2019. június 06. 14:25   |   Autoblog
címkék:  

Vége a német álomnak

Ezekben a napokban gyártják Pueblában, a VW mexikói gyárában az utolsó „Bogarakat”, júliustól 74 év után nem készül már a kultikusnak számító autó.

Az eredeti Volkswagen, azaz népautó Hitler ötlete és Ferdinand Porsche szellemi gyermeke volt. A híres tervező 1934-ben fogalmazta meg elgondolásait, mely szerint „a német népnek szánt” kocsinak viszonylag egyszerű, könnyű szerkezettel kell rendelkeznie és megbízhatónak kell lennie. Alkalmasnak 4 személy szállítására, léghűtéses boxermotorja segítségével óránkénti 100 km-es sebességet kell elérnie, leküzdve a 30 fokos emelkedőket is.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Porsche kiutazott amerikai autógyárakba, hogy tapasztalt német mérnököket hívjon haza, majd 1935-re elkészültek az első prototípusok. Számos kísérlet után a 998 köbcentiméteres, 22,4 LE teljesítményű motornál maradtak, amely 2003-ig szolgált alapul, miközben 1,5, majd 1.6 l-re, 45, illetve 51 LE-re növelték teljesítményét. Közben pedig jöttek a technikai újítások: 1965-tól az automatikus szívató, 1988-tól az elektromos gyújtás, 1990-ben a katalizátor, 1993-ban pedig az üzemanyag-befecskendezés, a hidraulikus szelepek és a Lambda-szonda.

A kocsiból a háború végéig persze nem lett népautó, a VW a hadseregnek gyártott járműveket. 1945 nyarán a brit megszálló hatóság vette át a gyárat, amely kezdetben elsősorban a szövetségeseknek szállított. 1947-ig kereken havi ezer autót állítottak elő, majd a német „gazdasági csoda” felívelésével kezdődött a tömeges termelés. Mindvégig Németország maradt a legnagyobb piac: ott több, mint 6,1 millió Bogarat adtak el. Utána az Egyesült Államok következik 5 millió, majd Brazília, ahol a kocsit ugyancsak gyártották, 3 millióval.

A legendás Bogár hívei remélik, hogy bár június végével bezár az utolsó gyár, a kocsi még feltámadhat – elektromos meghajtással. (Forrás: Focus)