2019. június 22. 15:42   |   Autoblog
címkék:  

Motorra is jó lehet az autós jogsi

Autóvezetői jogosítvánnyal motorkerékpárt is vezethetnek majd Németországban, ha elfogadják a közlekedésügyi miniszter javaslatát. A szakma mindenesetre felháborodott az ötleten.

Andreas Scheuer azt szeretné, ha az autóvezetői jogosítvány a jövőben a könnyű, legfeljebb 15 LE teljesítményű motorékpárokra is kiterjedne. Azokon jelenleg – mint sok más országban is – külön, vizsgához között vezetői engedéllyel lehet közlekedni. A jövőben ezeknek a motoroknak a vezetéséhez nem lenne szükség elméleti és gyakorlati képzésre csak másfél órás elméleti oktatásra és hat vezetési órára. Az utóbbiakat sem az utcákon kellene teljesíteni, elég lenne vezetni egy nagyobb telken.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Ezt követően kód jelezné a jogosítványban, hogy az alkalmas könnyű motorkerékpárok, motorrollerek, mint például Piaggio, a Yamaha vagy a KTM kétkerekűinek vezetésére. Azok akár 100 km-es sebesség elérésére is képesek. Feltétel lenne a legalább 25 éves kor és az, hogy a vezető jogosítványa már legalább öt éves legyen.

Sok szakértő elképedéssel fogadta a miniszter javaslatát. Hivatkoznak a motorosok ijesztő baleseti statisztikáira és arra, hogy az ilyen rendelkezés különösen a 45-55 évesekre lehet veszélyes, akik idősebb korban próbálkoznak a motorozással, vagy már ifjúkoruk óta nem ültek motoron és most újra kezdenék.

A miniszter azzal indokolja a tervezett újítást, hogy segítségével nagyobb lesz a mobilitás és a rendszert Ausztriában már bevezették. Az elgondolás ellenzői rámutatnak, hogy Ausztriában a lépéstől tovább romlottak a baleseti statisztikák. Ugyanakkor nyilvánvaló, milyen előnyös lenne a könnyítés a kismotorgyártóknak és a kölcsönzőknek.

A bajor CSU-hoz tartozó minisztert most amúgy is sokat emlegetik, miután az Európai Bíróság elkaszálta tervét, hogy fizetőssé tegyék a német autópályákat. Scheuer azt tervezte, hogy míg a német autósok levonhatják gépkocsi-adójukból a kifizetett díjat, a külföldiek óriási forgalmából nagy pénzeket vehetnek be. Ausztria feljelentésére azonban a bíróság elutasította a tervet azzal, hogy az EU-ban nem lehet ilyen megkülönböztetést tenni. A rendszer bevezetésére már sokmilliós összegeket költöttek, ráadásul az államnak kártérítenie kell a beszállítókat, akikkel leszerződtek.

Scheuer korábban azt is indítványozta, hogy töröljék el a német autópályákon a sebességi korlátozásokat. Tekintettel a fokozott balesetveszélyre ez megbukott, akárcsak a miniszter másik javaslata, hogy engedjék meg az e-rollerek forgalmát a járdákon.

(Forrás: Der Spiegel)