2019. augusztus 09. 16:50   |   Autoblog
címkék:  

Húsz éves a legőszintébb Porsche 911

A kétszeres rali világbajnok Walter Röhrl segédletével kifejlesztett Porsche 911 GT3 éppen 20 évvel ezelőtt lépett színre és azóta is a puristák kedvenc 911-es modellje. A közúton használható atléta ezalatt az idő alatt egyre csak erősebb és gyorsabb lett, legfőbb jellemzőit, a szívómotort, a kézi váltót és a hátsókerék-hajtást azonban megtartotta.

A 911 GT3 verseny kivitelei motorsport történelmet írtak. Rengeteg győzelmet arattak osztályukban a legfontosabb hosszútávú futamokon, mint a Spa 24 órás, a Daytona 24 órás vagy a Nürburgring 24 órás, amelyet 2000-től kezdve hétszer nyertek meg. A típus esetében mindig is a sikeres recept egyik összetevője volt az, hogy a motorsportos tapasztalatokat és innovációkat beleszőtték a soron következő utcai modellbe. Nem csoda tehát, hogy az összes legyártott 911 GT3 80 százalékát rendszeresen kiviszik a versenypályára.

Az ezredforduló előtt bemutatkozott 911 GT3 a 70-es években a legendás 911 Carrera RS 2.7 modellel megkezdett hagyományt folytatta. Az RS (Race Sport) helyett azonban a GT3 megjelölést kapta. 3,6 literes hathengeres, vízhűtéses boxermotor vitte, 360 lóerős teljesítménnyel. Walter Röhrl még a márciusi genfi premier előtt ment vele egy szédületes, 8 perc alatti kört a 20,8 kilométeres Nürburgring Nordschleifén, ami az utcai sportautók új etalonjává tette a GT3-at.

A kivételes teljesítmény nemcsak a boxermotornak volt köszönhető, hanem a precízen hangolt alváznak is: a karosszériát 30 mm-rel lejjebb engedték, több paraméterében állítható sportfutóművet és stabilizátorrudakat szereltek be, a fékeket pedig feljavították. A hatgangos manuális váltó a 911 GT2-től érkezett. A GT3 ismertetőjegye volt a rögzített hátsó szárny is. Clubsport verzióban is meg lehetett venni, amelyekben beépített bukókeret is volt.

A Porsche 3-4 évente megújította a GT3-ast. 2003-ban például bevezette a VarioCam folyamatosan változó vezérműtengely-állítást, így a boxermotor 381 lovas lett. Az extrák között megjelent a kerámia kompozit fékrendszer. 2006-ban a teljesítmény 415 lóerőre nőtt, s megjelent az adaptív lengéscsillapítás. Újabb három évvel később a hathengeres aggregát lökettérfogata 3,8 literre nőtt, a teljesítmény pedig 435 lóerőre ugrott. Az új kiképzésű hátsó szárny és a burkolt has több mint a duplájára emelte a leszorítóerőt.

2013-ban, a Porsche 911 50. születésnapján érkezett a GT3 ötödik generációja. A motor, a váltómű, a karosszéria és az alváz is vadonatúj volt. A 3,8 literes hathengeres boxermotor 475 lóerőt tudott és duplakuplungos váltóművön keresztül adta át az erejét a hátsó kerekeknek. Mindezt aktív hátsókerék-kormányzás egészítette ki. Az új GT3 7 perc 25 másodperc alatt teljesítette a Nürburgring Nordschleife kört.

A 911 GT3 legújabb generációja 2017-ben debütált. A fejlesztések középpontjában a hathengeres boxermotor állt: lökettérfogatát 4 literre növelték, teljesítménye pedig 500 lóerőre gyarapodott. A PDK váltó mellett ez a kivitel hatgangos kézi váltóval és Touring csomaggal is elérhető vált, a fix helyett automatikusan kiemelkedő hátsó légterelővel.