2019. november 14. 13:20   |   Autoblog
címkék:  

Elképesztő roadstert épített a McLaren

A McLaren új Ultimate szériás roadster modellel rukkolt elő. A McLaren Elva a márka első nyitott utasterű autója és ahogy a P1, a Senna és a Speedtail elődökből, csak 399 darabot készítenek belőle.

Az Elva név a Bruce McLaren által a 60-as években tervezett M1A, McLaren-Elva M1A, M1B és M1C utcai versenyautókra utal. Az Elva egy félelmetesen gyors, extrém kétüléses szupersportautó, egyedi karbon szerkezettel és karosszériával, tető, első szélvédő és oldalablakok nélkül. Többszörös erővel hat az érzékekre, semmivel össze nem hasonlítható vezetési élményt nyújt. Különösen úgy, hogy 4 literes, ikerturbós V8-as motorja ugyanaz, amelyik a Senna és Senna GTR modelleket hajtja, itt viszont jóval alacsonyabb tömeget kell mozgatnia. Az Elva a valaha épített legkönnyebb utcai McLaren.

Ugyan az Elvának nincsen teteje, szinte az összes piacon rendelhető hozzá szélvédő, emellett a McLaren kifejlesztett hozzá egy rendkívül intelligens aktív levegő menedzsment rendszert. Az Active Air Management System (AAMS) rostélyok és karbon terelőlapok segítségével nagy sebességnél eltereli a levegőt a kabintól és megszünteti a turbulenciát. Az autó hátulján aktív légterelő szárny is van, melynek magassága és lapátszöge menet közben automatikusan váltakozik. Légfékként is funkcionálhat.

Újdonság, hogy a műszerfalon a dinamikus üzemmódkapcsolók a váltófülek közelébe kerültek, így a sofőrnek menet közben nem kell a kezét levennie a kormányról, ha használni szeretné őket. A többi funkcióhoz a középső 8 colos érintőképernyőről lehet hozzáférni. Az infotainment rendszert úgy tervezték, hogy egyszerre több alkalmazást is tudjon futtatni. A hátsó fedél alatt egy pakolóhelyet is kialakítottak, ahol elfér például két bukósisak is.

Az Elvához újfajta utastéri anyagokat fejlesztettek ki, amelyek jobban bírják a nyitott utastérből eredő megpróbáltatásokat. Ilyen a dupla védőréteggel bíró teljes anilin bőrkárpit, valamint az új technikai szövet, az Ultrafabric. A lélegző, négyrétegű szintetikus anyag két felső rétege tartósságot ad és nedvességálló, a belső rétegei pedig a megerősített műselyem-szövet alappal és párnázással segítenek az ülésbe „szegezni” az utast.

Az Elvában a súlycsökkentési stratégia miatt nincsen audiorendszer, de felár nélkül rendelhető. Szintén felár nélkül igényelhető 5-küllős szuperkönnyű kovácsolt kerékszett, Pirelli P Zero Corsa pályagumi-szett és első tengelyemelő rendszer. A fényezett karosszéria alternatívájaként extraként kérhető magas fényű nyers karbon karosszéria is, amely az autón mindenhol láthatóvá teszi a karbon szövésmintát.

Az Elva teljes monocoque szerkezetét, utascelláját és karosszériapaneljeit szénszálas műanyagból konsruálták, de a fékrendszer is karbon, az eddigi legfejlettebb, amit McLaren autóba raktak. A féknyergek dugattyúit titániumból készítették, ami további 1 kilogrammos megtakarítást jelentett.

Szükség is van az elöl 39, hátul 36 centis tárcsákkal dolgozó hatékony fékrendszerre, az Elva száraz karteres, 4 literes ikerturbós V8-as erőműve ugyanis 815 lóerőt és 800 Nm nyomatékot termel. A teljesítmény egy 7-sebességes váltóművön keresztül jut a hátsó kerekekre. Rajtprogramot használva az Elva kevesebb, mint 3 másodperc alatt éri el a százas tempót, 200 km/órára pedig 6,7 másodperc alatt gyorsul fel, ami jobb, mint a Senna ideje. A kipufogógázok titánium/Inconel rendszeren keresztül távoznak a szabadba.

Az Elva a legtisztább visszajelzés érdekében elektrohidraulikus kormányzást kapott, aktív felfüggesztése szintén hidraulikus rendszerű. A sofőr komfortos, sportos és pálya beállítást választhat, amely egyedi hajtáslánc és erőátvitel karakterisztikát hív elő. Az elektronikus menetstabilizáló rendszernél beállítható a kerékkipörgés és a túlkormányzottság mértéke is.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Az új Ultimate szériás McLaren bruttó alapára 1 425 000 font. Összesen 399 darabot fognak gyártani belőle. A szerencsés tulajdonosok a jövő év második felében vehetik át az autóikat.