2019. április 29. 18:00   |   Autoblog
címkék:  

Emelt szint: Ford Focus 1,5 TDCi Titanium

A Ford Focus a kompakt kategória egyik legikonikusabb és legfontosabb képviselője, immár több mint húsz éve családok és cégek közkedvelt választása. Mára felzárkózott a szegmens legjobb és legfejlettebb modelljei közé, amit az ára is kifejez. Dízelmotorral és automataváltóval teszteltük.

A Ford Focus 1998-ban lépett piacra és azonnali siker lett, még ma is sok első generációs modellt látni belőle. Tavaly debütált a típus negyedik nemzedéke, tehát nem mondhatjuk, hogy rövid életciklusai lennének. A Focus új nemzedéke forradalminak mondható, ugyanis teljesen új padlólemezre épül, merőben új dizájnt és továbbfejlesztett hajtásláncokat kapott. Utastere is tágasabb és tömve van a legkorszerűbb berendezésekkel.

A vadonatúj Focus a Ford formanyelvének továbbfejlesztésével készült. Az egész jármű hangsúlyosan lendületes kiállású, különösen a sziluettje dinamikus, ahol homorú és domború felületek és karaktervonalak játéka figyelhető meg. Az A-oszlopot hátrébb tolták, így hosszabb lett a motorháztető és hangsúlyosabb formát kapott az első sárvédő, mindehhez pedig az övvonal kevésbé éles kialakítása társul. Az orr-részt a láthatóan nagyobb hűtőrács uralja, a fényszórókat pedig a lehető leginkább kitolták a karosszéria sarkaiba. Természetesen minden fényforrás LED-es, a fényszórók egyedi mintával világítanak nappal és este is. Az egyes modellváltozatok, a Vignale, ST-Line, Active és Titanium külsőleg látványosan eltérnek egymástól; Titanium felszereltségű tesztautónk egyedi kialakítású fényszórókat, lökhárítókat, könnyűfém felniket és díszítőelemeket viselt.

Az új Focus egyik legfontosabb jellemzője, hogy a tengelytávolsága 53 milliméterrel haladja meg az elődmodellét, amivel a Fordnak sikerült kijavítania a típus legtöbbet kritizált pontját, a szűkös hátsó helykínálatot. Most nemcsak elöl, hanem hátul is bőséges hely áll rendelkezésre. Örvendetesen nagyvonalú a lábtér, magas sofőr mögött sem ütköznek neki a hátul ülők térdei az üléstámlának, és az üléspozíció is kényelmes. A nyújtott motorháztető és a hátratolt kabin egyetlen hátulütője, hogy a csomagtér átlag alatti méretű – igaz, szabályos formája miatt remekül pakolható.

Az általános minőség és használhatóság is rengeteget fejlődött. A mérnökök jól átlátható, funkcionális pultot terveztek, ahol minden a megfelelő helyen van. A minőségi hatás is meggyőző; a felületek látható rések nélkül illeszkednek egymáshoz, és sok a puha felület. Találkozunk ugyan kemény műanyagokkal, főleg az ajtópaneleken, de ezek sem ridegek. A Focusban remek a vezetési pozíció, nagyon jó a kormány fogása és példás a kezelhetőség. A SYNC multimédiás rendszer kezelése is magától értetődő. Újdonság a forgókapcsolós váltóvezérlés és az elektronikus parkolófék.

Magas felszereltségű tesztautónkban az összes elérhető biztonsági asszisztens rendszer benne volt, és meg kellett állapítanunk, hogy az autonóm vezetésre is képes rendszerek a kategóriában alighanem a Focusban működnek a legjobban. Az adaptív tempomatot és a sávközép funkciót aktiválva az autó tökéletesen a sáv közepén képes haladni, nem ténfereg jobbra-balra, s még viszonylag nagyobb kanyarban is tartani tudja az ívet. A kocsi követi az előttünk haladó tempóját, s ha az állóra fékez, mi is megállunk, majd utána újra elindulunk. Teljesen automatikusan. Este a fantasztikusan világító adaptív fényszórórendszert értékeljük nagyra.

A Focus legendásan jó futóművét és vezethetőségét is átmentették az új generációba, a vadonatúj modellben ehhez a teljesen új tervezésű futómű és a pontos, érzékletes kormányzás adta az alapot. Most első ízben választható menetmódok is megjelentek az autóban, amelyek a felfüggesztésre is hatást gyakorolnak. Menet közben egyébként nemcsak a stabil útfogásra és a precíz kormányzásra leszünk figyelmesek, hanem a csendes és merev karosszériára is.

A Focus jelenleg kizárólag háromhengeres benzinmotorokkal és négyhengeres dízelmotorokkal érhető el, mi a 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue turbódízellel próbáltuk az autót. A kulturáltan járó, tiszta üzemű gázolajos egység a mindennapokban tökéletesen elegendő menettulajdonságokat biztosít, 10,2 másodperc alatt gyorsít százra és 193 km/órás csúcssebességet tesz lehetővé. A biztonságos előzéseket az 1750-es fordulatszámtól elérhető 300 Nm-es nyomaték szavatolja. A motorhoz a tesztautóban új fejlesztésű bolygóműves nyolcfokozatú automataváltó kapcsolódott, ami csaknem a duplakuplungos szerkezetek simaságával dolgozott. Papíron az automata szerkezet mindössze 2 deciliterrel magasabb fogyasztást eredményez, mint a hatsebességes kézi; mi 5,8 literes átlagot mértünk. Nem rossz, de azért jócskán elmarad a katalógusban feltüntetett, talán kissé túlzó 4,3 literes értéktől.

A Ford Focus az elődök hagyományos erősségeire építve az egyik legjobb kompakt modellé lépett elő a piacon. Jól néz ki, tágas, a messzemenőkig testre szabható, hajtáslánc-kínálata pedig minden igényt kielégít. Mindennek azonban megkérik az árát, egy gazdagon felszerelt modell a 8-9 milliós ársávban mozog, tesztautónk új ára pedig megközelítette a 10 millió forintot. Ez bizony már annyi, mint amennyit egy gazdagon extrázott Volkswagen Golfért fizetnénk. Persze a Focus immár nem marad el tőle egy tekintetben sem.