelmében. A modell tökéletesen megtestesíti a Fiat elképzelését a közeljövő városi közlekedését illetően, fókuszba helyezve a környezetbarát elektromobilitást.

A Concept Centoventi tanulmány egy rendkívül átgondolt vízió, ami az automobilizmus új irányzatára és a márka kisautók területén szerzett 120 éves tapasztalatára épül. Erre utal a névválasztás is, az olasz „Centoventi” szó ugyanis magyarra fordítva 120-at jelent. A Fiat koncepciója hasonlóan forradalmasíthatná a városi mobilitást, mint tette azt az ’50-es években a legendás Fiat 500.

Fontos kiemelni, hogy az 500-ashoz hasonlóan ezúttal is központi szerepet kap az elérhető ár, az elektromos kisautó ugyanis a tömegeket szólítja meg. Ennek megfelelően a Fiat a piac legkedvezőbb árú városi kisautóját szeretné megalkotni, tisztességes hatótávolsággal. Fiatról lévén szó, az ügyfeleknek az egyediségről és a személyre szabhatóságról sem kell lemondaniuk. Az ún. „4U” individualizálási program keretében 4 tető, 4 lökhárító, 4 kerékborítás és 4 külső burkolatcsomag közül lehet választani, vagyis az összeállításnak csak a fantáziánk szabhat határt.

Mindezeken felül nemcsak a megjelenés, de a műszaki tartalom is egyedileg konfigurálható az adott igények szerint, ennek megfelelően az akkumulátor méretét is meg lehet választani, amivel az autó hatótávolságát az ügyfelek saját igényeikhez, illetve pénztárcájukhoz tudják igazítani. A személyre szabhatóság révén – tekintettel arra, hogy a „4U” programba tartozó részegységeket szabadon, utólag is lehet cserélgetni – nincs szükség különkiadásokra és speciális szériákra, hiszen bármikor készíthetünk magunknak egy egyedi autót az elemek variálásával.

A tervezés során a mérnökök mindvégig a „kevesebb több” elvet követték, aminek köszönhetően egyrészt letisztult lett a kisautó, másfelől pedig mentes a felesleges sallangoktól. A divatos dizájnra való törekvés mellett minden tekintetben az egyszerű kialakítás és ezzel párhuzamosan a túlzott komplexitás elkerülése volt a cél, a térkihasználás tekintetében pedig nem hoztak semmiféle kompromisszumot a mérnökök. A rendkívül fordulékony és jól manőverezhető, mindössze 368 cm hosszú, 1740 mm széles és 1527 mm magas Concept Centoventi, amelynek tengelytávolsága 243 cm, négy személy számára kedvező helyviszonyokat és egy ügyesen kihasználható, kedvező méretű csomagteret kínál.

Az utastérben szintén a személyre szabhatóság és a modularitás került előtérbe a tervezés során: a cockpit egyedileg konfigurálható és számos praktikus kiegészítővel felszerelhető, a multimédia pedig maximálisan támogatja korunk életvitelét, minden elképzelhető kapcsolódási lehetőséget felkínálva az utasok számára. A műszerfal kis lyukacskáihoz számtalan kiegészítőt lehet csatlakoztatni, így tényleg mindenki olyan környezetet teremthet a Centoventi belterében, ami leginkább passzol az életviteléhez. Az üléspárnák és a fejtámlák könnyedén cserélhetők, így bármikor színvilágot vagy kárpitanyagot válthatnak a tulajdonosok. Az első utasülés opcionálisan helyettesíthető egy tárolódobozzal vagy egy speciális gyereküléssel is, így valóban minden igényhez egyedileg igazítható a kisautó.

Tárolóhelyekből rengeteg áll rendelkezésre, a kijelzők pedig korunk trendjeit követik: a fiatal generáció különösképp szeretni fogja azt a kialakítást, amelyben az autóval összekapcsolt okostelefon képezi a rendszer lelkét, ami praktikus és kedvező árú alternatívát kínál a szériában járó 10 col képátlójú műszercsoporttal együtt. Opcionálisan egy második integrált kijelző is elérhető, amivel egy 20 col képátlójú, szélesvásznú kijelzőrendszer húzódik végig a műszerfalon. Utóbbi esetben nyer értelmet az ún. „Lingotto” központ, ami egy teljesen integrált járműinformációs és -beállítási felület, magában foglalva úgy a multimédiát, mint a biztonsági, illetve asszisztens rendszerek teljes arzenálját.

A vezetési élményt fokozandó, a Fiat Concept Centoventit szériában nyitható tetővel álmodták meg a tervezők. És a többi részlethez hasonlóan a tetőt is személyre lehet szabni: rendelkezésre áll például egy kétszínű polikarbonát tető, egy vászontető, egy integrált tárolódoboz a tető helyén, sőt, egy napelemmel is kérhető az egység. Ez esetben az akár 50 Watt teljesítményt generálni képes napelem által például a forró nyári napokon parkoláskor kicsit hűthető az utastér. További különlegesség a csomagtérajtón elhelyezett külső kijelző, amin keresztül a külvilággal számos információt tudunk megosztani. Menet közben biztonsági okokból a kijelző kizárólag egy Fiat logót képes megjeleníteni, álló helyzetben viszont a vezető bármikor átválthat ún. „messenger”, vagyis üzenetközvetítő módra. A kijelzőt természetesen hirdetőfelületként is lehet használni.

A meghajtásról a jövő városi mobilitásának megfelelően villanymotor gondoskodik, vagyis a Fiat Concept Centoventi helyi károsanyag-kibocsátása zéró. A hajtáslánc különlegessége a moduláris, szabadon személyre szabható akkumulátor rendszer. Az autó szériában egy 100 kilométer hatótávot biztosító akkuval érkezik, ám amennyiben nagyobb hatótávolságra tart igényt az ügyfél, akár 3 további akkumulátort is kérhet az autóba, amelyeket megvásárolni és bérelni egyaránt lehet és amik egyenként 100 kilométeres plusz hatótávot biztosítanak. A kiegészítő akkuk a padló alá kerülnek, így nem foglalnak el helyet a beltérből, a szerviz tudja beépíteni, mégpedig gyorsan és egyszerűen.

Mindezeken felül egy 5. akku is szerelhető az ülések alá, amit akár otthon ki lehet venni és külön is lehet tölteni, akárcsak a modern, elektromos kerékpárok akkumulátorait. Ezzel együtt a teljes hatótáv elérheti az 500 kilométert, ami már bőven meghaladja a városi igényeket és kompromisszummentes használatot biztosít. Szintén okos ötlet a szélvédő tövénél elhelyezett kombinált töltőaljzat, amihez egy beépített, felcsévélhető hosszabbító tartozik a borítóelem alatt, így a töltőkábel nem foglal el értékes helyet a csomagtartóból a többi elektromos autóval ellentétben.

Fantasztikusan átgondolt praktikus megoldásai és költséghatékonysága révén a Fiat Concept Centoventi nem csupán magánszemélyek, de cégek és kölcsönzők, illetve járműmegosztó vállalatok nagy kedvence lehet a jövőben, a modell számára tehát minden adott az urbánus mobilitás megreformálásához. Az olasz kisautó esélyeit tovább javítja az a tény, hogy a piac legkedvezőbb árú elektromos autójáról van szó, köszönhetően moduláris akkumulátorainak.