Verseny-villanyautó a Nissantól
A Nissan a 2011-es New York-i Nemzetközi Autókiállításon mutatja be a Leaf villanyautó versenyváltozatát, amely azért készült, hogy új értelmet adjon a “Racing Green” (versenyautó-zöld) fogalmának. A Nissan Leaf Nismo RC gördülő laboratóriumként fog szolgálni az elektromos járművek és az aerodinamikai rendszerek gyorsított fejlesztéséhez, valamint alapot képez az új „zöld autóverseny” sorozatok létrehozásához.
A Nissan, amely vezető szerepre tett szert azzal, hogy 2010 végén piacra lépett az elektromos hatású Nissan Leaf személyautóval az Egyesült Államokban, Európában és Japánban, most az autóversenyzés világában szeretné felhívni a figyelmet az elektromos autók láthatólag kiaknázatlan képességeire.
A Leaf Nismo RC-t is zéró emissziós, lítium-ion akkumulátor által biztosított elektromos energiát hasznosító rendszer hajtja, ugyanúgy, mint a világon elsőként nagy sorozatban gyártott, megfizethető elektromos szériaautó esetében. És annak ellenére, hogy nincs hátsó ajtaja, hátsó ülése, csomagtartója, audio- és navigációs rendszere, kárpitozása és egyéb kényelmi berendezése, felfedezhető a családias vonás.
A Nissan Leaf Nismo RC formáját és szerkezetét ugyanúgy a szénszálas erősítésű önhordó kocsitestből kiindulva tervezték meg, mint egy igazi versenyautót. A három részből álló karosszéria levehető első és hátsó elemből, rögzített ablakokból, LED-es fényszórókból és hátsó lámpákból, valamint a vezető által állítható hátsó légterelő szárnyból áll. Külső megjelenését a 4 rétegű gyöngyház-fehér fényezés határozza meg, amit a kék Nismo/zéró-emissziós grafika egészít ki.
A versenyautó 2 cm-rel hosszabb, 17 cm-rel szélesebb, tengelytávja pedig 9,9 cm-rel rövidebb az alapváltozatnál. Méreteit illetően a leginkább szembetűnő különbség a magasságban van, mert a Nismo RC 35 cm-rel alacsonyabb a sorozatgyártású Leafnél. Az útfelülettől mért szabad magassága 6,1 cm, szemben a normál közúti kivitellel, amelyé 16 cm. A versenyautó kb. 40%-kal könnyebb a sorozatgyártású alapváltozatnál, 938 kg a tömege.
A Nismo RC alapvető felépítése jelentősen eltér a sorozatgyártású személyautóétól, hiszen az akkumulátor-egység, a villanymotor és az áramátalakító a két tengely között helyezkedik el, és a hátsó kerekek a hajtottak, míg a sorozatgyártású Leaf elsőkerék-hajtású. A Nismo RC kerélfelfüggesztése elöl-hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros, és a fékerő-elosztás a vezető által állítható. A 6 küllős, 18 collos kerekekre 225/40 méretű versenygumik kerültek.
A sorozatgyártású Nissan Leafhez hasonlóan, a Nismo RC hajtásához is 48 kompakt modulból álló lítium-ion akkumulátor szolgáltatja az energiát, s magát a hajtást egy érzékeny reagálású, 109 LE teljesítményű, 280 Nm nyomatékú váltóáramú szinkronmotor végzi. Az akkumulátor a hátsó burkolaton belül elhelyezett gyorstöltő csatlakozón keresztül 30 perc alatt a teljes kapacitásának 80%-áig tölthető fel. A Nismo RC-nek nincs kipufogócsöve, s menet közben nem bocsát ki sem CO2-t, sem más üvegházhatást növelő gázt.
Az előzetes tesztek során a Nismo RC álló helyzetből felgyorsítva 6,85 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, csúcssebessége pedig 150 km/h. Az első becslések szerint versenykörülmények között 20 percig üzemeltethető.
Az új elektromos versenyautó valószínűleg számtalan 2011-es motorsport eseményen fog még megjelenni, mert a cég úttörő jellegű, speciálisan zéró-emissziós versenysorozat lehetőségeit vizsgálja a következő évekre nézve.