2019. október 14. 19:20   |   Autoblog
címkék:  

Az autó, amelyik érzelmileg kötődik tulajdonosához

A Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon egy olyan különleges tanulmányautó bemutatását tervezi, amely emocionális kötődést hoz létre az autó és a vezető között. A negyedik szintű önvezetésre képes Toyota LQ koncepcióautóban a fedélzeti mesterséges intelligencia Yui nevű asszisztense biztosítja a személyre szabott vezetési élményt.

A Yuit és az LQ önvezető technológiáját a Toyota Kutatási Intézet (TRI) fejlesztette ki. A cél egy olyan különleges mobilitási élmény létrehozása volt, melynek során a vezető és a jármű között egyedi viszony alakul ki, mivel a jármű tanul a vezetőtől, miközben reagál annak személyes preferenciáira és igényeire.

Az LQ-ban egy fedélzeti mesterséges intelligencia asszisztens munkálkodik, a neve: Yui. Ő a vezető érzelmi állapotától és éberségétől függően szabja személyre a vezetési élményt. A biztonság és a kényelem érdekében a mesterséges intelligencia beszéddel és ülésbe épített funkciókkal képes kapcsolatot teremteni a vezetővel, hogy fokozza annak éberségét és csökkentse a rá ható stresszt. Ebben – más ember-gép (HMI) interakciók mellett – közreműködik a belső világítás és a légkondicionálás is, sőt még illatokat is bevetnek. A zenét is a környezet szerint lehet kiválasztani, és a vezető szintén eszerint kérhet le az őt érdeklő témákról valós idejű információkat.

Önvezetés: az LQ része a Toyota által fejlesztett SAE2 4. szintű önvezető funkció.

Automatizált Valet parkoló rendszer: a rendszernek köszönhetően nem kell már parkolóhelyet keresgélni. Miután a vezető kiszállt az autóból, a jármű magától keres parkolóhelyet a lehető legközelebbi helyen. Ezzel jelentősen megkönnyíti a mozgáskorlátozottak, a nyugdíjasok, a terhes nők, a kisgyerekes szülők vagy bárki más célba jutását, akinek problémát okozna a parkolás. A rendszer a parkolók kihasználtságát is javítja, mivel az egymás mellett álló autók távolságát maximum 20 centiméterre korlátozza. Az automatizált parkolóberendezés fedélzeti rendszere azonosítja a jármű pillanatnyi helyzetét, ehhez több kamerát, radart, kétdimenziós térképet, valamint a parkolóhelyre és a vezérlőközpontba épített kamerát használ. A jármű szenzorai és a parkolóhely kamerái figyelemmel kísérik a többi jármű és a gyalogosok mozgását az önvezető útvonalon. Szükség esetén – ha másik járművet, vagy gyalogost érzékelnek – leállítják az autót.

Az LQ-ba beépített AR Head-Up Display a kiterjesztett valóság, vagyis az Augmented Reality segítségével bővíti ki a Head-Up Display működését. Ez biztonságosabbá teszi az autózást, hiszen a vezető kevesebb szemmozgással jut hozzá a szükséges információhoz. A sávhatárok, közlekedési táblák és az útvonalra vonatkozó információ is három dimenzióban, könnyen érthetően ábrázolható a szélvédőn át látható környezetben. Ezáltal a vezető tekintete az úton maradhat, amiben egy nagy felületű képernyő segíti. Ez a jármű előtti teret 7 és 41 méter közötti mélységben mutatja.

Éberség és lazítás funkcióval (világújdonság) kiegészített ülések: az LQ fejlett üléseibe több felfújható párnát építettek be, amelyek mellé egy beépített légkondicionáló rendszer is társul. Ezek a közlekedési helyzettől függően éberen tartják vagy pihentetik a vezetőt. Ha a rendszer érzékeli, hogy a vezető fáradt, felfújja a támlába épített légpárnát, ezáltal egy egyenesebb üléspozícióba segíti őt, miközben a légkondicionáló hűvös levegőt irányít az ülésbe. Ha a körülmények lehetővé teszik a vezető pihenését önvezetés közben, akkor az ülésbe épített légpárna fokozatosan felfúvódik, támogatva a hasi légzést.

Új HMI funkciók: az LQ a tetőkárpitot és a szőnyegeket is intuitív kommunikációs platformként használja a jármű és az utasok között. A belső világítás eltérő színű fénnyel világít önvezető és manuális üzemmódban, és azt a lábteret világítja meg, amelyik utassal a Yui kommunikál. Az LQ a bent ülőkkel és külső személyekkel is képes közölni az útfelület állapotát. Ehhez az első fényszórókba épített digitális mikrotükör berendezést használja. A rendszer egymillió apró beépített tükörrel képes komplex formákat vetíteni az útra.

Organikus LED kijelző (először a Toyotánál): az LQ-ban első alkalommal valósul meg egy Toyotában, hogy a műszerfal kijelzői organikus LED-ekkel világítanak. (OLED). A korszerű műszerfal körülöleli a vezetőt és jó kitekintést tesz lehetővé.

Légtisztító bevonat: az LQ egyik különlegessége az az új fejlesztésű katalitikus bevonat, amelyik a hűtő ventilátorán átáramló ózont oxigénné alakítja. Így a talajhoz közeli ózon, ami fotokémikus szmogot okoz, az autó haladásával eltűnik. A Toyota mérései szerint 1000 liter levegőben levő ózon 60 százaléka tűnik így el egy egyórás autóút után. A Toyota reményei szerint ez a technológia segít haladás közben az olyan káros anyagok megsemmisítésében, mint az ózon. Ezért tervezik az eljárást a jövőben készülő haszonjárműveikben is alkalmazni.

Az LQ utastere futurisztikus, előre koncentráló kialakítású, Yuival a műszerfal központjában. A műszerfal vonalai szinte átmenet nélkül folynak át az autó belsejéből a külsejére. A minimalista beltér könnyed és karcsú, olyan kulcsfontosságú megoldásokkal, mint a rejtett szellőzőnyílások. A 3D nyomtatású középkonzolt topológiai optimalizálás segítségével erősítették meg. Ezzel a megoldással ideális a komponens anyag szilárdsága, a beltérben pedig kevesebb tartóelem látható. Az ajtók üvege átmenet nélkül simul az utastérbe, integrált, elegáns hatást keltve.