2019. október 01. 17:50   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: a szamurájok hagyatékát ápoló Lexus

Az egyik legősibb japán kézműves szakma és a szamurájok kultúrája egyaránt életre kel azokban a különleges kivitelű Lexus IS szedánokban, amelyek a napokban jelennek meg a márka japán kereskedéseiben.

A japán kékfestés (indigó festés) több évszázados hagyománnyal rendelkezik. Az 1600-as évektől fogva szigorú törvények szabályozták a köznép által viselhető ruházatot, beleértve annak színét is. A kék az engedélyezett kevés tónus egyike volt, és mivel a japán indigó (Polygonum tinctorium, más néven Persicaria tinctoria) könnyen kezelhetőnek bizonyult, használata hamar elterjedt a társadalom szélesebb rétegeiben. Miután felfedezték a növény gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatásait, különösen keresetté váltak a kék kelmék, nem utolsósorban a szamurájok körében, akik előszeretettel hordták azt páncélzatuk alatt. Egyes források szerint az indigó részlegesen tűzállóvá is tette a vele átitatott szövetet, ami ugyancsak fokozta keresettségét.

A Lexus kézműves mesterei a Kachiiro-kék árnyalatot választották az új, exkluzív belső téri felületek elkészítéséhez. Az alapot a természetes diófa adja, amelyet egy 120 évvel ezelőtt alapított fegyverműves dinasztia rangidős mestere kézzel munkál meg: egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen technikával vágja méretre, illeszti össze és polírozza tökéletesen simára a kormánykerék karimájánál, illetve az ajtókárpit és a műszerfal betétjeinél felhasznált faelemeket.

A gyártás utolsó fázisa a festés. A fapanelek négy, egymást követő rétegtől nyerik el különleges ragyogásukat. Magától értetődően az egész folyamatot aprólékos kézi munkával hajtják végre. A Lexus Takumi mesterei például olyan speciális alapozó réteget alkalmaznak, amely fokozottan karcállóvá teszi a felületet. Az alkalmazott festékrétegek ezáltal 50 százalékkal vékonyabbak lehetnek, így jobban érvényesül a fa természetes textúrája – a különbség nemcsak látható, de tapintható is! Az indigó kettős színvilágát néhány mikron vastagságú alumínium réteg teszi még hangsúlyosabbá.

Az IS két benzinmotoros verziója, az Európában IS 200t néven forgalmazott IS 300 és a 3,5 literes V6-os szívómotorral szerelt IS 350 mellett a 223 lóerős rendszerteljesítményű IS 300h öntöltő hibrid is elérhető ezzel a csomaggal, amelyet azonban egyelőre csak otthon, Japánban forgalmaz a Lexus. Globális piacra kerüléséről később döntenek.