2011. október 28. 15:19   |   Autoblog
címkék:  

Újabb villanyautó az ELMŰ járműparkjában

Az ELMŰ-ÉMÁSZ és a Mitsubishi Motors nyáron kötött együttműködésének első eredménye már meg is született, egy új, elektromos hajtású Mitsubishi i-MiEV került az áramszolgáltató gépjárműparkjába.

Az ELMŰ 2010-ben indította el Elektromos Mobilitás programját, amely az energia hatékony felhasználásával történő, környezetbarát közúti közlekedési mód elterjesztését célozta meg. Az elektromos autózás hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez éppúgy, mint a városi levegőtisztaság-védelemhez.

Az ELMŰ vezető áramszolgáltatóként már az elmúlt évben megtette az elektromos autók töltéséhez szükséges infrastruktúra kiépítése érdekében az első lépéseket. 2010 szeptemberében Váci úti székháza előtt felállította az első budapesti nyilvános elektromos autótöltő-állomást. 2011 végéig az ELMŰ további 5 közterületi töltőberendezés telepítését tervezi Budapest nagy forgalmú útjain. Ezeken a nyilvános töltőállomásokon a társaság 2012 végéig térítésmentesen biztosítja az energiát az elektromos autók feltöltéséhez. Emellett, a már egy éve napi használatban lévő két elektromos autója mellé az ELMŰ még az idén továbbiak beszerzése mellett döntött. Ennek a beszerzési programnak a része a Mitsubishi i-MiEV mai átvétele is.

Ahhoz, hogy a globális és európai trendeket követve Magyarországon is sikerüljön felkelteni a figyelmet az E-Mobilitás iránt, kulcsfontosságú, hogy az elektromos autók mindenki számára látható módon megjelenjenek a budapesti utcákon. 2011 nyarán az ELMŰ ennek szellemében kezdeményezte az E-Mobility Network létrehozását. E közösségben azokat a vállalatokat fogják össze, amelyek úttörő szerepet kívánnak vállalni az elektromos autózás magyarországi elterjesztésében.

Az E-Mobility Network tagjainak egy része (ELMŰ-ÉMÁSZ, ABB, Észak Budai Zrt., Geometria Kft., Kábel Team Kft., TONIC Kft.) elektromos autó vásárlását, illetve  töltőinfrastruktúra telepítését határozta el, másik részük (SAG, Ernst & Young, GA Magyarország) pedig támogatással járul hozzá az új technológia elterjesztéséhez. A gépjárműveket forgalmazó stratégiai partnerek közé tartozik a Mitsubishi, amely az elsők között jelent meg elektromos autóval a hazai palettáján. Az E-Mobility Network céljául tűzte ki, hogy a Nyugat-Európában már megvalósult támogatási rendszert Magyarországon is elérhetővé tegye, legyen szó ingyenes parkolásról, a buszsáv használatáról, vagy az elektromos autók vásárlását, illetve a töltőinfrastruktúra-építést elősegítő kedvezményekről.

Jelenleg az i-MiEV a Mitsubishi zöld technológiai fejlesztéseinek csúcsa. Lehetőséget ad arra, hogy a városban zéró emisszióval közlekedjen tulajdonosa. A hajtáslánc kompakt felépítése miatt a parányi modellben akár négy felnőtt is kényelmesen utazhat. A 150 kilométeres hatótáv a napi városi közlekedési igényeknek teljes mértékben eleget tesz. A két testvérmodellel szemben (Peugeot iOn és Citroen C-Zero) a Mitsubishi autójában egy továbbfejlesztett „váltót" találunk három menetprogrammal. A megszokott „D" mellett a „B" az erősebb visszatöltést testesíti meg, így hegyről lefelé valamelyest kompenzálható az a teljesítményvesztés, amit az emelkedő okozott. A „C" fokozat pedig pont a „B" ellentéte, a kisebb „boost" funkció a nagyobb sebességgel megtett, hosszabb szakaszok energiafelhasználását optimalizálja.

Hazánkban egyelőre még csak néhány darab lelhető fel az i-MiEV-ből, de a töltőállomások folyamatos telepítése elősegítheti az elektromos modellek, s így a Mitsubishi modelljének elterjedését is. Európában a fejlettebb töltőhálózatnak köszönhetően kelendőbb az i-MiEV, 2011 első nyolc hónapjában összesen 2100 darabot állítottak forgalomba. Legutóbb az Észt kormány rendelt egy 507 darabból álló flottát, amelyből már 50 darabot le is szállított a japán gyártó.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ a jövőben újabb EV modellek vásárlását tervezi, így elképzelhető, hogy az első Mitsubishi i-MiEV-et újabbak is követik majd az ELMŰ gépkocsiparkjában.