2019. október 25. 13:00   |   Autoblog
címkék:  

A Lexus így képzeli az elektromos közlekedés közeli jövőjét

Egyedileg szabályozott kerékagy-motorok, innovatív kezelőfelület, váratlan anyaghasználat, csomagszállító drón – a Lexus így képzeli el az elektromos közlekedés közeli jövőjét.

A Lexus, amely napokon belül leleplezi első elektromos szériamodelljét, és hat éven belül minden típusából kínál emissziómentes üzemre alkalmas verziót, jó ideje hangoztatja már, hogy az agymotorokban látja az elektromos közlekedés jövőjét. Ezzel elméletben mások is egyetértenek, ám a technológiával kapcsolatos problémák – mindenekelőtt a jelentős rugózott tömeg és a viszonylagos sérülékenység – miatt jelenleg csupán tanulmányautókban és lassú járművekben találkozhatunk önhajtású kerékkel.

A Lexus szerint azonban 2030-ra kiküszöbölhetők a hátrányok, és megvalósulhat az LF-30-ban felvázolt elképzelés. Olyannyira bíznak ebben, hogy egy különleges menetszabályozó technológiát is kidolgoztak a megoldáshoz. Ez az Advanced Posture Control, amely a motorok egyenkénti vezérlésével gondoskodik arról, hogy a jármű mindig az útviszonyoknak és a vezető szándékának megfelelő karakterisztikával haladjon.

Ennek köszönhetően az LF-30 olyan közvetlen vezetési élményt nyújt, mint egy tökéletesen hangolt, könnyű sportautó, ugyanakkor a méretei (5090 x 1995 x 1600 mm, 3200 mm tengelytáv) alapján elvárható kényelmet és kényeztetést biztosítja utasainak. Sőt, annál jóval többet. A Mark Levinsonnal közösen kifejlesztett, speciális audiorendszer például rendkívül pontos hangszabályozást és a fejtámaszokba beépített, zajszűrős hangszórók segítségével ténylegesen személyre szóló zenei élményt kínál.

A hátsó üléseket alkotó, mesterséges izomszövet pontosan képes az utas testalkatához idomulni, alkalmazkodni a pillanatnyi menethelyzetekhez, és magától értetődően kiemelkedő masszázsfunkciókkal rendelkezik. Elsötétítés helyett áttetszővé tehetők az oldalablakok, így az utasoknak nem kell választaniuk a magánszféra diszkrét védelme és a világos utastér között, az ülések fölé húzódó hátsó szélvédő pedig valójában egy átlátszó VR kijelző, amelyen videót nézhetnek, információkat jeleníthetnek meg az utasok – vagy éppen csillagos eget varázsolhatnak a fejük fölé.

A Lexus legjobb hagyományait követve előretekintő megoldások keverednek ősi tradíciókkal. A padlót például a japán építészetben évszázadok óta alkalmazott, elszenesített cédrusfa borítja, míg az ajtók fonott kárpitja nem szövetből, nem is bőrből, hanem újrahasznosított fémrost-szálakból áll. A legérdekesebb elképzeléssel azonban értelemszerűen a vezetőülésnél találkozunk. A HMI kezelőfelületek új korszakát a Lexus Tazuna irányítási koncepció mutatja be. A kormányoszlopon elhelyezett kapcsolók és a head-up kijelző összehangolt működéséből adódóan a vezető anélkül tudja vezérelni a különböző fedélzeti funkciókat, hogy levenné tekintetét az útról. A Tazuna kezelési koncepciót kézmozdulat-érzékelés és virtuális valóságon alapuló integrált tájékoztatófelület egészíti ki.

Ennyi innovatív elképzelést nem szabad szokványos formába foglalni, ám a tisztán elektromos hajtásláncnak köszönhetően erre nem is volt szükség. Egyrészt az agymotoroknak is köszönhetően a Lexus LF-30 mechanikus kapcsolat nélküli, kizárólag elektronikus utasításokkal működő kormányművet kapott. Ez részben az élvezetes vezethetőség záloga, hiszen a manapság szokásos rendszereknél jóval szélesebb skálán állítható a kormányzási tartomány, illetve a rásegítés és a visszajelzés mértéke, ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az autonóm mobilitási funkció aktiválásakor a kormányoszlop messze eltávolodjon a vezetőtől, szabaddá téve az előtte lévő teret.

Másrészt a teljesen sík padlónak, illetve a hajtáslánc-elemek hiányának köszönhetően szabadon szárnyalhatott a formatervezők képzelőereje. Az LF-30 ezért nem orsó alakú hűtőmaszkot kapott, hanem maga öltött orsó alakot, köszönhetően az autó teljes hosszúságában végighúzódó üvegfelületek, a fényszórók látványos és aerodinamikus szárny-profilja, valamint a szokatlanul izmos kerékdobok vizuális összjátéknak. A lágy orrkialakítás ellenpontja az éles törésekkel, geometrikus formákkal megrajzolt far; ez a kettősség az utastér vonalvezetésében is tetten érhető.

Az LF-30 mesterséges intelligencia segítségével ismeri fel utasait, és igazítja a beállításokat és kedvenc szolgáltatásokat a pillanatnyi felhasználóhoz. Szintén mesterséges intelligencia vezérli az akkumulátorok töltését. A vezeték nélküli rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, és az igények szerint biztosít optimális töltést, vagy épp fordítva: az autóról biztosítja a háztartás elektromos energiaszükségletét. Néhány évvel ezelőtt ezt a lehetőséget ugyanúgy a fantasztikus irodalom eszköztárába soroltuk volna, mint a Lexus Airporter funkciót: ez a kényelmi szolgáltatás automata drón segítségével szállítja lakóhelyünktől az autóhoz – pontosabban az autóba – csomagjainkat. Mindezt automatizált kétirányú parkolófunkció egészíti ki: kiszállás után az LF-30 tapintatosan elvonul, és csak akkor tér vissza, hogy felvegye utasait, ha arra utasítást adunk neki.

Az LF-30 agymotorjai egyébként 400 kW/560 LE teljesítményt generálnak, a beépített 110 kWh-s akkumulátor pedig 500 kilométeres hatótávolságot biztosít. A 2,4 tonnás jármű 3,8 másodperc alatt gyorsít százas tempóra és 200 km/órás csúcssebességet érhet el.